Bukefalos 28 år!

Vad ville du jobba med?

Jag drömde aldrig om något särskilt yrke som barn. Jag visste bara att jag inte ville jobba på kontor som mamma och pappa för det verkade trist.

som tonåring ville jag bli tävlingsryttare och hästuppfödare.

som vuxen blev jag bagare/konditor. Men tanken är att utbilda mig i höst för ett sånt där jobb jag absolut inte vill ha när jag var liten - på kontor! :laugh:
 
Jag drömde aldrig om något särskilt yrke som barn. Jag visste bara att jag inte ville jobba på kontor som mamma och pappa för det verkade trist.

som tonåring ville jag bli tävlingsryttare och hästuppfödare.

som vuxen blev jag bagare/konditor. Men tanken är att utbilda mig i höst för ett sånt där jobb jag absolut inte vill ha när jag var liten - på kontor! :laugh:

När jag pluggade skulle jag absolut inte jobba med prospektering eller sätta min fot norr om Dalälven... jag har spenderat nästan hälften av min tid sedan 2008 i Norrland på ett eller annat sätt och jobbar som sagt med prospektering :p Det lär vara ödet, jag var en enormt dålig student men hade nästan alla rätt på tentan i Ekonomisk geologi... :rofl:
 
När jag pluggade skulle jag absolut inte jobba med prospektering eller sätta min fot norr om Dalälven... jag har spenderat nästan hälften av min tid sedan 2008 i Norrland på ett eller annat sätt och jobbar som sagt med prospektering :p Det lär vara ödet, jag var en enormt dålig student men hade nästan alla rätt på tentan i Ekonomisk geologi... :rofl:

Jag skulle, innan jag påbörjade utbildningen till logoped, definitivt jobba med strokepatienter. En vecka in på utbildningen visste jag att jag absolut inte skulle jobba med röst.

Fyra år in i yrket så har jag diagnosansvar och handleder studenter inom ... röst. Stroke-rehab står väldigt, väldigt långt ner på listan.

:p
 
Jag skulle, innan jag påbörjade utbildningen till logoped, definitivt jobba med strokepatienter. En vecka in på utbildningen visste jag att jag absolut inte skulle jobba med röst.

Fyra år in i yrket så har jag diagnosansvar och handleder studenter inom ... röst. Stroke-rehab står väldigt, väldigt långt ner på listan.

:p

Som ung/yngre är det riskabelt att vara tvärsäker på något. En får ofta äta upp det... :angel:
 
Som barn: köra ambulans, brandbil eller bli polis av den ena anledningen att man då får köra mot rött ljus :laugh:

Som tonåring, ung vuxen: Hade ingen aning. Gick handels i gymnasiet.

Som vuxen: Jobbat inom handels, på kontor, som väktare och en del annat. Utbildade mig till lärare och jobbade som förskollärare i några år. Idag är jag sjukpenisonerad och vet fortfarande inte vad jag ska bli när jag blir stor.
 
Som barn: Lärare (för att mamma var det) eller jobba med djur på något sätt
Som tonåring: Författare eller marinbiolog
Vad jag blev: Läkare

Men drömmer fortfarande om att bli författare någon dag, ska "bara" få den där bra idén och tiden att skriva...
 
Som barn: veterinär (insåg i gymnasiet att jag inte orkade ha max betyg i alla ämnen)
Som tonåring: polis (hade för dålig syn och när jag väl korrigerade den insåg jag att jag är ganska ansiktsblind och att det var lite opraktiskt att inte känna igen eventuella brottslingar)
Vad jag jobbat med: jobbat i butik, med support/försäljning via telefon, med hästar, med livsmedelproduktion, som skolfotograf, som funktionär på travet osv (många samtidigt.)
Därefter blev det en miljöutbildning och ett jobb som hör ihop med min utbildning. :)
 
Som barn: förutom vad som helst som innebar något med hästar så skulle jag bli lärare (för att få skriva på svarta tavlan), jobba i butik (för att få knappa på kassaapparat) och så skulle jag bli chef också
Som ungdom/ung vuxen: frisör
Vad blev det: började ett par år som frisör, gick sedan över på butik och blev såsmåningom över till butikschef och nu pluggar jag till lärare. Jag känner på något sätt att cirkeln börjar slutas,behöver bara ett par miljoner till min framtida hästgård också :angel:
 
Jag har sagt polis någon gång till en tidning när jag gick på dagis.

Jag har funderat på läkare.

Någon slutgiltig destination vet i sjutton men jag är hyfsat snart socionom och jag jobbar som socialsekreterare (barn och familj med barn 0-18 år) och tänkte väl göra det ett tag till om jag får stanna kvar, har en timanställning/AVA just nu, intervju för fast tjänst imorgon (samma tjänst som jag har nu eg).
 
Barn: Något med djur. Veterinär och hästuppfödare stod högt på listan.
Ungdom: Något konstnärligt - tecknare eller fotograf, eller kanske författare.
Vuxen: Gick in i väggen med buller och bång tidigt, så prova på arbetslivet blev det inget med och jag är numera sjukpensionär. Att jobba i klassisk mening lär aldrig bli aktuellt, men jag skulle fortfarande gärna göra något djurrelaterat.
 
Intressant, min mamma var lärare och det var det absolut sista jag ville bli.
Min mamma gillar sitt jobb och var bra på det och det märktes. Hon klagade varje nytt år lite på de jobbiga nya eleverna (hon jobbade först på högstadium och sedan på gymnasium), men efter något termin fick hon dem alltid med sig och även de som inte gillade skolan brukade gilla henne. Hon var rak och kunde konsten att både hålla ordning och lära ut.
Min syster gick i hennes fotspår och blev lärare i samma ämnen och de jobbade ihop några år. Mamma, nu pensionär, kan fortfarande hjälpa till att läsa lite uppsatser som är svårbedömda vilket betyg de ska ha.
 
Barn: sjuksköterska
Ung: sjuksköterska
Vuxen: skulle ta sabbatsår och jobba men ångrade mig i sista minuten. Ansökningarna var redan inne men fanns plats på biomedicinsk analytiker. Tänkte hoppa på ett år för att byta till ssk sen, stannade kvar för insåg vid första praktiken på ett äldreboende att ssk vill jag absolut inte bli😅

Jobbade i flera år, fick barn och tänkte om. Klev på utbildning till bokförare istället. Jobbar nu med bokföring och löner (som jag sa i skolan att jag ALDRIG skulle). Har jag fått göra om mitt liv hade jag blivit ekonom!
 
Jag tänkte också på det nu när flera skrivit just delfinskötare :p Har inget minne av varför det var min dröm (även om jag alltid älskat djur och vatten). Kanske nån film eller så i början av 90-talet som vi inspirerades av?
Gick inte Flipper på 90talet? Apropå delfinskötare.
Jag som också drömde om att bli delfinskötare (och senare elefantskötare :p) tror att jag, iaf delvis, inspirerades av SVTs Djursjukhuset :D
Djursjukhuset var det kanske ja! Det minns jag att jag följde slaviskt som barn. Flipper däremot var lite före min tid, jag är född 91.

Sen tror jag att det var mycket av en grupptrycksgrej för mig också, eller hur man ska kalla det. Som jag minns det ville var och varannan klasskompis bli delfinskötare när jag var liten så det kan mycket väl bero på det också. Men någonstans måste ju någon ha fått ursprungsidén ifrån, förstås.
*Späckhuggare :D
Skulle precis skriva "Nej för helskotta, späckhuggare!" som svar på @miumiu s inlägg när jag såg att du redan hunnit rätta det :D Stackars Willy, bli anklagad för att vara blåval på det här sättet! :rofl:
 
Min mamma gillar sitt jobb och var bra på det och det märktes. Hon klagade varje nytt år lite på de jobbiga nya eleverna (hon jobbade först på högstadium och sedan på gymnasium), men efter något termin fick hon dem alltid med sig och även de som inte gillade skolan brukade gilla henne. Hon var rak och kunde konsten att både hålla ordning och lära ut.
Min syster gick i hennes fotspår och blev lärare i samma ämnen och de jobbade ihop några år. Mamma, nu pensionär, kan fortfarande hjälpa till att läsa lite uppsatser som är svårbedömda vilket betyg de ska ha.

Min mamma tyckte också om sitt jobb och var bra på det... men hon tog ofta hem jobbet i lite väl hög grad (hon var specialpedagog och hade många struliga elever). Det var inte alltid som himla kul när jag var liten och yngre tonåring så det bidrog till att jag inte ville bli lärare själv (det, och min tämligen korta stubin :angel:).
 
Mitt första "dröm"yrke jag minns var tandläkare. Vi fyllde i nån enkät på lågstadiet där den frågan fanns, och jag minns rätt rejäl beslutsångest. Fick sen reda på att de flesta andra svarat typ prinsessa och liknande :rofl:

Men sen var det veterinär jag länge satsade på. Fram till sista året på gymnasiet, då bestämde jag mig för att bli biolog istället och satsa på bevarandebiologi.
 
Jobbade i flera år, fick barn och tänkte om. Klev på utbildning till bokförare istället. Jobbar nu med bokföring och löner (som jag sa i skolan att jag ALDRIG skulle). Har jag fått göra om mitt liv hade jag blivit ekonom!

Passar väl egentligen i "läsa fel tråden", men min hjärna läser bokförare och tänker "ah, någon som kör böcker! Vänta. Hur kör man en bok? Menar hen inte lokförare? Jaså, bokföring!" :idea:
 
Jag var SA ambitos, men liksom drivet lite av att om man inte raknas/ar otroligt trakig om man har ett "vanligt" jobb, och man maste vara den viktigaste/mest intressanta personen i varje rum for att raknas.

Nu, 31 ar gammal hade jag bara varit jatteglad for garanterad pension, en egen lagenhet jag kan ha rad med och ett jobb som inte tar mer an 40 timmar i veckan! Lat mig leva och pata med mina krukvaxter liksom!
Känner igen mig så himla mycket i både vad du och @Voeux skriver. För mig stendog ambitionen när jag insåg att väldigt få arbetsgivare/chefer/faktiskt ens arbetskamrater kan värdera mitt jobb, i alla fall inom mitt fält. Det spelar alltså ingen roll hur mycket jag sliter, hur många övertidstimmar jag tar, hur bra jobb jag utför, för det kommer aldrig spegla sig proportionerligt i lön, cred eller karriärsmöjligheter. Jag behöver bara vara average för att ta mig fram och vara good enough. Och så slipper jag bränna ut mig på kuppen till ingens nytta liksom.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 685
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jobbar i nuläget skift och går på timme, vilket knappt ger några timmar öhvt. Trivs heller inte med att jobba skift så behöver hitta...
2
Svar
35
· Visningar
2 288
Senast: Nepenthe
·
Juridik & Ekonomi Hej. Jag hoppas att här finns några som mer kunskap än mig i hur polisen hanterar den här typen av situationer. Vi har fått mycket...
Svar
14
· Visningar
2 363
Senast: Rosett
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
831
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp