Vad tycker ni om för namn på hundar?

Lite olika. Just nu har jag landat i människonamn. Leffe heter min nuvarande. Heter egentligen gnipahellirs bark-sven men jag tycker han är en klockren Leffe. Nästa hund ska bli en Britt-Marie om det blir en tik. Hane då blir det antagligen nått annat ligist-namn.
Förra hunden hette Plymouth, kallad Plyma eller valpen till vardags. Pudeln hette Frank men kallades för Lillis. Sen har jag haft en Towa och en Lady när jag var barn.
 
En eller tvåstavigt
Lätt att ropa
Inom det är de flesta ok, särskilt pluss om de är beskrivande på något bra sätt eller lite gubbiga/tantiga/roliga/knasiga

Vill att de ska heta samma till vardags som i stamtavlan (undantag ev kennelnamn då). Gillar när man får välja hundens namn som valpköpare.
 
Lite olika. Just nu har jag landat i människonamn. Leffe heter min nuvarande. Heter egentligen gnipahellirs bark-sven men jag tycker han är en klockren Leffe. Nästa hund ska bli en Britt-Marie om det blir en tik. Hane då blir det antagligen nått annat ligist-namn.
Förra hunden hette Plymouth, kallad Plyma eller valpen till vardags. Pudeln hette Frank men kallades för Lillis. Sen har jag haft en Towa och en Lady när jag var barn.

Blir det en hund till har blir det ett "southern" dubbelnamn. Blir det en tik blir det antingen Emma-Sue, eller Ada-Mae. For en hane har jag nog bara Jimmy-Jack, med "call name" JJ. Blir det en tik far jag hitta pa ett kort "call name" med harda konsonanter som ar latt att saga och latt att upfatta.

Nuvarnade har jag hittat pa stamtavle namn till, Mallen heter Tater Tot (han sag ut som en brun potatis forsta gangen jag sag honom) men "call name" ar Tate.

Mina Rottisar som jag tavlat med hade jag ocksa mojlighet att hitta pa stamtavle namn till. Forsta var Amanda, "call name" Mandy. Nuvarnade 10 aring ar Diva, som ofta forkortas till DD eller D.
 
Vi har kört med skogstema på våra, gillar också när namnet finns med i stamtavlan samt att de gärna får vara en eller tvåstaviga.
De vi har nu heter Ata, Svea (från Sveaskog) & Vida och sen omplaceringen som heter Milo - han fick behålla sitt namn.

Tidigare har vi haft Ergo, Lyra och Modo. Gillade verkligen Lyra!
 
Ska vara lätt att uttala och ropa, inte för långt och även om vi ett tag hade tre hundar som började på N så var namnen så olika att hundarna inte hade några problem att skilja på sina namn.

Är lite allergisk mot långa omständiga tilltalsnamn..
 
Blir det en hund till har blir det ett "southern" dubbelnamn. Blir det en tik blir det antingen Emma-Sue, eller Ada-Mae. For en hane har jag nog bara Jimmy-Jack, med "call name" JJ. Blir det en tik far jag hitta pa ett kort "call name" med harda konsonanter som ar latt att saga och latt att upfatta.

Nuvarnade har jag hittat pa stamtavle namn till, Mallen heter Tater Tot (han sag ut som en brun potatis forsta gangen jag sag honom) men "call name" ar Tate.

Mina Rottisar som jag tavlat med hade jag ocksa mojlighet att hitta pa stamtavle namn till. Forsta var Amanda, "call name" Mandy. Nuvarnade 10 aring ar Diva, som ofta forkortas till DD eller D.
Dubbelnamnen :love:
Träffade en Britt-Marie för ett tag sen, väntar på att någon ska döpa en hane till Per-Erik :D
 
Korta namn, gärna ”människonamn” som är lite äldre 😁
Knut är ju kung av norden såklart!
Malte hette min setter.
Har inget med uppfödarnamnen att göra.
Knut heter Wellgoers flycatcher
Och Malte hette Tors Pax

Gry fick jag välja så de heter hon i stamtavlan med tillsammans med uppfödarens namn 🥰
 
Jag ville ha korta namn och har haft:

Cassie
Bella
Kira
Storma (Stor favorit)
Fixa
Vilja

Hade sedan en paus då Fixa och Vilja fick somna in i ung ålder. Köpte sen en valp där jag fick ge förslag på namn till stamtavlan och genom stamtavlenamnet så hittade jag ett enligt mig passande namn :).

Hon heter Arrowtails Hexed Eclipse aka Hexa :D
 
Jag tycker att vissa hundar passar bättre i t ex "tant- och gubbnamn" än andra. Speciellt skäggiga raser, som ser ut som små farbröder. 😍
Såg t ex en bild idag på en dvärgschnauzer som heter Stig-Åke. 😁

Min heter Lova, för jag ville ha någon anknytning till stamtavlenamnet. *Kennelnamn* Love Affair On Stage, heter hon. Sambon och jag hade t ex Märta och Signe som förslag innan vi visste det fullständiga namnet. Då var det en Lova. 💕
 
Min hund hette Idefix och det namnet älskade jag. Exet var serietokig så namnet passade super. Hela kullen hade seietidningsnamn. Pluto, Scoby-do, Osv
 
Alltså - nuvarande kompis har ett väldigt långt namn.
Kennelnamn, whiskynamn i två delar och slutar på Malt Whiskey. Sammantaget fem namn. Ingen tvekan på att han skulle få ett kort tilltalsnamn. :D Tvekade mellan Bertil och Oskar. Varpå min kompis tränaren glatt sa att -bra, då kan vi kalla honom Berra. Huvva. :eek: Så Oskar blev det.

Förra hundens namn var så fånigt att jag inte klarade av det. Så det blev Torsten. På avkommans initiativ.
 

Liknande trådar

Relationer Jag är en tjej, 36 år, som är gift och bor i hus men min man och en hund. Jag har haft ett långt förhållande tidigare och däremellan...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
17 529
Senast: rutans
·
Hundavel & Ras Hej Buke! I höstas fick vi tyvärr ta bort våran taxtik och för mig som alltid har haft hund känns det väldigt tomt nu. Samtidigt så har...
2
Svar
26
· Visningar
2 910
Senast: Korven
·
Övr. Hund Hej hörni!! De första dagarna i Januari kommer vår nya valp hem, en liten boxer tjej. Nu sitter jag och har sån beslutsångest över vad...
2
Svar
30
· Visningar
2 406
Senast: escodobe
·
Övr. Hund Hej hörni!! De första dagarna i Januari kommer vår nya valp hem, en liten boxer tjej. Nu sitter jag och har sån beslutsångest över vad...
Svar
0
· Visningar
526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp