Jag tycker att något slags kollektiv stämning i samhället var bttre förr (fram till några få år in på 1980-talet). Sedan dess har allting blivit mer individualiserat och kommersialiserat.
Det här!
Jag har grubblat mycket över det men aldrig riktigt lyckats konkretisera vad det egentligen handlar om. En del av mig vill hävda att "stämningen" var bättre förr, en annan del av mig funderar på om det bara handlar om nån slags nostalgi som sker i min hjärna och förskönar minnen...
Men jag minns när det började sändas TV-program där meningen var att folk skulle bli osams, bråka och rösta ut varandra som ren underhållning och jag blev alldeles bestört och tänkte "Men så GÖR man bara inte!!!", och tyckte att den mänskliga kulturen borde ha kommit mycket längre i vår utveckling än att återuppta gladiatorspel... Ledsamt såg jag det normaliseras.
En annan sak som jag personligen tänker på var bättre förr var framtidstron och hoppet.
Jag hört mina äldre släktingar berätta litegrann om hur de har upplevt samhällsutvecklingen under sina liv.
Mina mor- och farföräldrar föddes runt sekelskiftet 1900 och berättade om en omvälvande utveckling från rätt enkla och tuffa levnadsförhållanden till att kunna nyttja bekvämligheter som bostäder med el och värme och möjlighet att sköta sin hygien, men även om samhällsframsteg som kvinnlig rösträtt och bättre arbetsvillkor. Visserligen upplevde de även två krig, men de såg allting bli bättre och hade en stark tro på framtiden och att mänskligheten kunde skapa ett bättre samhälle.
Min föräldrageneration föddes på 1930-40 talen och de har själva sagt att de nog föddes i den bästa av alla tider. Framtidstron efter andra världskriget var enorm, miljöförstöring och hälsoproblem "fanns inte" på kartan än utan man kunde kasta skräp var man ville och röka hur mycket som helst utan att behöva tänka på följderna. Samhällsutvecklingen tog fart, man kunde tjäna mycket pengar, åka bil vart man ville, leva med en bra standard, kvinnorna kom mer ut i arbetslivet och kunde bli allt mer självständiga, barnaga förbjöds, människan kunde åka till månen och möjligheterna var bara helt oändliga!
Skulle någon fråga mig hur jag har upplevt samhällsutvecklingen under mitt liv så skulle jag inte ha så mycket positivt att säga tyvärr. Jag har inget hopp om framtiden och upplever att mänskligheten är en destroyerart som snart kommer att ha tagit kål på sig själv och halva jorden. Stress, ohälsa, miljöförstöring och krig... Jag väljer att stanna där.
Sen kan man absolut plocka upp och fokusera specifikt på detaljer som har blivit bättre, men min poäng är att mina förfäder UPPLEVDE en generell framtidstro och tro på mänskligheten som jag saknar.