Vad tycks om detta? groteskt?!

Sv: Vad tycks om detta? groteskt?!

Har du inga bilder på din Torsion när den ligger på hästen? För du hade väl köpt en beg. Torsion eller hur var det? Vill se :bump: (Eller har du redan lagt in dem så jag har missat det?) :p

jaha men det var ju en bra affär onödigt att köpa jättedyrt när de går o fixa jag köpte ju begagnat nu tyvärr är stilsen väldigt stor men ja tror inte det ska bli några problem eftersom torsions sadlar tydligen är lika långa i alla str.

om jag sitter ner? hur menar du då?

hur stor e sitsen på den bomlös du har FF.

haha ja fram tills de korta sadlarna kommer får vi väl rida barbacka oj ojn om 10år e min häst 16 år då får han sin första korta sadel:banana:

alltså den jag ska köpa är ju inte den hästen har på sig utan den jag lagt ut i bild lite senare den bruna med beage padd. och iläggen i den är ju såna torisonilägg som du även har i din padd och ja menar om man skulle våga sig på att klippa i dom alltså.

jo jag menade att sy egna fodral lixom för hur kul är det med ett enda fodral och 700kr att köpa ett nyff för e inte så livat kanske...när man har massa gamla schabrak och vojlockar ligger och skräpar.
nej ska aboslut inte mixtra med iläggen.

den padden jag köper nu vet jag inte vilken vikt den är anpassad efter har du nåt tips på hur jag ska kunna lista ut det? förre ägaren vet inte heller bara första ägen som visste men den ja köper av fråga tydligen inte.

hihi näe tyvärr den är påväg på posten till mig är ju jättenyfiken kan lova att det kommer komma in massa bilder här så ni får se och kommentera ska bli så spännande.

vad tycker du utifrån bilden på sadeln och hur den andra ligger?(cheyennen)

aaa tror sadeln kommer imorgon ja kommer dö av nyfikenhet....måste ju prova den imorrn. hoppas hoppas usch tänk om den kommer på fredag eller ennu värre inte förrens måndag huga...

nån som vet hur lång tid de tar typ att skicka ett paket på posten sådär?

Jag tycker at du ska borsta din häst och ev. raka den :idea:

Jag tycker inte bilderna ser så bra ut efteråt. Jag har en bomlös Torsion Island som inte ger sådana avtryck alls. Eftersom du har din häst nära mej kan du gärna prova min Torsion o se om det blir skillnad.

hejsan jasså har du...bra att du säjer de nu hehe jag har nämligen en torsion påväg den kommer imorrn...men de skulle va kul och titta på hur island modellen ser ut är den bra eller?

hur menar du att min gett för avtryck hur ser dina avtryck ut?
jättesnällt att du erbjuder dig.

vad tycker du om längden på sadeln d¨å? alldeles för lång?

_breeze_ skrev:
Jag tycker at du ska borsta din häst och ev. raka den :idea:

hahaha jasså det tycker du kommer du ut och byter täcken och har dej om ja rakar honom då? för de e väl sånt ni hoppgalningar är "galna" i haha:rofl: :angel:
han går nämligen på lösdrift och jag gillar inte att "klä av hästarna nakna":banana:
men va menar du med borsta??? om du syftar på det gråa märket bakom sadeln? så är det en av unghästarna som bitit bort lite hår där...såklar jag borstar han men rykta kan man glömma med en sån päls det behövs inte heller eftersom det inte kan skava med den tjocka pälsen.

och vad har det med den bomlösa sadel att göra förresten?:angel:

_breeze_ är säkert bara avundsjuk på din gosiga och ulliga mjukishäst. När man rakar dem blir de ju sticksiga och sträva.
Nä, ulligt och gosigt ska det vara att krama och kela.
// Linda

hihi va gulligt skrivet exakt va tror hon ja har en islandshäst för om ja ska raka den hehe...de e ju som stora gosiga nallar på vintern hon e bara avis ;)

om jag sitter ner? hur menar du då?

Att dus kulle vara beredd på en chock ;)

hur stor e sitsen på den bomlös du har FF.

16", men det spelar ingen roll, den är lika lång i alla storlekar, sitsen är löstagbar och påverkar inte sadelns längd. Men du kan med ett enkelt handgrepp byta sits så stor och liten ryttare kan dela på samma sadel t ex. MEN, en 18" ryttare kan inte ha den sadeln på min valack iaf, för så sitter personen så det blir tryck för långt bak.

Sadeln är alltså 55 cm oavsett sits, men trycket blir bara där man sitter plus någon cm bakom.

och iläggen i den är ju såna torisonilägg som du även har i din padd och ja menar om man skulle våga sig på att klippa i dom alltså.

Jag har inte Torsions padd, jag har Skito. Den går utmärkt att klippa/skära i, inga problem.

den padden jag köper nu vet jag inte vilken vikt den är anpassad efter har du nåt tips på hur jag ska kunna lista ut det?

Det finns inga anpassningar efter vikt. Däremot kan man designa padden med shims (ilägg) etc för att det ska passa den specifika hästen. T ex så har min valack shoulder shims på sin vid manken. Jag kommer sen när unghästen ska gå i FF.en antagligen behöva två paddar - en till varje häst, eftersomd e nog komma behöva olika modell på padduppbyggnaden.

Ang 'borsta och klipp' hästen, så det är jättesvårt att få en fullpälsad lösdriftshäst av långhårig ras att se prydlig ut. Och varför klippa om det inte behövs utan bara för det estetiska?

Borsta tror jag säkert gullan gör, men det blir mest 'ytpolering' på de där fullpälsade. Rykta blir ungefär samma ytpolering.

/Alexandra - med två fullpälsade hästar i stallet. (Kallstall så skillnaden mot lösdrift är minimal). De har täcke båda två. En ser ut som en rugguggla, den andra ser välryktad och fin ut. Båda sköts på samam sätt och borstas 'bara' av... Men de har två helt olika typer av pälsen, han som ser ut som en lurvig rugguggla har lång, 'fluffig' nallepäls. Hon soms er välryktad och fin ut har kort, tät vinterpäls.

Gullan86 skrev:
hejsan jasså har du...bra att du säjer de nu hehe jag har nämligen en torsion påväg den kommer imorrn...men de skulle va kul och titta på hur island modellen ser ut är den bra eller?

hur menar du att min gett för avtryck hur ser dina avtryck ut?
jättesnällt att du erbjuder dig.

vad tycker du om längden på sadeln d¨å? alldeles för lång?

Torsion Island är ju kortare än de andra sadlarna. Hoppas den blir bra. Jag menar att det inte blir sådana avtryck från Torsionen på min häst som det blev på din med den du haft på. Om du får din sadel så kansek du ser skillanden nu. Du beställde väl modell Island?? Den är lagom lång, kanske skulle man kunna minska den någon cm...Mina hästar är korta i rygg alla.

haha fattar fortafande inte vad du menar med att jag kommer få en chock om jag sitter ner i sadeln?!

aha okej torsions sadlar är lika stora alla med.

jo du har torsions ilägg det är samma bara det att skito(stallvrås ilägg) inte har den fördelen att man kan välja vikten alltså om man väger 70 kilo ska man ha en padd avsedd för det(tjockare)

därför tycker jag skitopaddarna är helt sjukt dåliga man kan inte välja vikten utan får ta den som kommer + att de är megastora fula och varma för hästen + svåra att göra rena.

torsion har bara ett annat fodral fast man kan välja vikten på ryttaren och allt sånt.
equlatzer är namnet på iläggen.
TN är torsions fodral namn.
skito är stallvrås fodral namn.

men vad menar du med att man kan anpassa nåt annat till hästen?

Tror att Alexandra menade att du skulle sitta ner så du inte fick en chock när hon berättade hur kort hennes hästs anläggningsyta var... :D

Balderum Norr skrev:
Torsion Island är ju kortare än de andra sadlarna. Hoppas den blir bra. Jag menar att det inte blir sådana avtryck från Torsionen på min häst som det blev på din med den du haft på. Om du får din sadel så kansek du ser skillanden nu. Du beställde väl modell Island?? Den är lagom lång, kanske skulle man kunna minska den någon cm...Mina hästar är korta i rygg alla.

aha jo ja vet tror island är 50cm lång och de övriga nånstans mellan 52-58(har hört olika bud)

nej tyvärr köpte jag inte en island för det hade gått på runt 10 000kr med padd och allt för en ny och begagnade finns inte.

därför köpte jag en begagnad dressyr för betydligt mindre pengar jag hoppas att den passar endå.

känns som att jag gjoprt en dålig affär men den sadel har legat på nästan enbart islandshästar runt 20 olika och det har funkat bra så ja hoppas hoppas...

men om du inte har nåt emot det så svänger jag gärna föri nåndag då kan ja ta med min dressyr med(nära jag fått den) så kan vi gämföra.

berätta gärna lite mer i detalj vad som är skillnaden på mina avtryck och dina?!.
det var ju en cheyenne som han har på sig på bilderna ska bli spännande att se hur det blir med torsion dressyren...

det dumma avi pappret har inte kommit än fast det skulle gjort det idag=(.

om du har så vore det jättekul om du vill lägga ut en bild på när dina hästar har torsion island sadeln på sig skulle va kul o gämföra.

Visst, kom förbi bara!

Avtrycken efter Torsion syns inte alls som på din häst på bilden. Min hästs rygg är ofta helt slät när jag tar bort sadeln.

jo du har torsions ilägg det är samma bara det att skito(stallvrås ilägg) inte har den fördelen att man kan välja vikten alltså om man väger 70 kilo ska man ha en padd avsedd för det(tjockare)

NEJ, det är INTE samma. Det har länge sagts, av Torsion, att deras inlägg ÄR Skitoinlägg. Men som flera påpekat så VARFÖR i hela helsike stämplar Skito inte Torsioninläggen??

Dessutom,d e som klämt på både Skito och Torsions inlägg svär på att Torsions är 'sladdrigare' och mjukare.

Och du ska INTE behöva ha olika paddar för olika vikt. Det padden gör är att fördela ut trycket över ytan. Och sålänge du inte har PUNKTtryck kan du inte om du så väger 150 kg sitta igenom en skitopadd. Du kan de facto inte ens klämma igenom den med 40 kg punkttryck. och jag har låtit 45 kg falla handlöst på LITEN yta rakt ner i skitoinläggen med betonggolv under, dus lår INTE igenom.

Och under ridning så även om du väger 150 kg, så du får aldrig 45 kg punkttryck någonstans.

TYVÄRR måste jag säga men så snackar Torsion en hel del goja :crazy: De påstår t ex att det går finfint att hoppa i Torsionsadlarna. 'Problemet' är bara att T har samma stigläderinfästning på sina sadlar som de flesta bomlösa, och det finns test på test och kunskap på kunskap som visar att det INTE är speciellt lyckat att hoppa i sadlar med den stiglädersinfästningen.

därför tycker jag skitopaddarna är helt sjukt dåliga man kan inte välja vikten utan får ta den som kommer + att de är megastora fula och varma för hästen + svåra att göra rena.

Skitos paddar och fodral finns i olika modeller, så de är inte 'megastora'. Du kan få en skitopadd gjord för en engelsk dressyrsadel om du vill. Du BEHÖVER inte välja tjocklek (dessutom, man VILL inte ha en tjock padd heller). De är INTE varmare för hästen än Torsions padd. Däremot är själva paddmaterialet lite trixigt att göra rent - ja, men hur är T:s paddar lättare att göra rena?

Ett litet tips, i all välmening, ta detTorsions svenska ÅF säger med en nypa salt. Det är samme människa som från brjan påstått att Torsion köper sina paddar från Skito, dvs det är exakt samma padd men bara billigare (och hur den kan vara billigare kan man undra :angel:). Om personen nu ändrat sig till att SKito är en sämre padd och Torsions helt annorlunda kan man ju undra om han börjat supa eller varför han nu kör en helt annan version.

torsion har bara ett annat fodral fast man kan välja vikten på ryttaren och allt sånt.
equlatzer är namnet på iläggen.
TN är torsions fodral namn.
skito är stallvrås fodral namn.

NEJ NEJ NEJ.

Skito är namnet på tillverkaren av PADDARNA. Paddarna heter egentligen Equalizer saddle pad. Alltså, padden är en Skito Equalizer saddle pad Stall vrå kör med Skito orginalpadd, det är alltså INGENTING med den padden som är Stall Vrås egen. Utan de tas in direkt från tillverkare och är exakt samma padd som du i resten av världen får om du köper en Skitopadd.
Däremot har Skito fodral tills ina paddar (du kan få tjockleken på fodralet olika om du vill etc) Men du kan byta fodral och det är ÄNDÅ en skitopadd.

Skito är förresten trademarkat och patenterat och det är INTE ett svenskt företag, det är INTE på MINSTA vis kopplat till Stall Vrå!

Läs här: http://carouseltights.com/ Där har du Skito:s hemsida.

Torsion kallar sina paddar för TN Equalizer. Enligt tidigare uppgift var det Skitotillverkad padd, men till billigare pris. Av någon mystisk anledning saknas dock Skitos stämpel på dem? :devil: Och jag har VÄLDIGT svårt att tro att Skito skulle tillverka identiska paddar åt Torsion, men låta bli att stämpla dem och ta mycket mindre betalt för dem :angel:

mahlmt skrev:
_breeze_ är säkert bara avundsjuk på din gosiga och ulliga mjukishäst. När man rakar dem blir de ju sticksiga och sträva.
Nä, ulligt och gosigt ska det vara att krama och kela.
// Linda

Ulligt och gosigt? Det är väl inte sådär jättegosigt med en genomsvettig häst?
Men man har ju olika smak, min är att man ska se fin o fräsch ut men det beror ju på vad hästen ska användas till!
Ni skogsmullar får så gärna gå omkring som ni vill :rofl:

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 278
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 601
Senast: videnlis
·
Utrustning Nu hade jag tänkt kasta mig ut i sadeldjungeln igen. Har en bomlös dressyrsadel till pållen, men skulle vilja ha en allroundsadel med...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Ingela_S
·
Western Hej alla! Det är så att jag undrar om det finns någon tillräckligt kort western sadel för att passa denna kille: Han är en... 2 3
Svar
47
· Visningar
4 762
Senast: gutenviks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka