Bukefalos 28 år!

Vad tycker ni om klädkoder?

Jag tycker att det är jättefint när män har folkdräkt. Oavsett om det är svensk eller japansk eller var den kommer från. Det blir lite roligare än alla de mörka kostymerna. Visst är det fint med en välsittande mörk kostym men när alla män har nästan identiska mörka kostymer och färgen på slipsen/flugan är enda färgklicken blir det lite tråkigt tycker jag. Jag gillar färg! Det brukar folkdräkterna vara bra på!
Känns dock som att män varit lite mer skygga för folkdräkt än kvinnor i Sverige i alla fall när jag var liten. Nu har det nog blivit fler.
 
Traditionellt har ju män också kunnat använda mässdräkt som högtidsdräkt (om det inte varit påbjudet med civil högtidsdräkt).
Jo, men det är ju liksom extra snyggt :D men tror jag få förunnat. Har alltid antagit att man ska vara något slags officer för det. Att komma från X-ort är ju lättare för gemene man än att vara officer.

Samtidigt är folkdräkter väldigt dyra, jisses. Men så fina.
 
Helt och rent är ju ett absolut minimumkrav tycker jag oavsett klädkod eller inte.
Mja skulle jag säga, det går ju fortfarande varken att reagera eller åtgärda om farbror kommer trasig och smutsig :D så tror minimikravet är i alla fall underbyxor, (har man inte det kan det ju vara förargelseväckande beteende).
 
Jag går en del på mer formella sammankomster och upplever att kvinnor ofta har betydligt större valfrihet än män. Du kan komma i byxor och kavaj som kvinna, eller i finare kjol med blus, eller i någon form av knälång klänning - det är mer ok att växla mellan genuskoder och/eller välja färgstarka kläder. Har inte upplevt det som så komplicerat att hitta ok klädsel utan att köpa svindyrt nytt.
Kanske okomplicerat för "normala" människor. Inget av det där finns i min garderob iaf 🤷‍♀️
 
Militär räcker (numera).
Aha! (hjälper ju inte oss ändå men bra)

Jo... jag säger bara Stübben-sadel :laugh:

Det är liksom nivåer i eländet i i klädessporten. HM klänning till bröllopet 200 kr check. Nu till medeltidsveckan! ylletyg 1 000 kr :D och då har man inte köpt dyraste heller. Eller sytt den. Undrans om de har något fint ylletyg i den här affären för folkdräkter... :eek: jomen det hade de, gissar på runt 10 000 för en sådan, helt vilt alltså för jag har ingen aning, men gissar att det är innan man köpt skorna... (eller ens har den speciella randen från Xby handvävd av gumman Tilda till västen.)

Samtidigt är det helt fantastiskt att folkdräkter och medeltidskläder har blivit lite mer populärt (igen?) så att gamla kunskaper inte går förlorade och finare ylletyger tagits fram igen.
 
Det kan vara fint med kostym utan slips/fluga också om man vantrivs i det. Men jag håller med om att det är synd att män har så få valmöjligheter när det gäller finkläder.

Men sen ska man ju tänka på att folkdräkt väl alltid är ok som finkläder enligt klädkoderna? Jag vet en kille som alltid hade folkdräkt på studentbalerna (och andra högtider) på universietet.

Jag gillar folkdräkt. Men gissar att mitt ex hellre hade kvävts i en fluga än att ta på sig en sådan :D
 
Aha! (hjälper ju inte oss ändå men bra)



Det är liksom nivåer i eländet i i klädessporten. HM klänning till bröllopet 200 kr check. Nu till medeltidsveckan! ylletyg 1 000 kr :D och då har man inte köpt dyraste heller. Eller sytt den. Undrans om de har något fint ylletyg i den här affären för folkdräkter... :eek: jomen det hade de, gissar på runt 10 000 för en sådan, helt vilt alltså för jag har ingen aning, men gissar att det är innan man köpt skorna... (eller ens har den speciella randen från Xby handvävd av gumman Tilda till västen.)

Samtidigt är det helt fantastiskt att folkdräkter och medeltidskläder har blivit lite mer populärt (igen?) så att gamla kunskaper inte går förlorade och finare ylletyger tagits fram igen.

Jag sålde en komplett kvinnodräkt (minus spänne och sjal men plus skor) för 12000kr. Pappas masdräkt (inkl allt) tror jag det blev 10000kr för och då var den rejält gammal, minst 50 år (jag blir 47 i år och pappa har den på bilder från jag är liten och då var den inte ny).

Då ska vi komma ihåg att Svärdsjödräkten är rätt billig i de här sammanhangen. Morfar gjorde en rock till Tunadräkten (tror jag det var) en gång och den är handbroderad... morfar sa aldrig igen, det är ett oerhört arbete som tar lång tid även för ett proffs (morfar var skräddare och mormor sömmerska).
 
Jag sålde en komplett kvinnodräkt (minus spänne och sjal men plus skor) för 12000kr. Pappas masdräkt (inkl allt) tror jag det blev 10000kr för och då var den rejält gammal, minst 50 år (jag blir 47 i år och pappa har den på bilder från jag är liten och då var den inte ny).

Då ska vi komma ihåg att Svärdsjödräkten är rätt billig i de här sammanhangen. Morfar gjorde en rock till Tunadräkten (tror jag det var) en gång och den är handbroderad... morfar sa aldrig igen, det är ett oerhört arbete som tar lång tid även för ett proffs (morfar var skräddare och mormor sömmerska).
Coolt! Verkar ju vara hållbar kvalitét också :) praktiskt när det begav sig. Fick en till bröllopet och begravdes i den sedan 50+ år senare (hm eller kanske ärvde iväg den till nästa då). Miljömässigt hållbart liksom.
 
Jag är etikettanalfabet. Förstår inte vad olika klädkoder betyder och jag har under mina 38 år på jorden aldrig blivit bjuden till en fest med klädkod och jag har heller aldrig bjudit in till fest med klädkod.

Jag skiter väl i vad folk har på sig, huvudsaken är att folk kommer och har trevligt. Skulle något spån lyckas klä sig så att det väcker anstöt får man väl prata med den människan då (det har heller aldrig hänt än så länge).
 
Jag är etikettanalfabet. Förstår inte vad olika klädkoder betyder och jag har under mina 38 år på jorden aldrig blivit bjuden till en fest med klädkod och jag har heller aldrig bjudit in till fest med klädkod.

Jag skiter väl i vad folk har på sig, huvudsaken är att folk kommer och har trevligt. Skulle något spån lyckas klä sig så att det väcker anstöt får man väl prata med den människan då (det har heller aldrig hänt än så länge).

Håller med, och tycker att det är så i de flesta normala sammanhang där folk träffas hemma eller på restaurang.

Klädkod där jag varit påverkad har uppstått i jobbsammanhang eller tillställning av typen bröllop.
 
Ja, det är synd tycker jag. Det är en så härlig färgklick. Och roligt med män som vågar färg och nåt annat än en mörk blå/grå kostym. Ävenom det också är fint!

Jag tycker mörka kostymer är så himla tråkiga... :o Förstår helt att män väljer dem, det är ju förväntat. Men inte är det roligt att se på eller mingla runt bland en massa grå/svart/marint.

Jag är kort och vägrar högklackat så hamnar i typ brösthöjd - hela blickfånget blir kavajfärgat.
 
Jag som under perioder av livet tyckt det varit mycket viktigt att uttrycka min personlighet med kläder och som även ritat och sytt egna kläder under perioder har alltid avskytt klädkoder. Ingen annan ska väl bry sig om vad jag har på mig.
Sen kom jag på att allt blir prydligt med en kavaj över, så numera klär jag mig som jag vill men hänger över en kavaj när det krävs lite mer formell klädsel.
Generellt sett är jag inget fan av klädkoder, jag har svårt att hantera att andra ska bestämma vad jag ska ha på mig.
 
Kanske okomplicerat för "normala" människor. Inget av det där finns i min garderob iaf 🤷‍♀️
Inte i min heller. Alls.

Och generellt gällande klädkod: Jag blir jätteobekväm om det står någon sådan kod på inbjudan. Det kan mycket väl innebära att jag inte går alls, om jag inte är EXTREMT motiverad. Känner mig totalt utklädd om jag måste klä upp mig (speciellt om jag underförstått förväntas ha klänning eller dyl) och för mig innebär det tyvärr att den ”trevliga tillställningen” absolut inte kommer att vara trevlig alls.

Bekvämt men uppklätt för mig är nog något i stil med vad ”vanliga” personer tänker som normala hemma-/gå litet ärende på stan-kläder... På vårat bröllop skrev vi något i stil med att man får komma i vad som känns rätt och bekvämt. Där var allt från fin-uppklädda personer till olika T-shirt + outdoorbyxor-varianter. Tror ingen blev varken förvånad eller upprörd över de som valde T-shirt-stillen. Biologer (som väldigt många i vårat umgänge är) är ju som alla vet ofta lite speciella. :p Har faktiskt aldrig förstått de där sociala grejerna att kläder skulle ha en viktig roll i samspelet... Jag är ju liksom jag i vilka kläder jag än väljer. Och ändå mer om jag inte behöver klä ut mig? O_o
 
Kan man skriva typ "Kavaj, om du föredrar klädkod" för att hinta om att det är upp till gästen. Eller till och med lägga till "Kavaj, om du föredrar klädkod. Vi föredrar ditt sällskap allra främst" eller ja, äsch.. jag lyckas inte komma på någon bra formulering men ni fattar hur jag menar? Nåt åt det hållet? Då har man ju ändå berättat vad värdparet kommer att vara klädda i, så får man välja om man vill matcha det eller inte?
Jag tycker båda dina formuleringar låter bra! :) Själv tycker jag att klädkoder är ett stöd för mig att avgöra på vilken nivå jag ska lägga ribban för att smälta in någorlunda bland resten av sällskapet. Vill nån annan inte följa koderna så bryr jag mig inte ruggigt mycket om det direkt.
 
Inte i min heller. Alls.

Och generellt gällande klädkod: Jag blir jätteobekväm om det står någon sådan kod på inbjudan. Det kan mycket väl innebära att jag inte går alls, om jag inte är EXTREMT motiverad. Känner mig totalt utklädd om jag måste klä upp mig (speciellt om jag underförstått förväntas ha klänning eller dyl) och för mig innebär det tyvärr att den ”trevliga tillställningen” absolut inte kommer att vara trevlig alls.

Bekvämt men uppklätt för mig är nog något i stil med vad ”vanliga” personer tänker som normala hemma-/gå litet ärende på stan-kläder... På vårat bröllop skrev vi något i stil med att man får komma i vad som känns rätt och bekvämt. Där var allt från fin-uppklädda personer till olika T-shirt + outdoorbyxor-varianter. Tror ingen blev varken förvånad eller upprörd över de som valde T-shirt-stillen. Biologer (som väldigt många i vårat umgänge är) är ju som alla vet ofta lite speciella. :p Har faktiskt aldrig förstått de där sociala grejerna att kläder skulle ha en viktig roll i samspelet... Jag är ju liksom jag i vilka kläder jag än väljer. Och ändå mer om jag inte behöver klä ut mig? O_o

Och jag tycker tvärtom... blir jag inbjuden till något formellare i stil med bröllop tycker jag det är jättejobbigt om det inte står klädkod. Jag säger inte att någon av oss har mer "rätt" men det finns verkligen två sidor av myntet.

Sedan skulle jag aldrig i helvetet komma i outdoorkläder till en fest oavsett... jag har sådant tillräckligt i jobbet så jag älskar att få klä upp mig lite! :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp