Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag äter vegetariskt och brukar faktiskt välja att äta på de skolor där jag först hade praktik och sedan de jag jobbat/jobbar på och det är endast på denna jag inte kan äta alls! Jag har gillat variationen även om det inte är super, men dennaLite OT men....
Jag äter på skolbespisning allt emellanåt. Det är för mig HELT obegripligt att de som har mat som YRKE kan misslyckas så grovt?![]()
Min egen kommuns skolmat är fantastisk. Nu jobbar jag i grannkommunen och när man jämför är det milsvid skillnad.Jag äter vegetariskt och brukar faktiskt välja att äta på de skolor där jag först hade praktik och sedan de jag jobbat/jobbar på och det är endast på denna jag inte kan äta alls! Jag har gillat variationen även om det inte är super, men dennaOftast någon typ av färdigtuggad pastagratäng helt utan smak, eller någon ugnad rotfruk, som huvudrätt....
Innan jag blev färdig lärare jobbade jag bla som assistent åt barn på förskolor, inom samma kommun. Och där skilde det sig enormt mellan förskolorna! En hade bara äcklig halvfabrikat med en chef som aldrig var där och ganska otrevlig (bar 7 liter parfymMin egen kommuns skolmat är fantastisk. Nu jobbar jag i grannkommunen och när man jämför är det milsvid skillnad.
Två i stort sett likvärdiga kommuner. HELT olika mat
Kanske beroende på att min egen kommuns kostchef är smått fantastisk. Hon är genuint matintresserad. Satsat på närproducerat, har höjt andelen ekologiskt och har sett till att samtliga som jobbar i skolköket fått utbildning. Jag skulle kunna hålla en föreläsning om denna häftiga människa.
Förhoppningsvis är det färre barn som i framtiden beskriver den äckliga skolmaten![]()
Malt kött, som tex köttfärssås, korv, köttbullar. Fisk. Mjölk. jag kunde inte äta det utan att få kväljningar och spy.Som alla förstår inspirerad av en annan tråd...
Julkorv med vattning kokt potatis. Av någon anledning traditionell julaftonslunch hos oss. Jag åt mig mätt på eftermiddagsfikat till Kalle och julgröten till Karl-Bertil. Men hörde klasskompisar som talade om att de fick god mat den dagen, inte den hemskaste lunchen på hela året...
Skolans spenatstuvning. Kunde inte stoppa den i munnen utan att få kväljningar. Som vuxen har jag lärt mig att spenat kan vara riktigt gott, om man använder hela blad och låter bli att blanda dem med stabbigt vetemjölsklister. Och att stuvning kan spädas till i vart fall hanterbar konsistens.
Skolans fiskpudding med skirat smör.
Messmör.
Borde vara olagligt.
Men va?! Är det en och samma rätt, fisk med skirat messmör??![]()
Åh det kunde jag äta som barn, men när jag åt det igen efter flera år utan så mådde jag nästan illa av detFalukorv i ugn.Skulle aldrig äta det idag.
Men ja! Fattar inte vad grejen med kokt potatis är. Jag kan äta det, men tycker det är typ världens tråkigaste mat.Och kokt potatis. Jag har aldrig gillat kokt potatis.
Ja fy för rivna morötter! Jag låtsades att jag var en ponny och åt hö för att få i mig om jag blev tvingad.Min värsta var skolans rivna morötter. Varje dag, år ut och år in. Skulle dessa stackars morötter upp på tallriken och ätas upp. De simmade i vatten och blä! Kan fortfarande inte äta finrivna morötter, grovrivna går däremot jättebra.
Inälvsmat har jag aldrig ätit. Inte heller fil, fy.
I övrigt är jag nog inte så kinkig. Även om jag numera är vegetarian.
Som tunga! som är gott!Det här är lite kul.
Jag hade en kompis vars pappa var kapten på Stenabåtarna. Jag fick åka med henne en gång och äta vis kaptensbordet och vi fick välja PRECIS VAD SOM HELST från menyn - alltså så superlyxigt!!! Jag valde det som verkade absolut lyxigast i mina barnaögon. ELEFANTÖRA med pommes.
Inte förrän kanske ett år senare - när jag skröt om att jag hade ätit ELEFANTKÖTT - fick jag reda på o att det bara kallades elefantöra och egentligen bara var en sketen lövbiff!!!En sån besvikelse.
Så när jag vid ett senare tillfälle blev bjuden på GRISFÖTTER så trodde jag naturligtvis inte att det var riktiga grisfötter utan någon annan form av lurendrejeri.
Tills jag upptäckte att det fanns BORST på köttet och frågade vad det var och blev upplyst om att det var riktiga grisfötter jag just ätit.Innan tyckte jag att köttet var gott, men jag minns fortfarande skräcken och vämjelsen när jag insåg att det VAR grisfötter.
Jag kan också äta det. Men den enda anledning jag kan se är en kombination mellan svår hunger och brist på alternativ.Men ja! Fattar inte vad grejen med kokt potatis är. Jag kan äta det, men tycker det är typ världens tråkigaste mat.
Jag kan också äta det. Men den enda anledning jag kan se är en kombination mellan svår hunger och brist på alternativ.
Hahaha. Jag typ älskar det.Men ja! Fattar inte vad grejen med kokt potatis är. Jag kan äta det, men tycker det är typ världens tråkigaste mat.