Välgörenhetssmycken?

P

prallan

Är dessa "äkta"? Dvs, går pengarna till det ändamål som de utger sig att stödja? Jag fattar att det finns bluffar, som överallt, men det finns ganska många olika små företag som säljer sina smycken till ett specifikt ändamål, så jag tänker generellt. Är de flesta bluff eller finns det någon organiserad kontroll som undersöker att pengarna inte hamnar i fickan hos företagen?
Det är ofta jättefina saker till behjärtansvärda ändamål. Jag skulle vilja köpa många olika för att stödja, tex skadade djuren i Australien, men känner mig osäker på pålitligheten, de flesta företag är ju inte svenska, annonserna dyker upp på FB och Insta.
 
Är dessa "äkta"? Dvs, går pengarna till det ändamål som de utger sig att stödja? Jag fattar att det finns bluffar, som överallt, men det finns ganska många olika små företag som säljer sina smycken till ett specifikt ändamål, så jag tänker generellt. Är de flesta bluff eller finns det någon organiserad kontroll som undersöker att pengarna inte hamnar i fickan hos företagen?
Det är ofta jättefina saker till behjärtansvärda ändamål. Jag skulle vilja köpa många olika för att stödja, tex skadade djuren i Australien, men känner mig osäker på pålitligheten, de flesta företag är ju inte svenska, annonserna dyker upp på FB och Insta.

Bluff bluff bluff.
Köp smycket om du gillar det men skänk sedan en liten summa till en "riktig" organisation, är mitt tips om du vill hjälpa Australien.
 
Är dessa "äkta"? Dvs, går pengarna till det ändamål som de utger sig att stödja? Jag fattar att det finns bluffar, som överallt, men det finns ganska många olika små företag som säljer sina smycken till ett specifikt ändamål, så jag tänker generellt. Är de flesta bluff eller finns det någon organiserad kontroll som undersöker att pengarna inte hamnar i fickan hos företagen?
Det är ofta jättefina saker till behjärtansvärda ändamål. Jag skulle vilja köpa många olika för att stödja, tex skadade djuren i Australien, men känner mig osäker på pålitligheten, de flesta företag är ju inte svenska, annonserna dyker upp på FB och Insta.
Det beror ju på vilket smycket och var du köper det. Källkritik är ett bra arbetssätt, vilka står bakom försäljningen osv. Men oftast ger det väldigt lite till olika projekt.
 
Det beror ju på vilket smycket och var du köper det. Källkritik är ett bra arbetssätt, vilka står bakom försäljningen osv. Men oftast ger det väldigt lite till olika projekt.
Det är just källgranskningen som är svårt i dessa fall och anledningen till att jag frågar här :) Dvs, jag har försökt men får ingen klar bild av vare sig nu el bä.
 
Jag har i allmänhet svårt för det här med att köpa saker för ett välgörande ändamål. Jag tror att världen skulle må bra av mindre massproduktion och transporter. Nu kanske just smycken är ngt man vill ha även bara för smyckets skull. Men tex Rosa Bandet- fin tanke, men ännu en massproducerad produkt som packas i plast...
Jag skulle överlag säga att om det man verkligen vill göra är att ge till välgörenhet så ge direkt- utan motprestation.
 
Det är just källgranskningen som är svårt i dessa fall och anledningen till att jag frågar här :) Dvs, jag har försökt men får ingen klar bild av vare sig nu el bä.
Men för oss är det omöjligt att säga om det är bluff eller inte eftersom vi inte ens vet varifrån du har tänkt köpa. Exempelvis kunde man tidigare åtminstone köpa orkade armband där det stod fuck cancer från cancerfonden där pengarna gick till forskning, men samtidigt var det privatpersoner som gjorde likadana armband och sa att de skulle skänka pengarna till cancerfonden men om de pengarna någonsin kom fram är det inte lätt att ta reda på. Så är armband med fuck cancer ett sätt att stödja cancerforskningen? Helt omöjligt att säga om man inte vet vem som säljer dem och på vilka grunder.
Rent källkritiskt, kan du inte få fram vilket organisation som finns bakom så är risken stor att pengarna försvinner på vägen.
 
Om det inte var ett smycke jag ville ha - skulle jag nog skänka pengarna direkt och själv skriva "Stöd koalorna! PG..." på en gammal t-shirt ;) Maximera andelen av pengarna som går till välgörenheten utan extra utgifter och minimera mängden onödiga grejor i världen.
 

Liknande trådar

Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 112
Relationer Varning för en lång skriva-av-sig-tråd... Hur lika måste man egentligen vara i en relation? Jag har en relation sedan drygt 4 år...
30 31 32
Svar
631
· Visningar
39 695
Senast: norrsol
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
25 032
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 274
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp