Vad var bättre förr?

Bukefalos 30 år!

Förr som i när jag gick i grundskolan: mycket mindre användning av sociala medier. Borde egentligen ta bort både instagram och fb, men fb är nästan nödvändigt (tyvärr!). Jag lägger sällan upp nåt men brukar kolla andras händelser på instagram. Tycker egentligen hela grejen är märklig.

Ibland tänker jag att sociala medier har ersatt byskvallret. Alltså att man vill veta vad som händer med de runt omkring en. Men det blir så konstigt många gånger att följa en person i en annan del av landet som man kanske var på fest med en gång?

Som jag kommer ihåg det från typ 80-tal:

*Kvaliteten på saker (allt från kläder/möbler/leksaker/köksgrejer/precis vad som helst!).
*Koncentrationsförmågan var oändligt mycket bättre förr.
*Förmågan att verkligen vara närvarande i stunden - här och nu.
*Som någon redan skrivit: Framtidstron.
*Det var renare överallt (folk slängde inte lika mycket skräp omkring sig alltså).

Kommer säkert på fler saker…

Men väldigt mycket har ju blivit bättre också. Hade t ex aldrig velat vara utan smartphone igen.

Det mesta var inte bättre förr, men jag kan ändå känna att det var mer medmänsklighet runt 70-80 talet, Europa hade ännu inte glömt andra världskriget och judeutrotning och dess konsekvenser och avsaknaden av internet gjorde att det var lugnare och man slapp se alla rasistiska gubbar och kärringar kommentera överallt, oftast på ren dumhet (ett gott exempel är väl vad som hänt just i Ceuta, där dessa fullkomligt vägrar ta till sig fakta och fortfarande verkar tro att alla flyktingar simmat över medelhavet).

Inga jäkla smartphones
Nej då interagerade människor med varandra, vi var helt enkelt tvungna att göra det om vi skulle ta ut eller sätta in pengar på kontot, betala våra räkningar, handla mat och fråga om saker i butikerna. När vi skulle betala parkeringsavgift var det inte nån j*vla app utan fysiska pengar som gällde och det fungerade alldeles utmärkt. Jag skulle inte sakna bärbara fånen en sekund om jag hamnade i 70-talet igen.

Barnprogrammen var definitivt bättre förr. Liksom barnfilmerna. Kan fortfarande tycka att de Disney-filmer som kom när jag var barn, som Lejonkungen och Mulan, är bra medan jag får panik av de där moderna gap-och-skrik-filmerna som visas som det moderna klippet i Kalle på julafton.

Kan också skriva under på att kvaliteten i kläder och sånt var mycket bättre. Har en tröja som jag ärvt av min moster, den är från mitten på 80-talet och är knappt sliten. Och då har jag haft den i stallet de senaste två decennierna så den har tvättats flitigt.

Jaa, guldåldern då svensk dubbning höll bra kvalitet! 🙌 Jag har försökt se på nyare tecknade filmer på svenska av ren nyfikenhet men det slutar alltid med att jag får ta skämskudden och byta till originalspråk. :o
Inte bara det, tecknad film för yngre barn är ju så plastig så man kräks, förresten, det mesta av det mindre barn ska se eller ska ha är ju så verklighetsfrämmande så det finns inte.

Som tagits upp tidigare så beror det på vad som menas med förr. Men några exempel från min livstid finns saker jag tänkt på.

Internet, älskade gammelinternet innan allt bara var sociala medier eller webbshoppar.

Konsumtion (längre tillbaka). När jag växte upp hade en familj en bil, och den behölls. En visste att Larssons hade en blå SAAB och vi hade en röd Opel etc. Min pappa levde på att reparera elektronik. Radio, TV, skivspelare, bandspelare etc. Idag lönar det sig inte att reparera elektronik, bilar ska helst bytas vartannat till vart tredje år. Hästprylar har blivit en enorm slit-och slängmarknad. Avfallsbergen växer.

Glass var godare förr, då när glass fortfarande smälte och blev rinnande.

det finns mer som jag inte kommer på just nu. Samtidigt har väldigt mycket blivit bättre, men det var ju inte vad tråden handlade om :)

Jag veeeet att det är nostalgi men jag saknar "stalltjejerna". Dom som dök upp hos mig och frågade om dom fick hälsa på mina hästar och som sen blev kvar i åratal och red o busade. Så småningom blev dom 17-18 och försvann men då hade det oftast poppat upp en ny eller två. Skall tilläggas att dom aldrig utförde så mycket som en arbetstimme. Idag cyklade det förbi 2 tjejer i 10-11 årsåldern, dom vände och kom förbi igen, och jag tänkte att dom skulle nog bra gärna vilja hälsa på hästarna. Tyvärr är ju den ene inte alls lämplig för gos men hade dom frågat hade jag gärna hjälpt dom in till ardennern en stund. Han är ju en klippa.

Jag tänker ofta på just detta ämne.
Många har redan gett så bra svar redan så jag tänkte bara inflika att jag tycker att det var bättre när inte allting var så lättillgängligt (och sämre också, det är en dubbelsidig känsla).
Det hade något visst det där med att vissa saker bara kunde köpas på vissa ställen.
Den där sjalen man fick av moster när hon varit till marocko så var mera "värdefull" (trots att den troligtvis bara var den tidens marknadskrafs).
Godiset från grannlandet måste inhandlas i grannlandet. Idag är det mesta bara ett knapptryck bort.
(Vilket ju också är bra i de fall man verkligen behöver något)

Vad tycker du var bättre förr?
Hantverket. Min farmor och farfar, som verkligen inte hade det fett, hade ett platsbyggt kök som en snickare byggde, t ex. På en lön, som hamnsjåare. Vi har två bra inkomster, men platsbyggt kök finns ju inte på kartan att vi skulle ha råd med.

Så att relativt fattigt folk hade råd att ha inredning etc gjorda av hantverkare.

Sen fixade man mycket själv då också, men de ägde ändå t ex en skänk gjord av en snickare. Sånt går ju knappt att köpa för pengar idag, om man skulle nytillverka.

Som tagits upp tidigare så beror det på vad som menas med förr. Men några exempel från min livstid finns saker jag tänkt på.

Internet, älskade gammelinternet innan allt bara var sociala medier eller webbshoppar.

Konsumtion (längre tillbaka). När jag växte upp hade en familj en bil, och den behölls. En visste att Larssons hade en blå SAAB och vi hade en röd Opel etc. Min pappa levde på att reparera elektronik. Radio, TV, skivspelare, bandspelare etc. Idag lönar det sig inte att reparera elektronik, bilar ska helst bytas vartannat till vart tredje år. Hästprylar har blivit en enorm slit-och slängmarknad. Avfallsbergen växer.

Glass var godare förr, då när glass fortfarande smälte och blev rinnande.

det finns mer som jag inte kommer på just nu. Samtidigt har väldigt mycket blivit bättre, men det var ju inte vad tråden handlade om :)
Glass smälter ju och blir rinnande nu också? Eller vad äter du för glass?

Naturen! Som barn kunde man gå upp mot skogen, över lägdor där bonden slog gräset och samlade i de fina grånade snedtimrade ladorna över vintern. Eller lät korna beta. Han hade en sommarlagård dit korna flyttade om somrarna och gick lösa! Det växte smultron i dikeskanterna där man gick. I skogen var stigarna smala och slingrande. Vi tog med oss fika och satte oss uppe på berget, hela familjen.

Höet samlades i långa hässjor för att torka - vi barn brukade leka i hässjornas "gångar" bara vi inte rev ner höet. Nu finns bara inplastad silage på ängarna.

Idag har de flesta gamla lägdorna vuxit igen med sly, de är helt ogenomträngliga. Förutom där man byggt industriområde. (Tänk Northvold, den ytan av skövlad natur, totalt meningslöst...). Berget där Berguvarna bodde har sprängts (!) och blivit grustag. Ladorna har kollapsat - förutom de som folk forslat hem och gjort sommarstugor av.....

I det avseendet lever jag på barndomsminnen.

Senast ändrad:
Att bil- och skjutsanormen inte vuxit sig så enormt stark, utan att barn i större grad förväntades gå, cykla och åka buss till skola och aktiviteter. Och innan nån skriver "vi har ingen kollektivtrafik och landsvägen är livsfarlig" så talar jag om städerna här. Där 80% av befolkningen bor. Det skjutsas massor i min rätt stora stad, inklusive i mitt välplanerade småhus-miljonprogramsområde där det finns massa skyddade cykelvägar för kidsen.

Man blandade inte svenska och engelska så som många gör nu. Alldeles utmärkta svenska uttryck ersätts av engelska. Många blir obegripliga för de som inte har koll och texter svåra att ta till sig. Generationer heter inte 60-talister, 70-talister etc utan ersatts av annat som aldrig lyckas fastna i mitt minne eftersom ingen i min omgivning använder dem.
Hos vissa har det gått så långt att de försöker uttala svenska ord på engelska. Parkslide är ett av de roligaste exemplen.

Man cyklade, cyklade och cyklade, till skolan och från skolan, till och från badstranden eller också var man ute och cyklade för cyklandets egen skull och för att upptäcka nåt nytt. Stadstrafik, inga problem, 70-väg, inga problem, landsväg, inte heller nåt problem och bilarna körde inte saktare än idag.

Det jag inte saknar var när vi skulle åka och veckohandla, jag var tvungen att följa med trots att jag aldrig gjorde nåt ofog hemma och när vi kom till butiken bestämde alltid farsan att jag skulle sitta kvar i bilen oavsett om det var stekhet sommardag eller svinkall vinterdag, den som suttit i en bil i 20- eller 30+ vet vad det innebär när man är tvingad att sitta i plåtlådan en halvtimme. Dagliga mobbingen i skolan saknar jag inte heller, det jag ångrar är att jag inte gav mobbaren en rejäl fläskläpp och ett kok stryk.

Liknande trådar

• Ord som borde tas i bruk igen
  • R
    Lust.
  • Backa bandet, liten spinoff på vad var bättre förr-tråden.
  • Begreppet Ekonomisk tillväxt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka