Vad var den äckligaste/hemskaste maten när ni var små?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare MiaMia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 162
  • Visningar Visningar 11 131
Lite OT men....

Jag äter på skolbespisning allt emellanåt. Det är för mig HELT obegripligt att de som har mat som YRKE kan misslyckas så grovt? :banghead:
Jag äter vegetariskt och brukar faktiskt välja att äta på de skolor där jag först hade praktik och sedan de jag jobbat/jobbar på och det är endast på denna jag inte kan äta alls! Jag har gillat variationen även om det inte är super, men denna :eek: Oftast någon typ av färdigtuggad pastagratäng helt utan smak, eller någon ugnad rotfruk, som huvudrätt....

Jag äter vegetariskt och brukar faktiskt välja att äta på de skolor där jag först hade praktik och sedan de jag jobbat/jobbar på och det är endast på denna jag inte kan äta alls! Jag har gillat variationen även om det inte är super, men denna :eek: Oftast någon typ av färdigtuggad pastagratäng helt utan smak, eller någon ugnad rotfruk, som huvudrätt....
Min egen kommuns skolmat är fantastisk. Nu jobbar jag i grannkommunen och när man jämför är det milsvid skillnad.
Två i stort sett likvärdiga kommuner. HELT olika mat

Kanske beroende på att min egen kommuns kostchef är smått fantastisk. Hon är genuint matintresserad. Satsat på närproducerat, har höjt andelen ekologiskt och har sett till att samtliga som jobbar i skolköket fått utbildning. Jag skulle kunna hålla en föreläsning om denna häftiga människa. :D

Förhoppningsvis är det färre barn som i framtiden beskriver den äckliga skolmaten :up:

Min egen kommuns skolmat är fantastisk. Nu jobbar jag i grannkommunen och när man jämför är det milsvid skillnad.
Två i stort sett likvärdiga kommuner. HELT olika mat

Kanske beroende på att min egen kommuns kostchef är smått fantastisk. Hon är genuint matintresserad. Satsat på närproducerat, har höjt andelen ekologiskt och har sett till att samtliga som jobbar i skolköket fått utbildning. Jag skulle kunna hålla en föreläsning om denna häftiga människa. :D

Förhoppningsvis är det färre barn som i framtiden beskriver den äckliga skolmaten :up:
Innan jag blev färdig lärare jobbade jag bla som assistent åt barn på förskolor, inom samma kommun. Och där skilde det sig enormt mellan förskolorna! En hade bara äcklig halvfabrikat med en chef som aldrig var där och ganska otrevlig (bar 7 liter parfym:yuck:). En annan där fick köket mer spelrum och bjöd på fantastisk mat! Inom samma kommun!

Som alla förstår inspirerad av en annan tråd...

Julkorv med vattning kokt potatis. Av någon anledning traditionell julaftonslunch hos oss. Jag åt mig mätt på eftermiddagsfikat till Kalle och julgröten till Karl-Bertil. Men hörde klasskompisar som talade om att de fick god mat den dagen, inte den hemskaste lunchen på hela året...

Skolans spenatstuvning. Kunde inte stoppa den i munnen utan att få kväljningar. Som vuxen har jag lärt mig att spenat kan vara riktigt gott, om man använder hela blad och låter bli att blanda dem med stabbigt vetemjölsklister. Och att stuvning kan spädas till i vart fall hanterbar konsistens.
Malt kött, som tex köttfärssås, korv, köttbullar. Fisk. Mjölk. jag kunde inte äta det utan att få kväljningar och spy.

Inser när jag läser att jag glömde bort sånt man dricker. Mjölk :yuck:. Och det tjatades så jävla mycket om det i skolan, att man skulle dricka mjölk istället för vatten. Har aldrig kunnat dricka mjölk, men gick bra med oboy i. Och läsk, sötsliskigt med bubblor :yuck:. Har fortfarande inte fattat grejen med läsk.

Jag åt allt förutom stuvad spenat, palt och karamellpudding. Det var nåt med konsistensen eller texturen.
Nuförtiden äter jag allt med glad aptit!

Fläskkorv tror den kallas julkorv med. Det var dessutom min lillasysters favoritmat så vi åt det precis lika ofta som vi åt min favoritmat pannkakor. Jag var tvungen att smaka varje gång. Får seriöst kväljningar varje gång jag ser den i affären.

Jag fick ett smärre trauma av bruna bönor tillagade på svenskt vis en gång när jag gick på fritis. Där var maten annars jättebra. Jag har knappt vågat smaka på svenska bruna bönor sedan dess.

Sen har jag allmänt, både som barn och nu, lite halvtveksamma känslor inför sådant som blodpudding, såna där bleka korvar (fläskkorv och vad de heter) och lite mer i samma stil. Inälvor är jag lite rädd för, men det har jag i stort sett aldrig blivit serverad (utom då maskerad till korv).

Och kokt potatis. Jag har aldrig gillat kokt potatis.

Sen var jag som barn allmänt kräsen och ville inte äta ditt och inte äta datt, men som vuxen ser jag mig själv som allätare. De saker jag inte äter, blir jag ändå inte bjuden på. Jag tror inte att det är för att folk vet att jag inte gillar det, utan för att det inte är vad man vill bjuda på ändå. Tex då blodpudding eller svenska bruna bönor.

Min värsta var skolans rivna morötter. Varje dag, år ut och år in. Skulle dessa stackars morötter upp på tallriken och ätas upp. De simmade i vatten och blä! Kan fortfarande inte äta finrivna morötter, grovrivna går däremot jättebra.

Inälvsmat har jag aldrig ätit. Inte heller fil, fy.

I övrigt är jag nog inte så kinkig. Även om jag numera är vegetarian.

Min värsta var skolans rivna morötter. Varje dag, år ut och år in. Skulle dessa stackars morötter upp på tallriken och ätas upp. De simmade i vatten och blä! Kan fortfarande inte äta finrivna morötter, grovrivna går däremot jättebra.

Inälvsmat har jag aldrig ätit. Inte heller fil, fy.

I övrigt är jag nog inte så kinkig. Även om jag numera är vegetarian.
Ja fy för rivna morötter! Jag låtsades att jag var en ponny och åt hö för att få i mig om jag blev tvingad. :wtf: (alla andra typer av morötter utom sönderkokade är jättegott, inklusive skalad rå)

Lätt att undvika numera!

Senast ändrad:
Det här är lite kul. :)
Jag hade en kompis vars pappa var kapten på Stenabåtarna. Jag fick åka med henne en gång och äta vis kaptensbordet och vi fick välja PRECIS VAD SOM HELST från menyn - alltså så superlyxigt!!! Jag valde det som verkade absolut lyxigast i mina barnaögon. ELEFANTÖRA med pommes. :banana:

Inte förrän kanske ett år senare - när jag skröt om att jag hade ätit ELEFANTKÖTT - fick jag reda på o att det bara kallades elefantöra och egentligen bara var en sketen lövbiff!!! :crazy: En sån besvikelse.

Så när jag vid ett senare tillfälle blev bjuden på GRISFÖTTER så trodde jag naturligtvis inte att det var riktiga grisfötter utan någon annan form av lurendrejeri.

Tills jag upptäckte att det fanns BORST på köttet och frågade vad det var och blev upplyst om att det var riktiga grisfötter jag just ätit. :wtf: Innan tyckte jag att köttet var gott, men jag minns fortfarande skräcken och vämjelsen när jag insåg att det VAR grisfötter.
Som tunga! som är gott!

Vi fick jämt tunga av gammelmorbror, en gång sitter jag där och mumsar i mig tungan och så tittar jag på den, och tittar, och ser att den har små pluppar på ovansidan, nästan som en -tunga... (skräckmusik) frågar och jo minsann, det heter tunga på förekommen anledning. (men jag fortsatte äta det om än med mindre entusiasm).

En annan gång när jag var fem så tittade jag på blåmögelost med mormors förstoringsglas, det satte faktiskt P i många år och jag älskade det innan. Jag måste fortfarande medvetet tänka bort den bilden.

Jag kan också äta det. Men den enda anledning jag kan se är en kombination mellan svår hunger och brist på alternativ.
Men ja! Fattar inte vad grejen med kokt potatis är. Jag kan äta det, men tycker det är typ världens tråkigaste mat.
Hahaha. Jag typ älskar det.

Det beror på vilken potatis!
Det finns jättegoda sorter som man kan äta som delikatesser, som de är.
Så finns det "matpotatis" som är bäst som tillbehör till kötträtter. Osv osv.

Affärerna säljer alleles för ofta bara "fast" resp "mjölig" potatis. Utan att ens berätta vad det är för sort.
Det är på väg att bli bättre men det är lång väg kvar.
Det fanns en tid när äpplen såldes som röda eller gröna. Det är ungefär där vi är med potatis ännu anser jag.

Bra Princess eller Sava kan man äta som snacks :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka