Vad vill man äta på tävling?

Bukefalos 30 år!

När jag bakat till våra tävlingar så försöker jag göra något som också funkar för allergier/kostpreferenser. T.ex. världens saftigaste zucchinikaka som är mjölkfri.

Som några redan sagt så tex glutenfritt alternativ kommer glädja oerhört för oss som inte kan äta gluten och är sjukt vana med att det inte finns något vi kan äta/fika

Inte en tävling utan annan typ av arrangemang men lite samma mat/fika utbud. De sålde bla toast. Och hade glutenfritt bröd som alt (till lite högre pris pga svindyrt köpa gf bröd) - jag höll på riktigt att börja grina och var sen salig hela dan! Sen just toast kan ju vara svårt för man behöver ett separat toastjärn osv. Men fika är ju lättare

Jag hade så gärna köpt hembakt när jag är på tävling men eftersom jag inte tål ägg så finns det sällan något som jag kan äta så jag blir jätteglad när de har vanliga delicatobollar. De är helt växtbaserade så även de som inte kan/vill äta mjölk kan äta dom. Super.

Allt som oftast vet de som säljer inte vad de hembakta kakorna de säljer innehåller vilket är superdumt. Så ska man baka för någon annan att sälja på en tävling skriv en innehållslista så att de faktiskt vet. Det finns många saker folk inte tål.

Har precis blivit medlem i en ryttarförening och med det kommer lite volontärarbete. Jag tänkte att jag kanske skulle baka något till tävlingarna, för kiosken att sälja, men;

Köper folk ens hembakt när dom är tävling? Vad brukar folk/ni vilja fika på tävling? Eller ni fikar inte alls något från kiosken när ni är iväg?
Hembakat är det som går absolut bäst.

Jag vill puffa denna tråd och fråga:
Vad vill man ÄTA på tävling?

Jag skulle gärna se något ”matigt” som är enkelt att anpassa till allergier (laktos, gluten) och helst som funkar ta ur frysen och mikra på beställning?

Vad kan man erbjuda då?

Jag tröttnade snabbt på hamburgare och korv (det som vanligtvis erbjuds på tävling) och brukar ta med någon matig sallad eller invecklad macka.

Fika kan jag dock tänka mig att köpa på plats.

(Däremot har jag blivit glatt överraskad på en tävlingsplats som ständigt erbjuder chili con/sin carne. Jättegott, lätt att göra i storkok och roligt med något annat)

Eller är det bara jag som gärna skulle äta något efter att jag ridit klart?
Helst något man kan äta i bilen faktiskt 😇
Ja jag vill gärna äta! Och blir grymt besviken när maten är slut när jag ridit. Att kunna köpa något att äta i bilen är bra, men jag kan äta på plats med. Varm mat är uppskattat, och hembakat fikabröd. Finns det köper jag nästan alltid något.

Jag vill puffa denna tråd och fråga:
Vad vill man ÄTA på tävling?

Jag skulle gärna se något ”matigt” som är enkelt att anpassa till allergier (laktos, gluten) och helst som funkar ta ur frysen och mikra på beställning?

Vad kan man erbjuda då?
Jag blir som sagt alltid glad om det finns toast. Enkelt ha glutenfritt med. Dock inte bara mikra

Sen slår även jag ett slag för chili con carne/sin carne. Med endera ris eller tacochips till. Enkelt göra storkok, enkelt båda frysa och att ha en stor gryta puttra på varmhållning. Och varm, matigt och mättande.

Och jag äter gärna. Både som publik och tävlande. Inte alls särskilt intresserad av fika. Jag vill ha läsk och mat 😅

En varm krämig tonfisk pasta/ skink pasta brukades serveras hos oss den gång jag var aktiv i en klubb. Tillräckligt för alla funktionärer plus 40 - 50 portioner för tävlande/medlidande. Äter gärna något varmt då svensk fika är under alla gränser för vad jag vill äta (tort på gränsen till damm/mindre socker än i mat bröd mm), även en barkis är ju sötare än svenskt fika bröd.

När jag var på travtävling (särskilt på vintern) fanns det ingenting bättre än den klassiska hamburgaren eller varmkorven. Med halvfrusen isbergssallad på vintern och allt! :D Jag tänker att det finns en anledning till att det är klassisk eventmat - snabbt, varmt, lätt att hålla i och går att välja egen topping på.
Är det inte en varm sommardag kan jag tänka mig att soppa i mugg med en valfri fralla till vore en storsäljare. Lätt att göra vegetariskt/veganskt/glutenfritt också. Billigt och lätt med storkok!

Jag är inte heller så sugen på sött fika på tävling, men vilken oväntad känga till svenskt fikabröd @Pegasus63 ! 😂 Jag upplever inte att det skiljer sig från andra länders söta bakverk.

Jag gillar en ordentlig chili sin carne. Det är enkelt, ofta gott, mättande och går att äta med bara bröd till om den inte är för rinning.

Tacos, burgare, sallader osv är sällan bra.

Bland problemen som jag ofta ser finns:
* det finns ingen äggfri dressing till burgare
* man har köpt sojafärs/liknande till vegovarianten men inte läst innehållsförteckningen eller förstått vad ovo-vegetarisk innebär
* sås och tillbehör som finns till burgare tar slut långt innan maten
* det blir kaos på bordet om det är någon slags buffe och allergener blandas ner i andra saker. Ofta har de för få bestick att ta med
* dålig varmhållning och därmed stor risk för bakterietillväxt och matförgiftning :crazy:
* överlag dålig förståelse för vad maten de serverar innehåller

Inte ens när jag är funktionär och föranmäler att jag inte äter allt kan jag lita på att jag får mat jag kan äta. Det är ett återkommande problem oavsett vilken klubb eller organisation jag är funktionär för.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka