Vaddå tioårsregeln ????

Tahari

Trådstartare
Köpte nyligen ett ganska nytt släp som jag planerar att väga upp så fort jag bytt bil. Men nu sa en person att det kunde jag glömma eftersom tioårsregeln hade införts. Vad är det för regel ? Om den nu finns...... Släpet kan enligt tillverkaren vägas upp till 1600.

Sv: Vaddå tioårsregeln ????

Ingen aning. Har precis köpt ett släp från -08 som ska vägas upp. Återförsäljaren ska skicka nödvändiga papper och jag ska byta draganordningen. Ska inte vara några problem att väga upp det släpet från 1280 till 1990.
Prata med en återförsäljare som säljer samma märke som din transport sp får du säkert rätt information. Uppvägningen av min transport kommer att kosta 4000 för drag, 1500 för papperna och 900:- för nyreggning.

Okej vad bra. Mitt är också en 08 så då borde ju samma regler gälla för mig. Blev riktigt svettig där ett tag. Undrar vad personen fått det där med tioårsregeln ifrån !

Det beror på märke. Vissa nyare släp, från 05 om jag minns rätt kräver omfattande ändringar för att kunna vägas om.
Kontakta din åf.

varför vill man väga upp ett släp??
Är det inte bra att släpet väger mindre så fler bilar från dra det?
Man måste få lasta mer ju mindre släpet väger?? eller??

Man vill lasta mer. Vi har vägt upp för att lasta två hästar.

Tidigare gick det bara att lasta en mindre ponny om man ville köra lagligt.

Du förändrar ju inte släpets vikt utan sänker lastvikten när du väger ner. Släpet väger ju vad det gör, oavsett vad man gör.

När man i dagligt tal pratar om att väga upp ett släp så avser man att höja totalvikten. Den vanligaste anledningen att väga upp ett släp är nog helt enkelt för att få lasta mer i det. Tjänstevikten på ett släp är ju (i allt väsentligt) oförändrad, så med höjd totalvikt följer höjd maxlast.

Senast ändrad:

Aj då ! Då hoppas jag att mitt inte tillhör dom då. Ska väga upp ett Boj från 1300 till 1500. Trodde i mitt enfald att det räckte med ny kulhandske eller ev nya däck.
Varför jag vill väga upp är att jag ska kunna ha större flexibilitet i vilken häst jag kan köra. Just nu är det så det precis att jag får köra min egen men vill gärna ha möjligheten att kunna köra en större modell av häst om andan faller på.

Senast ändrad:

Jag får dra släpet med vilken bil som helst bara jag har koll på vad bilen får dra och vad last och trailer väger.
Ser det som en fördel att färre personer får dra mitt släp. Är inte speciellt intresserad att låna ut det hur som helst och med hög totalvikt så minskar risken för det.

Det är en MYCKET trevlig fördel med ett släp med hög totalvikt. För oss med BE spelar det ingen roll så länge dragbilen klarar en rimlig bruttovikt, men förfrågningarna slutar komma :D

Det är en MYCKET trevlig fördel med ett släp med hög totalvikt. För oss med BE spelar det ingen roll så länge dragbilen klarar en rimlig bruttovikt, men förfrågningarna slutar komma :D

MKT sant, men jag funderar på att köpa ett "töntigt" ;) enaxlat släp att kunna hyra ut ;) Det är ändå en "marknad" på de me ;) (spec i sthlm som jag bor i =)

Lite pengar och gigantisk risk som jag ser det. Folk är aldrig rädda om det som inte är deras egen, och bara en försäkring lär ju gå på gigantiska summor för ett uthyrningssläp.

Jag har inte BE men gammal volvo 855 som får dra 1530, vilket gjorde att jag köpte ett släp med totalvikt på 1500, det är väldigt få av mina vänner som får köra det eftersom få har BE eller volvo av min modell! Väldigt skönt då jag annars har svårt att säga nej när folk har frågat om dom får hyra. Mitt gamla släp var ett mindre enaxlat som folk glatt hyrde och vägrade betala när dom haft sönder.

Lite pengar och gigantisk risk som jag ser det. Folk är aldrig rädda om det som inte är deras egen, och bara en försäkring lär ju gå på gigantiska summor för ett uthyrningssläp.

Har en pappa som är MKT händig =)

Hittade inget om att försäkringen blev dyrare på varken IF eller länsförsäkringar... Så då får man ju helt enkelt bara hyra ut till de man "känner" och även de är en hel del här i Sthlm..

Aj då ! Då hoppas jag att mitt inte tillhör dom då. Ska väga upp ett Boj från 1300 till 1500. Trodde i mitt enfald att det räckte med ny kulhandske eller ev nya däck.
Varför jag vill väga upp är att jag ska kunna ha större flexibilitet i vilken häst jag kan köra. Just nu är det så det precis att jag får köra min egen men vill gärna ha möjligheten att kunna köra en större modell av häst om andan faller på.

Tyvärr kan jag garantera dig att det krävs "en stor teknisk förändring" för att du ska kunna väga upp. Släp äldre än -05 räcker det med "en liten teknisk förändring". Otroligt dum regel!

Köpte nyligen ett ganska nytt släp som jag planerar att väga upp så fort jag bytt bil. Men nu sa en person att det kunde jag glömma eftersom tioårsregeln hade införts. Vad är det för regel ? Om den nu finns...... Släpet kan enligt tillverkaren vägas upp till 1600.

Som jag förstått det så har vissa tillverkare bla Thule satt en 10 års gräns för att dom inte kan garantera släpets skick för att klara av att lasta tyngre.

Fanken också. Då får jag väl hålla mig till min egen "lättviktare" i släpet.

Men efter det har gått 10 år då, vad händer då. Kan jag väga upp utan bekymmer eller ? Vilket i sig verkar ologiskt eftersom ett tio år gammalt släp då borde ha ännu större bekymmer att hålla ihop med tyngre last. Eller är det bara en garantifråga ? Då borde väl Boj i så fall ha 15 år eftersom det är så lång garanti dom lämnar på golvet. Åhh...jag som tyckte jag var så smart när jag köpte det här släpet. Planen var nämligen att jag skulle byta bil i höst till en som får dra mer och samtidigt väga upp släpet. Men det sket sig tydligen då...

Åh nej ! Nu blev det ännu retfullare eftersom jag valde mellan detta släpet och ett som var från 04.

Men kolla med Bilprovningen och ÅF innan du ger upp helt.

Det kan hon självklart göra. Men jag kan lova att det krävs "en stor teknisk förändring". Jag sålde mitt släp (en -06a) i höstas vilket var lite meckigt eftersomdet var invägt väldigt lågt. Flera spekulanter ville typa upp och därför pratade jag med ÅF, Bilprovning och även Transportstyrelsen (tror jag det var). Och iafll jag skulle gjort "en stor teknisk förändring" och byta antingen drag eller axel skulle det gå loss på ca 6-8.000:-...

Liknande trådar

Fordon Hej Buke, jag vänder mig hit då det brukar finnas så mycket kunskap utöver hästeriet. Det har börjat lysa en röd varningslampa i min... 2
Svar
21
· Visningar
1 476
Senast: NilHe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 828
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit... 2
Svar
24
· Visningar
4 672
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Årets skattebesked
  • Masked singer 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka