Bukefalos 28 år!

Vad väger din häst

Pållen väger ca 600-650.
Får mellan 10-13 kg hö per dygn och 1-1½ kg lucernhack.
 
480 kilo häst, 10-12 kilo hö beroende på hur mycket herrn behagar peta i sig.
 
17 månaders tös på 542kg exakt. Hon får 12kg hösilage per dag. Beräknade hennes slutvikt på 900kg ungefär. Har lite svårt för att se ungefär vart slutvikten hamnar så jag räknade nog foderstaten lite snålt men hon är rund och go om magen och vi har en bra kvot på hösilaget (6,1) så det var inga svårigheter att räkna ut en klockren foderstat i år :banana: :banana:
 
Väger 575 kg (vägd för 1 år sedan) och får så mycket hon orkar äta (fri tillgång) är ändå inte tjock. Halvblod på 164 cm. Ganska lätt i typen.
 
Har tre arabston.
nr 1 är 16 år, väger ca 400kg får 5 kg hö & 2 kg hösilage ( ts 62%)
nr 2 är 5 år, väger nu ca 400kg, (borde väga minst 450), får så mkt hon vill, MEN :cry: äter inte mer än ca 2,5 kg hö & 4,5 kg hösilage. ( ts 62%)
nr 3 är 1 år ( 1½) vägde 4 sept.. 324kg :o, beräknad vuxenvikt ca 400- 450, svårt att säga exakt. Får 4 kg hö & 3 kg hösilage. ( ts 62%)
 
Sist jag kollade vägde hon 412 kg, men hon är på gränsen till mager nu (+ mycket muskler :confused: ) så jag har ingen aning om vad hon väger.
Är ett fjordsto som får fjorton kg hö om dagen. :D

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Lillen väger 365 kg och har fri tillgång. Han börjar att bli en riktig tjockis, har gått upp 100 kg sedan juni och 200 kg sen 7 januari.. :)
 
En väger runt 570 och får 1 kg hö om dagen.

nr 2 väger ca 530 och får 9kg

nr 3 väger ca 550 och får 9kg

nr 4 väger ca 530 och går 9kg

Sedan får alla extra lucernhack i kraftfodret, runt 1kg var
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 768
Senast: CaisaCax
·
Hästvård min häst hade en svullnad som vi upptäckte för ett par veckor sedan och bestämde oss för att kolla upp. Det visade sig vara ett trauma...
Svar
7
· Visningar
562
Senast: NOC14
·
Hästvård De senaste dagarna har jag funderat lite på det här med hur mycket olika hästar väger, dels från tråden om araber och vikt på ryttaren...
2
Svar
37
· Visningar
2 793
Senast: Elisha
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
700
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp