Bukefalos 28 år!

hästtransport - vikter et c

Mitt problem för stunden är att min bil inte orkar med mer än 1700kg (jag har som sagt BE kort så det är bilen som begränsar den faktiska dragkapaciteten).
Det släp jag har nu, har en tjänstevikt om 630kg vilket lämnar ca 1100kg som jag kan ha i lastvikt (just det släp jag har, går att vikta om till 1600 kg utan ytterligare ingrepp).
Jag vill ha så stor lastkapacitet som möjligt, därav "lätt tomvikt".
Ett sådant släp som ditt ger med min bil utrymme till 800kg vilket alltså är mindre än den utrustning jag har för närvarande.
Byte av bil ligger ett antal år framåt i tid men nästa gång blir det antagligen en starkare bil.

Har du vägt ditt släp?
Utan häst i men med gummimatta och bommar etc?
Min erfarenhet säger att det där är glädjevikter på pappret som inte är i närheten av verklighet.
Då blir det ju problem med vikten om man blir stannade och nu har de ju typ alltid portabla vågar med sig :mad:

Själv satsade jag på en bättre begagnad Henra Adventure i glasfiber/alu.
Relativt lätt i förhållande till sin storlek utan att tumma på kvaliteten.
Är rejält och så gott som hela underredet kommer från samma tillverkare som bla Umesläp också använder.
 
Det jag menade som inte spelade roll var vad bilen får dra kontra släpets totalvikt.
Du missförstår mig. Lastvikten är en annan femma, och lastvikten är inte automatisk hög bara för att släpet har hög totalvikt eller låg totalvikt. Tjänstevikt och totalvikt hänger ihop och det jag förstått vill TS ha låg tjänstevikt och hög totalvikt för att få upp lastvikten maximalt, samtidigt som TS bil får dra det.

Ja, jag vill ha låg tjänstevikt och hög totalvikt. Hög tjänstevikt begränsar för närvarande eftersom min Subaru inte orkar mer än 1700.
Vi är helt överens om att det är ointressant hur högt släpet är reggat, eftersom jag ändå får haka det på min bil. Så uppåt är det liksom inget stopp.
Vissa släp med låg tjänstevikt är inte så robust byggda att de tål hög totalvikt och då blir de inte längre intressanta.

Jag tyckte att jag liksom hade beskrivit den förutsättningen redan i trådstarten.
Och för mig är låg tjänstevikt ganska viktigt eftersom den nuvarande bilen är något begränsande.
Jag har vanligen två hästar i transporten (små, då) vilket är skälet till att jag vill kunna ha hög lastvikt.
 
Har du vägt ditt släp?
Utan häst i men med gummimatta och bommar etc?
Min erfarenhet säger att det där är glädjevikter på pappret som inte är i närheten av verklighet.
Då blir det ju problem med vikten om man blir stannade och nu har de ju typ alltid portabla vågar med sig :mad:

Själv satsade jag på en bättre begagnad Henra Adventure i glasfiber/alu.
Relativt lätt i förhållande till sin storlek utan att tumma på kvaliteten.
Är rejält och så gott som hela underredet kommer från samma tillverkare som bla Umesläp också använder.

Tack för tips.
I Värmland har de inte sådana portabla vågar. Än så länge.
 
Jag svarade på det TS skrev om "Mitt problem för stunden är att min bil inte orkar med mer än 1700kg (jag har som sagt BE kort så det är bilen som begränsar den faktiska dragkapaciteten)." och då förklarade jag bara att släpets totalvikt inte spelar någon roll. Det är inte att krångla till något, snarare att förtydliga.

Det var inte ett förtydligande.
Det var ett upprepande alldeles i onödan.
Men tack ändå.
 
Ja, jag vill ha låg tjänstevikt och hög totalvikt. Hög tjänstevikt begränsar för närvarande eftersom min Subaru inte orkar mer än 1700.
Vi är helt överens om att det är ointressant hur högt släpet är reggat, eftersom jag ändå får haka det på min bil. Så uppåt är det liksom inget stopp.
Vissa släp med låg tjänstevikt är inte så robust byggda att de tål hög totalvikt och då blir de inte längre intressanta.

Jag tyckte att jag liksom hade beskrivit den förutsättningen redan i trådstarten.
Och för mig är låg tjänstevikt ganska viktigt eftersom den nuvarande bilen är något begränsande.
Jag har vanligen två hästar i transporten (små, då) vilket är skälet till att jag vill kunna ha hög lastvikt.
Som vanligt blir det missförstånd, det var ju det jag skrev också om låg tjänstevikt och hög lastvikt, men men.. I rest my case. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 591
Senast: iNHALE
·
Utrustning Börjar bli dags att byta hästtransport. Är ute efter en bättre begagnad för helst ca 70-80' men kan strecha budgeten till ca 100' för...
Svar
17
· Visningar
1 826
Senast: super
·
Utrustning Nu har jag bokat kontrollvägning av mitt hästsläp - blir 375 riksdaler fattigare men får ett intyg på vikten och därmed bekräftat om...
2
Svar
22
· Visningar
2 276
Senast: Liten
·
Utrustning Hej! Jag ska köpa min första hästtransport. Jag har BE-körkort. Söker en boggietransport som ska vara säker, stabil och minst 800 kg...
2
Svar
21
· Visningar
4 791
Senast: MissPopcorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp