Bukefalos 28 år!

Vad väger din häst

Har varit & vägt min shettis. Han vägde för två veckor sedan 207kg har gått ner från 220kg.
Jag tror en "bra" vikt för honom ligger på 200kg ca.
Han äter ca 6kg hö om dagen. Men tränar mycket.

C-ponnyn har jag kollat vikten med måttband. Han väger ca 340kg. Äter ca 6-7kg just nu.

:bump: :banana:
 
Halvblodet väger ca 625 kg och får 9 kg.
Ponnyn väger kring 300 och får 5 kg (går dessutom ute 8-17 och stoppar i sig allt han kommer över...).
 
Han väger 450-500 kg och äter 5 kg hö om dagen. Just nu är det vad han äter men jag kommer höja ju kallare det är och ju mindre det finns att plocka med i hagen för då kommer han vilja ha mer.

M.
 
Hannoveraner ca 600 kg 12 kg hö, 1 kg lusern
Hbl/fbl ca 500 kg 7 kg hö
Korsning bl.a. knabstrup/hbl ca 450 kg 7 kg hö
Hbl/new forest ca 400 kg 6 kg hö
Fjord ca 400 kg (tyvärr lite för tjock nu) 5 kg hö
 
Jag tror att urban väger ungefär 650kg han är inte så kraftig ännu. Vi jobbar på det ;)
Vi har provat med 9 kg hö/dag men han äter inte upp det och då blir boxen jätteäcklig. Han får istället 8 kg hö/dag och 2 kg hackad lusern/dag, det är med hjälp uträknat av en duktig tjej i stallet. Nu är han rundare o bulligare. Han måste äta ganska mkt för att orka och vilja jobba så mkt som han gör. Nu är han mkt finare i hullet och har fått mer muskler om ryggen sen vi började med lusernen.
 
Men där är ju ingen näring i gräset nu(det är ju bara lite bukfylla nu) så risken att hans kulle bli tjock eller något är ju väldigt minimal.
 
425 kg och han äter 6 kg hö om dan + att han står på halm.
 
Han väger närmare 600 kg och står på fri tillgång. Han står inne på natten med sin kompis medan de andra hästarna går ute dygnet runt. Vi räknar grovt med att de petar i sig ca 25 kg hösilage (tshalt 55.2) per häst och dygn.
 
En arabvalack:
dryga 400kg, står på 7kg hö plus lite lunchhö i hagen. Börjar bli fet, men det kan ju vara ok inför vintern... :D

Två arabston:
ca 450kg Har varit lite fet, får ca 10 kg och börjar komma i bra form nu. :)
BARA 350kg :cry:, får fri tillgång hösilage ute och hö inne, ger di, grovt underviktig, men det ska vi fixa när lillkillen är avvand (om några veckor).
Då blir det minst 15kg superhö (= höööga värden)/dag tills hon är fin och rund igen! :)

Alla utom stoet som ger di står på minimal kraftfodergiva (mindre än ett kilo om dan).
"La Mamma" äter å andra sidan för tre på kraftfodersidan också, så det jämnar ut sig! :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 768
Senast: CaisaCax
·
Hästvård De senaste dagarna har jag funderat lite på det här med hur mycket olika hästar väger, dels från tråden om araber och vikt på ryttaren...
2
Svar
37
· Visningar
2 793
Senast: Elisha
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
700
Senast: warg
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp