Vädertålig systemkamera

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare IIII
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 589
I

IIII

Jag funderar på att byta kamera till någon som är mer vädertålig än min Canon 400D.

Pentax K10D och K20D verkar väldigt bra på den punkten. Någon som har erfarenhet av dem? Vad skiljer dem åt förutom att K20D har lite mer pixlar?

Eller är det kanske bättre att köpa en bättre begagnad proffs-Canon (typ 1D mark II)? Jag tycker dock att de verkar lite onödigt stora och klumpiga och de är också ganska dyra.

Sv: Vädertålig systemkamera

vadå mer vädertålig? vad för väder tål den inte? :p

jag går inte ut och knäpper i spöregn utan skydd, annars klarar den allt från isvindar, till duggregn stekande sol osv osv.. min överlever ^^

Jag har en Nikon D300, de är vädertätade. Jag är extremt nöjd med min kamera. Dock om du ska ha någon nytta av att kameran är vädertätad måste du ju ha vädertätade objektiv också.

Canon 40D/50D är ju annars vädertätad? mycket bra kamera IMO. dessutom har du ju redan lite objektiv, nog för att du måste kliva upp på Canon L objektiv för att dem också ska vara vädertätade. men 17-40/4 är ju iaf ett väldigt väldigt bra objektiv.

och om lite mera omfång önskas så finns det ju 24-105/4L. eller 70-200/2.8 för istortsett samma pengar. eller 24-70/2.8 ...

mig veterligen är 40d och 50d vädertätade och precis som du skriver behöver man faktiskt också vädertätade gluggar för att tätningar på huset skall fylla någon funktion.

sedermera så kan man ju också se på saken som så att du har canon idag, således fungerar gluggarna utmärkt på ett annat canonhus.. är du nöjd med canonkameran som sådan? alltså ergonomin, menyer och deras lösningar? isf så skulle jag skaffa mig en ny canonkamera och kunna använda de gluggar du har och eventuellt byter ut de vart efter, så du slipper det stora steget av att byta system med såväl all utrustning som inlärningstid på nytt system.

Liknande trådar

M
IT & mobiler Jahaja, jag ska som så många andra köpa systemkamera utan att vara så speciellt kunnig... ;) Funderar då på några olika kameror (de...
Svar
15
· Visningar
1 712
Senast: Red_Chili
·
S
IT & mobiler Systemkamera eller kompaktkamera? Det finns ganska många skillnader mellan en systemkamera och en kompaktkamera, den kanske absolut... 2
Svar
26
· Visningar
3 520
Senast: Irenes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka