Vad tycker ni om för namn på hundar?

Jag har en Spencer, döpt efter Spencer Reid i Criminal Minds. En karaktär jag gillar :)

Hade också kunnat tänka mig att döpa framtida hund till människonamn typ Gunnar, Betty, Stina eller Lars.
 
Jag gillar människonamn, gärna "gubb- och tantnamn". Har haft en Zvante (med Z för att vi hade tre hundar som jag brukade passa som alla hade Z i sina namn, så 15-åriga jag tyckte det var kul att ha ett Z-namn på min hund då också 😁) och nuvarande hundar heter Tage och Elton. Tycker alla tre namnen har blivit väldigt bra. Lätta att ropa, passar hundarna och känns bara rätt liksom 🙂
 
Kent-Morgan :love: såg på full frys för en stund sen. Eller Larry. Alternativt Petter-Nikolaus, hem till midgård.
Jag vill ju ha en Britt-Marie för att matcha Leffe. Alltså en Britt-Mariepersonlighet. Men jag tror nog Vera eller Doris skulle kunna funka åxå.
 
Det är väldigt poppis bland boxer med antingen gubbiga eller tantiga människonamn eller verb-namn (Fixa, Axa, Dundra, osv), men de funkar inte för mig. Hade jag haft barn hade de nog fått nåt lagom ovanligt och lätt pretentiöst namn, stackarna. ;) Fast jag var lite inne på Katla ett tag, efter draken så klart. Och jag hade gärna döpt en boxerhane till Kalabalik om jag kunde komma på ett bättre tilltalsnamn än Kalle. Chaos/Kaos finns på listan, även Havoc. För Lancelot valde jag mellan det och Lucifer men min uppfödare tyckte det var att utmana ödet med en Lucifer. Fast han blev nog det ändå....:D
 
Det är väldigt poppis bland boxer med antingen gubbiga eller tantiga människonamn eller verb-namn (Fixa, Axa, Dundra, osv), men de funkar inte för mig. Hade jag haft barn hade de nog fått nåt lagom ovanligt och lätt pretentiöst namn, stackarna. ;) Fast jag var lite inne på Katla ett tag, efter draken så klart. Och jag hade gärna döpt en boxerhane till Kalabalik om jag kunde komma på ett bättre tilltalsnamn än Kalle. Chaos/Kaos finns på listan, även Havoc. För Lancelot valde jag mellan det och Lucifer men min uppfödare tyckte det var att utmana ödet med en Lucifer. Fast han blev nog det ändå....:D
Jag undrar om inte gubbnamn är en trend överallt just nu! Har träffat mer än en mänsklig unge född de senaste åren med namn som Stina och Nils ;)

Kalabalik… Vadå, Balle passade inte? :angel::laugh:
 
På tal om namn så har jag insett att det är ganska onödigt att döpa hundar ändå, med tanke på hur knasiga smeknamn de sedan får på något vis. Lily kallar jag ofta för fjomp eller tok. Ebrah, hennes namn lyckas jag förkorta till "Eb", när hon inte (fortfarande...) går under smeknamnet "valpen" då :angel: Och min mor, hon kallar Lily konstant för "Dutt Dutt!" (för Lily gillar att dutta med nosen på folk).
 
Jag kan inte fullt ut minnas varför det blev Daisy på nuvarande hunden.
Tror jag ville ha något blomsterrelaterat; Malva, Lilly, Flora, Viola; men har för mig att Daisy (också blomsterelaterat!) var det enda sambon godkände :D Sjukt nöjd med det dock, även om det är ett vanligt namn. Men det passar henne så in i bänken på något vis.

Kallas mest för Katten till vardags dock, apropå knasiga smeknamn :D

Tillägg: Min förra hund var döpt efter en konstnär, och jag skulle gärna fortsätta det temat någon gång. Frida, Zorn, Matisse - går ju att göra många varianter på det ;)
 
På tal om namn så har jag insett att det är ganska onödigt att döpa hundar ändå, med tanke på hur knasiga smeknamn de sedan får på något vis. Lily kallar jag ofta för fjomp eller tok. Ebrah, hennes namn lyckas jag förkorta till "Eb", när hon inte (fortfarande...) går under smeknamnet "valpen" då :angel: Och min mor, hon kallar Lily konstant för "Dutt Dutt!" (för Lily gillar att dutta med nosen på folk).
Min Sigge var bara ”boy” efter ett tag, beroende på vilket bus han höll på med för stunden… Stinki-boy, skälli-boy, bajsi-boy… :rofl:
 
Jag har temat brittiska bilmärken på mina hundar. När jag skaffade första hunden ville jag ha ett engelskklingande namn på grund av rasen(collie). Jag och mitt ex hade en Rover, alltså bilen. Eftersom Rover är ett klassiskt brittiskt hundnamn, i stil med Fido, passade det extra bra att döpa hunden efter bilen. När jag senare dejtade en engelsman trodde han först att jag skämtade när jag berättade vad Rover hette. :D
När det var dags för hund nummer 2 behövde jag inte leta länge för inspiration - min pappa hade en Bentley...
Det var först med nuvarande hund jag fick kolla lite på den långa listan med brittiska bilmärken innan jag bestämde mig för Healey.
Frågan är om jag är tvungen att döpa nästa hund till Austin...
 
Jag gillar också när hundar har namn från landet rasen kommer ifrån! Franska namn på pudlar, tyska namn på taxar, o.s.v.

Eller som min far, som tyckte att en italiensk vinthund borde heta Spaghetti - med tanke på benen, så klart :p
 
Generellt gillar jag när stamtavlenamnen faktiskt är riktiga namn som går att använda och inte bara är ”trams”!

Mer specifikt för ”min” ras, isländsk fårhund, så gillar jag isländska namn och väldigt många av dem har också det i stamtavlan 😊
 

Liknande trådar

Relationer Jag är en tjej, 36 år, som är gift och bor i hus men min man och en hund. Jag har haft ett långt förhållande tidigare och däremellan...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
17 518
Senast: rutans
·
Hundavel & Ras Hej Buke! I höstas fick vi tyvärr ta bort våran taxtik och för mig som alltid har haft hund känns det väldigt tomt nu. Samtidigt så har...
2
Svar
26
· Visningar
2 909
Senast: Korven
·
Övr. Hund Hej hörni!! De första dagarna i Januari kommer vår nya valp hem, en liten boxer tjej. Nu sitter jag och har sån beslutsångest över vad...
2
Svar
30
· Visningar
2 405
Senast: escodobe
·
Övr. Hund Hej hörni!! De första dagarna i Januari kommer vår nya valp hem, en liten boxer tjej. Nu sitter jag och har sån beslutsångest över vad...
Svar
0
· Visningar
524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp