Vad var bättre förr?

Bukefalos 30 år!

Läste igenom tråden och inte någon tar upp miljön och hur dramatiskt den försämrats bara under de senaste årtiondena och väldigt lite går åt rätt håll. Läget för Östersjön är nu direkt kritiskt och det är ett av världens mest förorenade hav och fiskbestånden har totalt kollapsat, Östersjön är närmast ett döende hav. På västersidan är det inte så mcket bättre. På land exploateras allt mer, vägar, industrier och bostadsområden tar över stora områden, jordbruket och främst djuruppfödningen är idag en ren industri när det gäller fågel och gris och på väg mot samma inom övriga.

Intresset för miljön är närmast obefintligt hos beslutsfattare och allmänhet, allt handlar bara om egen ekonomisk vinning och makt.
Jag tror att allmänheten ligger LÅNGT före politikerna i det här avseendet. Och jag tror att nuvarande regering vill att vi ska tro att vi alla skiter i miljön.

Där håller jag verkligen inte med. Sedan EU-inträdet har vi fått ett väldigt medvetet fokus på miljö och risker för medborgare - på ett samlat sätt som gör stor skillnad. Ibland kan man tycka att byråkratin blir för kostsam och svårhanterad, men det pågår ett fokuserat och omfattande arbete med att lösa vår tids stora miljöfrågor.
Vi har varit medlemmar i EU nu i över 30 år, när du skriver att det gjort stor skillnad har du rätt fast tvärtom, utvecklingen under den tiden har varit närmast en katastrof miljömässigt och ditt inlägg speglar precis det jag skrev om. När du skriver att EU löser vår tids största miljöfrågor är du så långt ifrån sanningen man kan komma.

Vi har varit medlemmar i EU nu i över 30 år, när du skriver att det gjort stor skillnad har du rätt fast tvärtom, utvecklingen under den tiden har varit närmast en katastrof miljömässigt och ditt inlägg speglar precis det jag skrev om. När du skriver att EU löser vår tids största miljöfrågor är du så långt ifrån sanningen man kan komma.
Som sagt, vi har helt olika erfarenhet. Jag har arbetat snart 30 år i ett yrkesliv kring dessa frågor utan att direkt arbeta med dessa frågor. Din sanning att beslutsfattare och allmänhet skiter i miljön är långt ifrån min sanning. Jag skulle vilja säga att sanningen är att det investeras enormt mycket mer i att lösa miljöfrågor idag än för 30 år sedan. Magnituder. Att starta miljöfarlig verksamhet var lätt förr, idag krävs extrema investeringar för att säkra upp och minimera skador - och ofta får man inte starta helt enkelt.

Sen finns det grundläggande problem i att använda mer och mer av ändliga resurser, där det liksom inte räcker att bara investera mer. Och där har väl ingen del av världen någon lösning än, det krävs en enorm reform av ekonomiska system.

(Man kan argumentera för att den sittande svenska regeringen prioriterar miljöfrågor helt enormt lågt och lägger vansinniga förslag med jämna mellanrum, men där är en sådan institution som EU som har långsiktighet en räddningsplanka i vissa avseenden.)

Senast ändrad:
Det här var i alla fall INTE bättre förr:

"
Den sista i Sverige att dömas för hädelse
Fram till år 1970 kunde man dömas för brott mot trosfriden i Sverige.

1963 gjorde Nils Eklund ihop med Lasse O’Månsson och Carl-Uno Sjöblom en sketch i Sveriges Radio där de skojade om att slå ihop kyrkor med bensinstationer och dela ut nattvarden till mackkunderna.

För detta dömdes de tre kollegorna för hädelse.
"

Jag saknar det personliga idag. Allt är så likartat. Det är samma sorts mat/godis/märken i alla butiker. En mack i Spanien har samma utbud som en mack i Ljungskile. Alla snabbmatsresturanger är byggda efter exakt samma modell.

Allt i samhället är gjort för att maximera lönsamhet. Människor är bara boskap som ska konsumera och spendera för att gör 1% rikare och mäktigare än vad som är rimligt.

Den lilla vanliga människan som bara vill leva, vara lycklig och nöjd är inte värd ett skit. Alla ska prestera, vara ambitiösa, vilja vara bäst, tjäna mest osv osv. Tro sjutton att den mentala ohälsan är extrem.

Det här var bättre förr
Inte enorma algblomningar i Östersjön varje sommar
Det fanns mer naturskog
Det fanns mer varierat fågelliv. Andra arter och fler individer.
Privat var det enklare på 70- och 80- talet alla hade mindre med pengar det var lättare att umgås man samlade ihop ett gäng för picknick eller knytkalas ingen förväntade sig bli bjuden på trerätters med alkohol. Behövde inte planeras två månader i förväg för alla var inte lika upptagna och stressade som idag ( personlig erfarenhet här kanske inte gäller generellt).
Ringde man någonstans t ex vc, SL upplysningen, banken, någon myndighet så fick man tala med en människa 😊
Det fanns inte så hög arbetslöshet som idag. Det var lättare att få jobb och inte lika långa processer vid anställning. Man kunde säga upp sig o byta jobb om
man inte stod ut eller ville ut o resa eller whatever.
Det fanns mer framtidstro.

Annat var sämre mycket sämre tom.
Mycket tuffare att vara vegetarian
Intolerans mot hbtq personer
Mycket tuffare för samkönade par t ex
Mindre tolerans mot psykisk ohälsa, neuropsykiatriska diagnoser hade ingen hört talas om folk avfärdades istället som allmänt underliga.
Men på plussidan är ju att kraven i arbetslivet var inte lika höga och det fanns gott om enklare arbeten så många med psykisk ohälsa/ funktionsnedsättning kunde ändå arbeta.
Mindre öppenhet för andra sätt att leva andra kulturer och matmässigt var väl en pizza eller en avocado det mest exotiska du kunde hitta.
Vill inte tillbaka i tiden en del var bättre annat var sämre och en del var mycket sämre förr.

Jag saknar mänsklig kontakt när man skall ringa företag, läkare, tandläkare mm. Det mesta skall knappas in och gå digitalt.
Saknar riktiga postkontor med samt öppna banker med kontanter.

Ja och föreningslivet där man hjälpte till på arbetsdagar och tävlingar utan att tvingas sälja lotter och kläder och chipspåsar, eller köpa sig fri från funktionärssysslor med tredubbel medlemsavgift. Utan det känns som att fler ställde upp för att det fanns en annan och mer naturlig vi-känsla. Och hade på något sätt mer tid och ork att ställa upp på fritiden än idag. Eller prioriterade annorlunda.
Precis så. Men jag tror delvis förklaringen är att våra jobb dränerar oss så fullständigt nuförtiden. Minutscheman mm i hemtjänsten, alltid ont om personal, alltid besparingar...Många landar nog i soffan med scrollning eller så fortsätter presterandet i form av ännu fler aktiviteter där man jobbar på själv t ex träning.

Allt i samhället är gjort för att maximera lönsamhet. Människor är bara boskap som ska konsumera och spendera för att gör 1% rikare och mäktigare än vad som är rimligt.

Den lilla vanliga människan som bara vill leva, vara lycklig och nöjd är inte värd ett skit. Alla ska prestera, vara ambitiösa, vilja vara bäst, tjäna mest osv osv. Tro sjutton att den mentala ohälsan är extrem.
Och detta skapar det individualistiska samhället där alla "måste" vara bättre än grannen, tjäna mer än grannen, ha dyrare bil och finare bostad än grannen oavsett om det finns möjlighet eller inte, tror fan det att skuldbergen hos vanligt folk ökat katastrofalt och måendet är kört i botten.

Liknande trådar

• Ord som borde tas i bruk igen
  • R
    Lust.
  • Backa bandet, liten spinoff på vad var bättre förr-tråden.
  • Begreppet Ekonomisk tillväxt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka