Bukefalos 28 år!

Vad väger din häst

Har aldrig vägt min häst men kan tippa mellan tumme och pekfingret någonstans mellan 600 och 650

Och den äter 10 kilo om dagen vid kallare väder uppåt 15 kilo om dagen
 
Ungefär 460 kg och får 7 kg. Det är ett engelskt fullbod så han blir aldrig tjock.
 
600+ skulle jag gissa, och han har fri tillgång.
Liten boll just nu är han :p
 
Stort,långt fullblod 1,69 hög och 593 kg för att vara exakt, får 11 kg hösilage(ts 74%)
 
Viktmåttband 426 kg, viktformel 460 kg, så vi kan väl säga 444,5 kg. :cool: Får 7,8 kg grovfoder. (7 kg hö, 0,8 kg lucernhack)

Om du undrar Sucy, så är minimumgiva 1 kg ts per 100 kg häst. Det blir minst 1,2 kg hö per 100 kg. Rekommenderad giva 1,5-2 kg hö per 100 kg häst. Hästen är ju gräsätare så det säger ju sig självt att den ska ha så mkt hö det går, och på så vis ha magen full mesta delen av dygnet, som den är gjord för att ha. :)
 
Min pålla väger ca 550kg, hon får minst 12kg/dag, oftast lite mer.... :) Jag stoppar i henne ganska så mkt mat men hon tränas ganska hårt och har rätt så svårt för att hålla hullet!
 
Cirka 520 kg och hon äter 8 kg grovfoder: 6 kg hö och 2 kg hösilage. Skulle gärna gett mer, men hon äter inte upp det.
 
Skulle gissa på circus 550, plus minus några tiox kilo & han får 13 kg/dag.. men mängden hö är igentligen inte relevant, beror så otroligt mycket på vilka värden man har på höet, & vilken häst man har, vilket kompliterings foder, arbete & dyl
 
För närvarande 4 kg hösilage (ts 50%), 380kg häst något överviktig, jobbar inget för närvarande. Det finns fortfarande gräs i hagen som väger upp torrsubstansen och höet har nästan för bra värden.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 768
Senast: CaisaCax
·
Hästvård De senaste dagarna har jag funderat lite på det här med hur mycket olika hästar väger, dels från tråden om araber och vikt på ryttaren...
2
Svar
37
· Visningar
2 793
Senast: Elisha
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
700
Senast: warg
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp