Bukefalos 28 år!

hästtransport - vikter et c

kryddelydd

Trådstartare
Hej!
Jag har för närvarande en Boj Bravo som jag har varit väldigt nöjd med, men den börjar bli lite äldre så jag funderar på att byta upp mig till något nyare.

Jag vill ha en transport till rimligt pris, där själva släpet inte väger så mycket utan kan ta hög lastvikt.
Ingen begränsning på max totalvikt eftersom jag har BE körkort, utan just låg släpvagnsvikt och möjlig hög registreringsvikt.

Vad har ni för förslag?
I första hand nytt släp, inte begagnat.
 
UME-släpen är generellt ganska lätta. Rimligt pris där är väl en diskussionsfråga... De är ju rätt dyra som nya.

Vad anser du är lätta släp? Det finns ju en hel del släp som väger runt 900 kg. Det tycker jag är rätt så lätta släp, men det är ju tungt jämfört med enkelaxlade :). Vill du ha sadelkammare? Det väger ju alltid lite extra. Och om man väljer extra tillbehör så väger ju det också.
 
Har en Boj Bravo 09 extra bred och extra hög. som väger "bara" 740 kg. Gav 61 papp och det har knappt varit använt, är dessutom med kombiramp :love:

Så jag rek en nyare bravo :D
 
Värmlandsvagnen väger ju otroligt lite, sådana ser man ju ofta med väldigt hög tillåten lastvikt, men sedan är ju inte kvalitén särskilt bra...
Tycker både Ume, Boj, Humbaur och Thiel har rätt ok vikter, beror ju lite på modell och utrustning också, fronturlastning väger ju tex en del.
 
UME-släpen är generellt ganska lätta. Rimligt pris där är väl en diskussionsfråga... De är ju rätt dyra som nya.

Vad anser du är lätta släp? Det finns ju en hel del släp som väger runt 900 kg. Det tycker jag är rätt så lätta släp, men det är ju tungt jämfört med enkelaxlade :). Vill du ha sadelkammare? Det väger ju alltid lite extra. Och om man väljer extra tillbehör så väger ju det också.

900kg tomt tycker jag är ganska tungt.
Mitt uvarande tror jag väger 690kg (och är då ett plyfa-släp med alu-golv).
Sadelkammare är antagligen kul, fronturlastning onödigt och tungt.
Självklart boggie (stavning...).
 
Jag har ett Christ Comet -05, totalvikten är 1990, tjänstevikten 900 och då har släpet även sadelkammare och boggi, samt plyfa golv och ett glasfiberhölje.
 
Jag har ett Christ Comet -05, totalvikten är 1990, tjänstevikten 900 och då har släpet även sadelkammare och boggi, samt plyfa golv och ett glasfiberhölje.

Mitt problem för stunden är att min bil inte orkar med mer än 1700kg (jag har som sagt BE kort så det är bilen som begränsar den faktiska dragkapaciteten).
Det släp jag har nu, har en tjänstevikt om 630kg vilket lämnar ca 1100kg som jag kan ha i lastvikt (just det släp jag har, går att vikta om till 1600 kg utan ytterligare ingrepp).
Jag vill ha så stor lastkapacitet som möjligt, därav "lätt tomvikt".
Ett sådant släp som ditt ger med min bil utrymme till 800kg vilket alltså är mindre än den utrustning jag har för närvarande.
Byte av bil ligger ett antal år framåt i tid men nästa gång blir det antagligen en starkare bil.
 
Mitt problem för stunden är att min bil inte orkar med mer än 1700kg (jag har som sagt BE kort så det är bilen som begränsar den faktiska dragkapaciteten).
Det släp jag har nu, har en tjänstevikt om 630kg vilket lämnar ca 1100kg som jag kan ha i lastvikt (just det släp jag har, går att vikta om till 1600 kg utan ytterligare ingrepp).
Jag vill ha så stor lastkapacitet som möjligt, därav "lätt tomvikt".
Ett sådant släp som ditt ger med min bil utrymme till 800kg vilket alltså är mindre än den utrustning jag har för närvarande.
Byte av bil ligger ett antal år framåt i tid men nästa gång blir det antagligen en starkare bil.
Fast det där spelar ingen roll, mitt släp har totalvikt 1990, min bil får bara dra 1800, jag har BE, så det enda jag behöver tänka på är att släpets tjänstevikt + last inte överstiger 1800, vilket innebär att jag får lasta 900kg istället för 1090.

Jag köpte mitt släp enbart för att kunna lasta min häst, så personligen har jag inget behov av högre lastvikt. Vet inte hur mycket skillnad viktmässigt det hade blivit om sadelkammaren inte hade funnits.
 
Fast det där spelar ingen roll, mitt släp har totalvikt 1990, min bil får bara dra 1800, jag har BE, så det enda jag behöver tänka på är att släpets tjänstevikt + last inte överstiger 1800, vilket innebär att jag får lasta 900kg istället för 1090.
Fast det är ju just det som spelar roll, @kryddelydd vill ju ha just hög lastvikt och då är ju släpets tjänstevikt av högsta vikt. (sic!)
Att du lastar bara en häst känns ju inte så relevant. :)
 
Jag tror att du får svårt att hitta ett nytt släp med liknande tjänstevikt som du har i nuläget, och samtidigt kan utnyttja maximalt av bilens dragvikt. Här nedan har jag listat några av de lättaste modellerna jag hittat. Själv hade jag aldrig köpt ett Christ, men de övriga är väl erkänt bra märken.

UME b35: 740 kg
Christ Cortez: 775 kg
Forzab Cavallo: 840 kg
Ronbe (fd thule) Royal XT: 870 kg
 
Fast det är ju just det som spelar roll, @kryddelydd vill ju ha just hög lastvikt och då är ju släpets tjänstevikt av högsta vikt. (sic!)
Att du lastar bara en häst känns ju inte så relevant. :)
Det jag menade som inte spelade roll var vad bilen får dra kontra släpets totalvikt.
Du missförstår mig. Lastvikten är en annan femma, och lastvikten är inte automatisk hög bara för att släpet har hög totalvikt eller låg totalvikt. Tjänstevikt och totalvikt hänger ihop och det jag förstått vill TS ha låg tjänstevikt och hög totalvikt för att få upp lastvikten maximalt, samtidigt som TS bil får dra det.
 
Det jag menade som inte spelade roll var vad bilen får dra kontra släpets totalvikt.
Du missförstår mig. Lastvikten är en annan femma, och lastvikten är inte automatisk hög bara för att släpet har hög totalvikt eller låg totalvikt. Tjänstevikt och totalvikt hänger ihop och det jag förstått vill TS ha låg tjänstevikt och hög totalvikt för att få upp lastvikten maximalt, samtidigt som TS bil får dra det.
Du krånglar till det i onödan. :) @kryddelydd verkar ha full koll på vad hon söker - låg tjänstevikt för att maximera lastkapacitet upp till 1700 kg. Släpets totalvikt är av underordnad betydelse så länge det inte understiger 1700 kg.
 
För övrigt så tror jag att @kryddelydd får strunta i sadelkammare och andra ev extragrejer såsom fronturlastning och liknande (och det verkade ju ändå inte vara så prioriterat) och satsa på ett Ume eller liknande.
 
Det med 1990 som Redhuuga skriver om är en poäng, högre vikt så blir det annat skattesystem, hur det slår vet jag inte, men vinterdäck blir dyrare och dubbdäck bökiga att få tag i överhuvudtaget. Sen går det inte längre att registrera ner och upp vikter på samma sätt som förut. Har släpen blivit några år så går de inte att få upp i vikt igen.
Sen kan jag tycka att konstruktionerna är så rappliga i vilket fall som hälst, så att de åtminstone är byggda för knappt två ton är nog inte galet.
 
Du krånglar till det i onödan. :) @kryddelydd verkar ha full koll på vad hon söker - låg tjänstevikt för att maximera lastkapacitet upp till 1700 kg. Släpets totalvikt är av underordnad betydelse så länge det inte understiger 1700 kg.
Nej, jag har inte krånglat till något, hur är detta att krångla till något? "det jag förstått vill TS ha låg tjänstevikt och hög totalvikt för att få upp lastvikten maximalt, samtidigt som TS bil får dra det."
Det är väl ändå det som är det väsentliga.
 
Nej, jag har inte krånglat till något, hur är detta att krångla till något? "det jag förstått vill TS ha låg tjänstevikt och hög totalvikt för att få upp lastvikten maximalt, samtidigt som TS bil får dra det."
Det är väl ändå det som är det väsentliga.
Jag tyckte det var rätt oväsentligt att påpeka att det inte spelade nån roll att släpets totalvikt var högre än vad bilen får dra för det verkar TS ha fattat.
Sen snurrade det iväg...
 
Jag tyckte det var rätt oväsentligt att påpeka att det inte spelade nån roll att släpets totalvikt var högre än vad bilen får dra för det verkar TS ha fattat.
Sen snurrade det iväg...
Jag svarade på det TS skrev om "Mitt problem för stunden är att min bil inte orkar med mer än 1700kg (jag har som sagt BE kort så det är bilen som begränsar den faktiska dragkapaciteten)." och då förklarade jag bara att släpets totalvikt inte spelar någon roll. Det är inte att krångla till något, snarare att förtydliga.
 
Jag svarade på det TS skrev om "Mitt problem för stunden är att min bil inte orkar med mer än 1700kg (jag har som sagt BE kort så det är bilen som begränsar den faktiska dragkapaciteten)." och då förklarade jag bara att släpets totalvikt inte spelar någon roll. Det är inte att krångla till något, snarare att förtydliga.
Jag borde sluta svara nu.... Men TS verkar inte vara i behov av förtydligande så jag föreslår att vi släpper detta nu. 14 helt onödiga inlägg.
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: iNHALE
·
Utrustning Börjar bli dags att byta hästtransport. Är ute efter en bättre begagnad för helst ca 70-80' men kan strecha budgeten till ca 100' för...
Svar
17
· Visningar
1 825
Senast: super
·
Utrustning Nu har jag bokat kontrollvägning av mitt hästsläp - blir 375 riksdaler fattigare men får ett intyg på vikten och därmed bekräftat om...
2
Svar
22
· Visningar
2 265
Senast: Liten
·
Utrustning Hej! Jag ska köpa min första hästtransport. Jag har BE-körkort. Söker en boggietransport som ska vara säker, stabil och minst 800 kg...
2
Svar
21
· Visningar
4 779
Senast: MissPopcorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp