Vad tycker ni om klädkoder?

Det låter som min mamma i hennes värsta stunder. Uppvuxen i våning i Stockholms innerstad med tjänstefolk, många gånger sunt protesterande mot fåniga regler, men då och då slänger hon ur sig kommentarer om märkliga etikettsregler.
Kvinnor över fyrtio kan inte ha långt hår fick jag t ex höra i evigheter.
Min mamma är av samma uppfattning gällande håret men hon är arbetarklass från bruksort. Det kanske mer var en allmän etikettsregel förr i tiden. Om man inte var hippie eller så.
 
Vi har diskuterat många sidor nu om att klädkod är till hänsyn för gästen, om denne vill följa klädkod, och att det inte är ett krav eller en regel. Om du får en inbjudan till en fest med en klädkod som inte passar dig, och du ser över din vänskap med personen på grund av detta i stället för att lyfta luren och frågar om det är okej att gå klädd annorlunda, så känns det som att du har obehagligt nära till hands att bryta med dina vänner.

När jag blev inbjuden till en fest som innehöll bad så satt jag inte och tjurade över att jag kände mig exkluderad eftersom jag får ångest av min avklädda kropp. Jag tackade nej, och tyckte att det är jättekul att min vän fick ha sin fest som hen ville och att alla andra hade kul, och så umgås vi lika bra i alla andra sammanhang i livet.

Jag tycker det är vanligt att jag hör här på Buke att man ska se över sitt umgänge på grund av ditten eller datten. Jag tycker man måste inse att man ibland inte fungerar exakt likadant som sina vänner, ibland kan tycka olika osv, utan att det betyder att det inte är en bra vänskap. Eller du kanske tycker att mina vänner ska styra sitt liv efter just mina preferenser? Hen borde inte ha haft badfesten (hen tävlar simhopp) för just min skull, för att hen är en dålig vän?

Har man ett bröllop med 90 gäster är det dessutom hemskt svårt att skriva en inbjudan där ingen känner sig exkluderad. Oavsett om det är på grund av klädkod, social ångest som blir värre av utebliven klädkod, för långt avstånd osv. Bättre att ställa in alltihop eftersom någon kan känna nåt mindre positivt när inbjudan dimper ner i brevlådan?

Alltså... om en vän satte en klädkod som jag inte klarade av att leva upp till fullt ut och upplyste mig om det... DÅ skulle jag och den vännen få problem med varandra. Inte att hen bjöd in mig till en fest med en viss klädkod.
 
Alltså... om en vän satte en klädkod som jag inte klarade av att leva upp till fullt ut och upplyste mig om det... DÅ skulle jag och den vännen få problem med varandra. Inte att hen bjöd in mig till en fest med en viss klädkod.
Sammanfattar mycket av vad jag tycker också.
Allt hänger på hur de som använder klädkoderna förhåller sig till dem...
 
Alltså... om en vän satte en klädkod som jag inte klarade av att leva upp till fullt ut och upplyste mig om det... DÅ skulle jag och den vännen få problem med varandra. Inte att hen bjöd in mig till en fest med en viss klädkod.

Måste man uppfylla klädkoden full ut? Den är ju som sagt innan ingen regel utan bara en fingervisning. Såvida det inte är Nobelfesten man är bjuden till så tar man klädkoden och gör den till sin egen. Sin egen variant av den. Så funkar jag iaf och ingen har klagat än så länge. Jag tycker att man absolut kan tänja på klädkoden och anpassa den efter sina förutsättningar.
 
  • Gilla
Reactions: rtf
Måste man uppfylla klädkoden full ut? Den är ju som sagt innan ingen regel utan bara en fingervisning. Såvida det inte är Nobelfesten man är bjuden till så tar man klädkoden och gör den till sin egen. Sin egen variant av den. Så funkar jag iaf och ingen har klagat än så länge. Jag tycker att man absolut kan tänja på klädkoden och anpassa den efter sina förutsättningar.

Nej, men jag menade att om en kompis som bjudit in mig anmärkte på min klädsel i en sådan situation skulle jag omvärdera vänskapen. Inte bara för att kompisen bjöd till en fest med en klädkod jag inte kunde uppfylla helt.
 
Jag ska på släktings bröllop, det är klädkod Jaquette 😳
Tjusigt värre.. 😫 Det ska vara klänning, ej kort, ej bara axlar, ej urringat eller vulgärt, det får inte vara svart, vitt eller rött. Etc
Jag gissar att det utöver klänningsklädkoden även finns en massa andra koder jag borde veta men som jag inte vet. Väska? Skor? Ev jacka? Smycken? Håruppsättning? Sminkning?
Vad sjutton sätter jag på barnen?

Jag hatar det, jag kommer känna mig utklädd och att jag inte kommer passa in hur jag än gör.

Funderar på att köpa en klänning som passar in på alla krav (men som inte är min stil) men sen göra revolt med accessoarerna. 😈
 
Jag ska på släktings bröllop, det är klädkod Jaquette 😳
Tjusigt värre.. 😫 Det ska vara klänning, ej kort, ej bara axlar, ej urringat eller vulgärt, det får inte vara svart, vitt eller rött. Etc
Jag gissar att det utöver klänningsklädkoden även finns en massa andra koder jag borde veta men som jag inte vet. Väska? Skor? Ev jacka? Smycken? Håruppsättning? Sminkning?
Vad sjutton sätter jag på barnen?

Jag hatar det, jag kommer känna mig utklädd och att jag inte kommer passa in hur jag än gör.

Funderar på att köpa en klänning som passar in på alla krav (men som inte är min stil) men sen göra revolt med accessoarerna. 😈
Aldrig hört talas om den! Var tvungen att googla, undra hur de tänkt lösa att alla gäster måste byta om inför en ev kvällsmiddag (om jag tolkade första resultatet rätt)
 
Förstår inte varför den som bjuder in ska anpassa sig till varenda kotte som är inbjuden och inte tvärt om. Passar inte galoscherna så gå inte då på tillställningen. Har själv fått gå på middagar och fester med klädkod gala. Visst jag har känt mig utklädd. Men alla som är där har ju samma kläder på sig. Därav dress code. Att börja gnälla hos den som bjuder in är respektlöst och visar på brist på både etikett och uppfostran.
 
  • Gilla
Reactions: rtf
Förstår inte varför den som bjuder in ska anpassa sig till varenda kotte som är inbjuden och inte tvärt om. Passar inte galoscherna så gå inte då på tillställningen. Har själv fått gå på middagar och fester med klädkod gala. Visst jag har känt mig utklädd. Men alla som är där har ju samma kläder på sig. Därav dress code. Att börja gnälla hos den som bjuder in är respektlöst och visar på brist på både etikett och uppfostran.
Det är ju skitsvårt att veta vad som innefattar olika klädkoder om man inte är van.
 
Samma klädkod vigsel som fest hade de tänkt

Förlåt men hur har de tänkt där?! Jackett är förmiddagsklädsel och frack kvällsklädsel (båda räknas ju som högtidsdräkt). Plus att jackett är ingen klädkod i Sverige...

Vad har du fått ej rött ifrån? Det enda som ska undvikas vid vigsel är ju helvitt och helsvart. Plus att en aftonklänning kan både vara baraxlad och urringad, kolla Nobelmiddagen...
 
Förlåt men hur har de tänkt där?! Jackett är förmiddagsklädsel och frack kvällsklädsel (båda räknas ju som högtidsdräkt). Plus att jackett är ingen klädkod i Sverige...

Vad har du fått ej rött ifrån? Det enda som ska undvikas vid vigsel är ju helvitt och helsvart. Plus att en aftonklänning kan både vara baraxlad och urringad, kolla Nobelmiddagen...
Ja du, jag vet inte hur de tänkt?
Jag själv är så galet oinsatt i klädkoder så jag blir bara snurrig av allt :(

Ej rött och ej baraxlat är från brudparet.
 
Samma klädkod vigsel som fest hade de tänkt
Förlåt men hur har de tänkt där?! Jackett är förmiddagsklädsel och frack kvällsklädsel (båda räknas ju som högtidsdräkt). Plus att jackett är ingen klädkod i Sverige...

Vad har du fått ej rött ifrån? Det enda som ska undvikas vid vigsel är ju helvitt och helsvart. Plus att en aftonklänning kan både vara baraxlad och urringad, kolla Nobelmiddagen...
Precis som skrivs här ovan, då bryter de ju mot sin egen klädkod!

Antar att rött är typ för att man legat med någon ur brudparet? Har för mig att det är en gammal skröna-ish som lever kvar.
 
Men om man då verkligen HAR legat med nån ur brudparet, är isf rött obligatoriskt eller får man välja? :confused::confused::confused:

(Ja, har varit på sådant bröllop, ja, bruden var medveten om detta, ja, hon och jag är mycket goda vänner :D)
Ska det vara helrött då eller räcker det med något mindre?

Jag tror inte att de flesta vet om detta? Varifrån kommer det ursprungligen?

Jag hade en rödvit klänning på mig på ett bröllop.
 
Jag tycker att det är jättetråkigt att så många människor inte tycker om att klä upp sig. Det är väl egentligen bara i Skandinavien vi är rätt så kassa på det där med att göra oss fina. Tittar man på resten av världen, klär folk upp sig vid fester och även en enklare middag ute i goda vänners lag är det uppklätt som gäller.

Varför är vi så dåliga på att klä upp oss i Sverige?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp