Vad ville du jobba med?

Som barn: Veterinär eller delfinskötare (vad VAR det med hela den här delfinskötaregrejen egentligen, var fick vi det ifrån??)
Som tonåring: Journalist
Vad det blev: Konsult inom marknadsföring - dock med vissa journalistiska inslag eftersom jag även skriver artiklar för företagets facktidning och hemsida :)

Jag tänkte också på det nu när flera skrivit just delfinskötare :p Har inget minne av varför det var min dröm (även om jag alltid älskat djur och vatten). Kanske nån film eller så i början av 90-talet som vi inspirerades av?
Jag som också drömde om att bli delfinskötare (och senare elefantskötare :p) tror att jag, iaf delvis, inspirerades av SVTs Djursjukhuset :D
 
Som barn: arkeolog
Tonåring eller ung vuxen: arkeolog, veterinär, historiker, odefinierade administrativa tjänster :laugh:
Vad blev det tillslut? Lokförare

Mina drömmar har ganska raskt skjutits ner med ett omtänksamt ”men hur ser arbetsmarknaden ut, finns det jobb?”.
 
Som barn: författare eller journalist, om jag minns rätt.
Som tonåring och ung vuxen: var benhårt inställd på arkitekt eller ingenjör från ca 11 års ålder till en bit upp i 20års åldern.
Just nu: Logoped.

Bäst är ändå min barndomsvän som skulle bli busschaufför och köra till Afrika :love:
 
Som barn var jag ambitos: Brevbarare pa morgonen, advokat pa dagen och pizzabagare pa kvallen!
Som tonaring: Diplomat, journalist, naturfotograf
Vad jav blev: Management konsult...

Jag var också inne på diplomat när jag körde mitt politiska race. Haha, alltså, jag hade verkligen en grandios självbild när jag var ung. Att jag skulle kunna komma in på diplomatprogrammet är liksom ett skämt 😂 Jag anmälde mig till och med till en kurs i ryska för att man behövde ett tredje språk. Så blir man förflyttad till ett land med krävande levnadsförhållanden? Alltså, jag klarar inte ens av när kaffeautomaten är trasig.

För ett par år sedan sa en vän att "Jag har insett att jag är ganska average" och det är verkligen en insikt jag också kommit till med åren. Jag är varken popsångerska eller diplomat tack och lov utan jag sitter här och sippar automatkaffe och affärsutvecklar och det är ganska bekvämt. Men kan verkligen skratta åt tidigare hybris :D
 
Som barn: Stridspilot
Som tonåring: Stridspilot, fotbollsproffs, flygvapeningenjör eller IT-ingenjör
Vad blev det: Civilingenjör i Teknisk Fysik och Elektroteknik och jobbar som utvecklingschef (R&D Manager)

Stridspilotandet föll på överbenslängd vid antagningstest, fotbollsproffsandet på för lite talang, för lite tur och för låg träningsdisciplin och flygvapeningenjörandet föll på en bilolycka på väg till antagningen och anställningsvillkor inom försvaret (”du får betald civilingenjörsutbildning mot att du skriver kontrakt på 5-25 år där 25 år är det enda som ger halvrimlig lön”).
 
Barn: kirurg (för att få rita på människor. Opererades ganska mycket som barn och var väldigt imponerad av pilar och liknande) och tandläkare (för att jag tyckte det var orättvist att bara jag fick ont... :o)

Ungdom: hade ingen aning så jag läste till barnskötare för att ha något att trilla tillbaka på

Efter gymnasiet: har läst teologi, pedagogik, kulturvård, etnologi, turismvetenskap, museologi och kulturarvsvetenskap...

Jobbar som: utbildningsledare/utbildningsadministratör
 
Jag var också inne på diplomat när jag körde mitt politiska race. Haha, alltså, jag hade verkligen en grandios självbild när jag var ung. Att jag skulle kunna komma in på diplomatprogrammet är liksom ett skämt 😂 Jag anmälde mig till och med till en kurs i ryska för att man behövde ett tredje språk. Så blir man förflyttad till ett land med krävande levnadsförhållanden? Alltså, jag klarar inte ens av när kaffeautomaten är trasig.

För ett par år sedan sa en vän att "Jag har insett att jag är ganska average" och det är verkligen en insikt jag också kommit till med åren. Jag är varken popsångerska eller diplomat tack och lov utan jag sitter här och sippar automatkaffe och affärsutvecklar och det är ganska bekvämt. Men kan verkligen skratta åt tidigare hybris :D

Jag var SA ambitos, men liksom drivet lite av att om man inte raknas/ar otroligt trakig om man har ett "vanligt" jobb, och man maste vara den viktigaste/mest intressanta personen i varje rum for att raknas.

Nu, 31 ar gammal hade jag bara varit jatteglad for garanterad pension, en egen lagenhet jag kan ha rad med och ett jobb som inte tar mer an 40 timmar i veckan! Lat mig leva och pata med mina krukvaxter liksom!
 
Jag var SA ambitos, men liksom drivet lite av att om man inte raknas/ar otroligt trakig om man har ett "vanligt" jobb, och man maste vara den viktigaste/mest intressanta personen i varje rum for att raknas.

Nu, 31 ar gammal hade jag bara varit jatteglad for garanterad pension, en egen lagenhet jag kan ha rad med och ett jobb som inte tar mer an 40 timmar i veckan! Lat mig leva och pata med mina krukvaxter liksom!

Verkligen samma här, det var så viktigt att "vara någon" och det var väl egentligen det enda drivet bakom dessa idéer. Jag hade ett enormt bekräftelsebov som ung (ärligt talat, mer än många andra fortfarande) men som tur är brukar ju det där lägga sig. Det intressanta med att bli äldre är att man kommer på vad som man faktiskt tycker är roligt, och försäljning är en sån sak som jag aldrig hade tippat på bara för några år sedan. Man lever och lär!
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 382
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Hej. Jag hoppas att här finns några som mer kunskap än mig i hur polisen hanterar den här typen av situationer. Vi har fått mycket...
Svar
14
· Visningar
2 326
Senast: Rosett
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
788
Senast: Rosett
·
Relationer I en undersökning som Länsförsäkringar har gjort har man kommit fram till en summa hur mycket ett barn kostar fram till 18 års dagen. Då...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 601
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp