Vad var det för djur?

M

maiden

Här om dagen när jag var ute å körde moppen så såg jag ett litet svart djur i vägkanten. Jag stannade för att kolla vad det var för djur. Det var nåt slags mårddjur, smäcker ca 30 cm lång med lång svans. den var helsvart. När jag stannade så tog den nåt skutt emot mig och var nyfiken, men ville inte gå närmare. Så satt vi ett litet tag å såg på varandra. Sen så skuttade den vidare när jag åkte.
Vad var det för djur? Finns dom vilda här eller kan det vara en förrymd?
 
var det inte en Mård då? Lång,smal,små öron.. Glänsande brun päls? Svansen är typ lika lång som halva kroppen.
 
Låter som en mink. En liten mördarmaskin som vi människor använder till päls och som ibland, avsiktligt eller oavsiktligt, kommer ut i naturen. Ganska lik den inhemska mården men mård har en vitgul haklapp och den såg du ju inte.
 
Mink låter det som.. Jagar mink varje år(fångar, inte dödar) på landstället pga att de äter upp alla ägg i ejderkolonin vi har där :devil:. Vi fångar dem o transporterar dem till en annan ö :angel:. Visserligen simmar de tillbaka o finns där nästa sommar igen :smirk: men då hinner ejderungarna bli vuxna.. Minkar är näst intill kolsvatra eller mörkt svartbruna.
 
Det kan mycket väl vara en iller som någon släppt ut. Vi har fått in flera stycken detta året.
 
Vill bara påminna att illrar finns vilda i naturen och även dom vilda illrarna är nyfikna av sig.
 
lång, smal, små öron, svansen längre än halva kroppen och glänsnde kolsvart päls. Såg inget vitt på den.
 
Det låter väldigt troligt att det var en mink du såg, om den inte hade några vita fläckar så stämmer det mest in med en mink i alla fall. Kul det är ju inte många som får uppleva något sådant.
 
Hej Marie.
Vad gör ni med illrar som ni får in? Jag är själv väligt angagerad i iller och har ni problem med att hitta bra ägare till illrarna så hjäper jag gärna till.
 
Vi placerar dom till nya hem. Ska komma ihåg att du kan hjälpa till! Tack!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 564
Senast: Tofs
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 739
Kropp & Själ Minns någon tråden jag skapade för 16 år sedan här? Det var egentligen i går för 16 år sedan, och sedan fylldes den på. Blev rätt lång...
2
Svar
38
· Visningar
3 737
Senast: Luff
·
Juridik & Ekonomi Igår blev jag (nå, min bil med mig i) rammad av en traktor. Jag körde på vår lilla, lilla grusväg och fick syn på mötande ekipage...
2
Svar
25
· Visningar
3 473
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp