Bukefalos 28 år!

Vad tycker ni om klädkoder?

Jag ogillar klädkoder mest för jag har inte ekonomi att köpa kläder som man egentligen bara använder en gång. Jag köpte en ny klänning för typ tre år sedan som jag använder till mer festligare tillfällen som t.ex. bröllop. Den är svart men har massa färgglada fjärilar och blommor på. Som modell stor är det också svårt att hitta något fint som inte kostar multum. Väljer aktivt bort att gå på event där det är klädkod.

Vill man ha någon medverkande på t.ex. sitt bröllop så hellre att personen dyker upp med fina kläder än inte kan komma pga denne inte har råd att köpa frack, kavaj eller balklänning typ.
Man kan ju hyra finkläder :idea:
 
Ja, makterna bevare oss från DräPo. Dräktpolisen.
Som hittar på hundratals regler om vad man får och inte får.

Herregud, hon har hela väskan utanpå förklädet :eek: Vet hon inte att halva ska döljas bakom!!
:banghead:

Det låter som min mamma i hennes värsta stunder. Uppvuxen i våning i Stockholms innerstad med tjänstefolk, många gånger sunt protesterande mot fåniga regler, men då och då slänger hon ur sig kommentarer om märkliga etikettsregler.
Kvinnor över fyrtio kan inte ha långt hår fick jag t ex höra i evigheter.
 
Det kan vara fint med kostym utan slips/fluga också om man vantrivs i det. Men jag håller med om att det är synd att män har så få valmöjligheter när det gäller finkläder.

Men sen ska man ju tänka på att folkdräkt väl alltid är ok som finkläder enligt klädkoderna? Jag vet en kille som alltid hade folkdräkt på studentbalerna (och andra högtider) på universietet.

Och jag som är noll klädintresserad och har skitsvårt att klä upp mig önskar alltid jag vore man vid alla tillställningar så jag kan dra på mig en skjorta och kostym, så är allt klart sen.
 
Och jag som är noll klädintresserad och har skitsvårt att klä upp mig önskar alltid jag vore man vid alla tillställningar så jag kan dra på mig en skjorta och kostym, så är allt klart sen.

Men gör det. Köp en snygg kostym, skjorta och slips och ha detpåalla tillfällen. Det är skitsnyggt med kostym på kvinnor! Enkelt och bra och du slipper tänka på kläder.
 
Men för i hela fridens skull, 18 varv senare. Det var INTE det jag skrev. Jag skrev att det är I STORT kopplat till klass och ENKLARE att ta sig dit med högskoleutbildade föräldrar. Jag har gett flera exempel på hur jag menar men du maler på om att jag tycker uni bara är för rika. Jag varken tycker eller menar det.

Jag vidhåller att universitetsstudier är priviligerat ja. Jag jobbade flera år på industri med ett dåligt betalt, monotont och fysiskt slitsamt jobb innan jag började på universitetet. Universitetet var ett privilegium i jämförelse.
Vi verkar tolka ett ord helt olika.
 
Uppenbarligen är det ju inga bra vänner, om du känner dig exkluderad av inbjudan.

Vi har diskuterat många sidor nu om att klädkod är till hänsyn för gästen, om denne vill följa klädkod, och att det inte är ett krav eller en regel. Om du får en inbjudan till en fest med en klädkod som inte passar dig, och du ser över din vänskap med personen på grund av detta i stället för att lyfta luren och frågar om det är okej att gå klädd annorlunda, så känns det som att du har obehagligt nära till hands att bryta med dina vänner.

När jag blev inbjuden till en fest som innehöll bad så satt jag inte och tjurade över att jag kände mig exkluderad eftersom jag får ångest av min avklädda kropp. Jag tackade nej, och tyckte att det är jättekul att min vän fick ha sin fest som hen ville och att alla andra hade kul, och så umgås vi lika bra i alla andra sammanhang i livet.

Jag tycker det är vanligt att jag hör här på Buke att man ska se över sitt umgänge på grund av ditten eller datten. Jag tycker man måste inse att man ibland inte fungerar exakt likadant som sina vänner, ibland kan tycka olika osv, utan att det betyder att det inte är en bra vänskap. Eller du kanske tycker att mina vänner ska styra sitt liv efter just mina preferenser? Hen borde inte ha haft badfesten (hen tävlar simhopp) för just min skull, för att hen är en dålig vän?

Har man ett bröllop med 90 gäster är det dessutom hemskt svårt att skriva en inbjudan där ingen känner sig exkluderad. Oavsett om det är på grund av klädkod, social ångest som blir värre av utebliven klädkod, för långt avstånd osv. Bättre att ställa in alltihop eftersom någon kan känna nåt mindre positivt när inbjudan dimper ner i brevlådan?
 
Jag är för övrigt inget fan av maskerader. Men tycker varken att de som bjuder in till maskerad är dåliga vänner eller att jag har för lite gemensamt med dem. Jag är glad att jag har vänner som bjuder mig på fester, är väldigt glad och tacksam över det. Det vore ju hemskt trist om hela vår vänskap hängde på vår syn på maskerad :D Eller annan klädkod.
 
Känner mig också tvungen att skriva att en inbjudan är en inbjudan. Det är inte ett krav att gå, det betyder bara att någon önskar dig där, och det är okej att tacka nej. Och en klädkod är inget mer än en fingervisning, för den som önskar veta. Ja, nu har jag nog sagt allt jag tänkte på :D
 
Vi har diskuterat många sidor nu om att klädkod är till hänsyn för gästen, om denne vill följa klädkod, och att det inte är ett krav eller en regel. Om du får en inbjudan till en fest med en klädkod som inte passar dig, och du ser över din vänskap med personen på grund av detta i stället för att lyfta luren och frågar om det är okej att gå klädd annorlunda, så känns det som att du har obehagligt nära till hands att bryta med dina vänner.

När jag blev inbjuden till en fest som innehöll bad så satt jag inte och tjurade över att jag kände mig exkluderad eftersom jag får ångest av min avklädda kropp. Jag tackade nej, och tyckte att det är jättekul att min vän fick ha sin fest som hen ville och att alla andra hade kul, och så umgås vi lika bra i alla andra sammanhang i livet.

Jag tycker det är vanligt att jag hör här på Buke att man ska se över sitt umgänge på grund av ditten eller datten. Jag tycker man måste inse att man ibland inte fungerar exakt likadant som sina vänner, ibland kan tycka olika osv, utan att det betyder att det inte är en bra vänskap. Eller du kanske tycker att mina vänner ska styra sitt liv efter just mina preferenser? Hen borde inte ha haft badfesten (hen tävlar simhopp) för just min skull, för att hen är en dålig vän?

Har man ett bröllop med 90 gäster är det dessutom hemskt svårt att skriva en inbjudan där ingen känner sig exkluderad. Oavsett om det är på grund av klädkod, social ångest som blir värre av utebliven klädkod, för långt avstånd osv. Bättre att ställa in alltihop eftersom någon kan känna nåt mindre positivt när inbjudan dimper ner i brevlådan?

Jag håller med!

Min bekantskapskrets är en väldig mix av olika folk som lever olika liv och tycker olika saker.
Varken dem eller jag skulle ju kunna ha fest med tema utan att någon känner att det egentligen inte är deras kopp te.

Men jag skulle ju inte bli ledsen över att de väljer att en fest med något tema som är deras intresse/något de tycker om och det inte är helt min grej. Klart de ska få ha sin fest och ha kul. Jag kan ju välja om jag känner att det kan vara värt att åka dit ändå och göra deras grej eller om det känns för fel och då stanna hemma. Poolfest i badkläder känns nu som en mardröm typ. Så det skulle jag nog stanna hemma från. Men utan att ta det personligt.

Sen tycker jag absolut att det finns problem med klädkoder och att människor känner sig exkluderade! Men jag känner ju ändå att folk måste få ha fest och ha kul.
Det är dock jättebra att ha samtal om det för att bli medveten om vad man kan göra för att folk ska känna sig välkomna.
Men att helt tvinga folk avstå fest om inte alla kan komma och annars tycka att de är dåliga kompisar känns väl drastiskt för mig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp