Välja försäkringsbolag till nyförsäkring

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag står inför ett ev köp av en till häst, en ponny. Det är en fyraåring som är helt oförsäkrad eftersom uppfödaren har ett stort antal hästar och andra resurser att betala för skador osv. Givetvis kommer hästen att försäkras av nuvarande ägare så att karenstiden löpt ut innan den flyttar och givetvis kommer den att besiktigas. Tilläggas kan att det är ingen dyr häst, 30-40.000 kr.

Jag har begärt in offert från de försäkringsbolag jag kommit att tänka på. Sveland, Agria, If, Dina och Folksam. Finns det fler? :o

Jag har min nuvarande häst i Dina, men de erbjuder ingen rabatt för två hästar och de verkar även ha den dyraste premien för den omfattning jag vill ha (A1 för köpesumman och A1 vet.vård högsta belopp dvs inte under 100.000).

Vad skulle ni ha tänkt på vid val av bolag? Hur kan man kolla upp procentuell höjning av årspremien? Vissa blir ju dyrare ju äldre de blir och det är ju rätt trist.
Jag känner lite att fast självrisk kan vara trevligt att ha, då jag kan få ner premien där och samtidigt vet att jag faktiskt inte har problem att betala 4-5000 kr i självrisk.
Agria har man ju hört mkt illa om, men efter att ha räknat ut premien där inkl de tillägg jag tycker att jag kan behöva ha så blir det ändå i samma prisklass som övriga. Agrias speciella ponnyförsäkring verkar bra men tyvärr är det bara vet.vård 60.000 och det tycker jag är för lite när jag bor granne med ett hästsjukhus.
 
Jag använder inget annat bolag än If när det gäller hästförsäkringar. Anledningen är att dom är så otroligt bra att ha att göra med, allt går så lätt och smidigt och det är aldrig några problem.
 
Jag har försökt jämföra villkoren mellan bolagen och jag tycker att If har en brist vad gäller hovskador. De ser ut att täcka väldigt få hovrelaterade skador jämför med andra bolag, samma med tandskador har jag för mig.
 
Jag har Folksam, de har aldrig krånglat och vi får väldigt bra pris iom att allt är samlat hos dem.
 
Jag står inför ett ev köp av en till häst, en ponny. Det är en fyraåring som är helt oförsäkrad eftersom uppfödaren har ett stort antal hästar och andra resurser att betala för skador osv. Givetvis kommer hästen att försäkras av nuvarande ägare så att karenstiden löpt ut innan den flyttar och givetvis kommer den att besiktigas. Tilläggas kan att det är ingen dyr häst, 30-40.000 kr.

Jag har begärt in offert från de försäkringsbolag jag kommit att tänka på. Sveland, Agria, If, Dina och Folksam. Finns det fler? :o

Jag har min nuvarande häst i Dina, men de erbjuder ingen rabatt för två hästar och de verkar även ha den dyraste premien för den omfattning jag vill ha (A1 för köpesumman och A1 vet.vård högsta belopp dvs inte under 100.000).

Vad skulle ni ha tänkt på vid val av bolag? Hur kan man kolla upp procentuell höjning av årspremien? Vissa blir ju dyrare ju äldre de blir och det är ju rätt trist.
Jag känner lite att fast självrisk kan vara trevligt att ha, då jag kan få ner premien där och samtidigt vet att jag faktiskt inte har problem att betala 4-5000 kr i självrisk.
Agria har man ju hört mkt illa om, men efter att ha räknat ut premien där inkl de tillägg jag tycker att jag kan behöva ha så blir det ändå i samma prisklass som övriga. Agrias speciella ponnyförsäkring verkar bra men tyvärr är det bara vet.vård 60.000 och det tycker jag är för lite när jag bor granne med ett hästsjukhus.

Det där är ju inget ngn kan svara på generellt utan du måste läsa på själv dessvärre. Folksam hade iallafall förra året en mkt illustrativ modell på sin hemsida som jämför ALLA bolagens villkor och hur de skiljer sig bolag emellan. Denna tabell har även publicerats på många andra ställen, inkl Tidningen Ridsport, så leta efter den, börja med att kolla Folksams hemsida eller maila dem, det var där som sagt jag vet att den fanns tillgänglig för vem som helst som ville ha att jämföra med, för ett år sen. Det är alltså ingen tabell Folksam själva tagit fram eller propagerar utan en oberoende jämförelse men som de valde att publicera på sin egen sida. (Som förtydligande ;)
 
Agria är det enda bolag som har omfattande begränsningar, vilka du bör läsa på och ifrågasätta noga!
De ersätter bl a Inte skador på leder, ligament, hals, rygg m.m. med mer än 18.000.-/år... Oavsett om skadan är akut, ett trauma.
Min häst slet av båda ligamenten i kotleden för 4 mån sedan och det klassades som en akut olycka, ett trauma av vet. Jag har bevis genom ultraljud och sedan när de opererade honom såg de att det inte fanns några pålagringar etc. och att olyckan Inte orsakades av en förslitning... men det spelar ingen roll, för skadan föll under Agrias "Särskilda Bestämmelser".
Agria ersatte endast 18.000.- och jag fick betala resten, som nu är uppe i ca 50.000.-
SÅ läs villkoren noga!
 
Jag har hört mkt sånt om Agria, att man behöver en hög med tillägg osv för att det ska täcka nånting öht, men jag har aldrig haft Agria själv så jag vet inte. Har även hört bra saker om dem, såklart.
 
Agria har man ju hört mkt illa om, men efter att ha räknat ut premien där inkl de tillägg jag tycker att jag kan behöva ha så blir det ändå i samma prisklass som övriga. Agrias speciella ponnyförsäkring verkar bra men tyvärr är det bara vet.vård 60.000 och det tycker jag är för lite när jag bor granne med ett hästsjukhus.
Har du då tagit med i beräkningarna att Agria har stora begränsningar när det gäller ersättning för skador i rygg och ben? Du vill ju ha 100.000 minst i veterinärvård, men det högsta ersättning du kan få där är 30.000 och du får betala extra för summor över 18.000. Det är omfattande vilkorsförsämring jämfört med övriga bolag.
 
Efter allt jag läser om Agrias villkor så går det bolaget bort. Just nu verkar det som att Sveland och Folksam motsvarar mina önskningar bäst, men jag har inte fått svar på min offert från Folksam ännu. Jag tror att jag kan ha endel rabatter där...
 
Jag har bestämt mig för Folksam. Det stod mellan Folksam och Sveland. Och när jag läst villkoren ut och in flertalet ggr så ser jag att Folksam verkar ersätta vård av lösa benbitar i alla andra fall än för varm- och kallblodstravare. Det står ingenting om att hästen ska ha en obruten försäkring. Sveland kräver obruten försäkring sedan 1 mån ålder. Eftersom min tilltänkte ponny är oförsäkrad och 4 år så känns det osäkert...

Premien som jag kan få den är 259 kr/mån. Viss skillnad från Dina som ville ha närmare 700 kr/mån...
 
Det står ingenting om att hästen ska ha en obruten försäkring. Sveland kräver obruten försäkring sedan 1 mån ålder. Eftersom min tilltänkte ponny är oförsäkrad och 4 år så känns det osäkert...
Inget bolag ersätter för skador/åkommor/tillstånd som uppstått före försäkringens tecknande så det förefaller högst osannolikt att du skulle få it något från Folksam när det gäller lösa benbitar om de nu inte uppkommit genom ett trauma. Jag hoppas du inte valt dem enbart för det.
 
Fast jo det gör det väl @Lobelia? Jag känner inte alls igen att det om det står att försäkringen ersätter för operation av lösa benbitar så skulle det inte täcka för en nytecknad häst som tidigare inte har ngn skadehistorik osv? Så länge f-bolaget godkänt en tidigare frisk häst med veterinärintyg osv och det står i deras villkor att lösa benbitar täcks utifrån det så nog täcker det?
Jag kan kolla med mitt f-ombud i dagarna, har en bra relation till henne så lär få svar snabbt på en hypotetisk fråga, återkommer med svar.
 
Fast jo det gör det väl @Lobelia? Jag känner inte alls igen att det om det står att försäkringen ersätter för operation av lösa benbitar så skulle det inte täcka för en nytecknad häst som tidigare inte har ngn skadehistorik osv? Så länge f-bolaget godkänt en tidigare frisk häst med veterinärintyg osv och det står i deras villkor att lösa benbitar täcks utifrån det så nog täcker det?
Jag kan kolla med mitt f-ombud i dagarna, har en bra relation till henne så lär få svar snabbt på en hypotetisk fråga, återkommer med svar.

Jag kan ju inte säga med säkerhet, men ett godkänt veterinärintyg är knappast en garanti för att få ersättning för dolda sjukdomar. Fråga din bekant om man får ut ersättning för en 4-åring som precis börjat tränas på allvar och får problem med lösa benbitar efter någon månads försäkring och helst ett skriftligt svar :).

Det kan vara mycket dålig ekonomi då det går att utnyttja om man misstänker problem.
 
@Lobelia jag ska kolla och återkommer.
Men rent spontant allmänt så undrar jag utifrån vår diskussion och ditt resonemang: hur skulle FB klassa ersättning av lösa benbitar i sig om det inte var som jag är inne på? isåfall skulle ju röntgenplåtar vara obligatoriskt i det fallet innan försäkringen täcker, och så är det ju inte alls?
 
@Lobelia Ptja, det var den enda betydnade skillnaden jag såg mellan de bolagen, till en lägre premie dessutom. Självklart väljer jag då det om det är den enda skillnaden.

Jag misstänker inga lösa benbitar, eller sjukdomar alls hos den här hästen. Såklart, då skulle jag inte vara intresserad. Men jag kommer givetvis att göra en besiktning och jag måste ju utgår från att den blir korrekt. Jag har sonderat lite och hört mig för om vilka veterinärer i området man kan anlita och inte anlita.

Jag vet inte vad mer jag ska göra? Det känns överdrivet att röntga igenom en hel häst i den prisklassen. Då känns det bättre att OM det dyker upp nåt som inte märks vid vanlig (klinik-)besiktning, tex lösa benbitar, så är det skönt om det täcks av försäkringen. Det är en mindre ekonomisk risk för mig, och då känner jag mig tryggare i att skippa röntgen. Jag är inte fan av röntgenhysterin som verkar råda. Det finns mkt man kan hitta som inte har ett dugg av betydelse för hästens hållbarhet, men som kan göra det svårt att i framtiden höja försäkringsvärde etc. Otur kan man ha i vilket fall, men man behöver ju inte begränsa sig från början.
 
Dolda felförsäkring gäller ju inte för någon häst som inte är oavbrutet försäkrad från föl. Men lösa benbitar kan ju uppstå ändå, frågan är väl om det anses vara ett dolt fel eller ej. Men som jag kan tolka villkoren så säger Sveland nej till all form av ersättning för just lösa benbitar på hästar som inte är införsäkrade före 1 mån ålder.
Men jag kan ha fel. Det kanske inte är nån skillnad alls, men isåfall är det iaf 150 kr billigare premie per månad.
 
@Lobelia jag ska kolla och återkommer.
Men rent spontant allmänt så undrar jag utifrån vår diskussion och ditt resonemang: hur skulle FB klassa ersättning av lösa benbitar i sig om det inte var som jag är inne på? isåfall skulle ju röntgenplåtar vara obligatoriskt i det fallet innan försäkringen täcker, och så är det ju inte alls?
Eller så ersätter de lösa benbitar vid obruten försäkring sedan föl samt om de uppstått genom trauma. Det samma som vid allt annat. Det ät dåliga affärer att ersätta något som funnits vid tecknadet av försäkring, då går det att utnyttja.

Jag vet inte hur de verkligen gör, men det skulle vara intressant att höra från någon som tecknat försäkring, i motsvarande situation och fått en operation inom ett par år eller så. Jag kan i viss mån förstå om de släpper betalar en operation för en 15 åring som varit försäkrad sedan 4 års ålder och fungerat bra i 10 år, men en 4-åring harsällan haft tid att visa symptom engång.
 
Eller så ersätter de lösa benbitar vid obruten försäkring sedan föl samt om de uppstått genom trauma. Det samma som vid allt annat. Det ät dåliga affärer att ersätta något som funnits vid tecknadet av försäkring, då går det att utnyttja.

Jag vet inte hur de verkligen gör, men det skulle vara intressant att höra från någon som tecknat försäkring, i motsvarande situation och fått en operation inom ett par år eller så. Jag kan i viss mån förstå om de släpper betalar en operation för en 15 åring som varit försäkrad sedan 4 års ålder och fungerat bra i 10 år, men en 4-åring harsällan haft tid att visa symptom engång.

fast nu spekulerar du ju bara. Jag har som sagt inte öht tolkat det som du gör , med ett FB som etablerat förkunnar att de täcker lösa benbitar.
Jag återkommer som sagt i frågan för förtydligande om ngn har missat ngt, inkl mig själv.
 
@mackan Jag ser fram emot svaret du får. Alltid intressant :) Läsa villkor är ett elände, känner jag nu efter att ha lusläst villkoren hos Agria, If, Folksam, Sveland, Dina... ptja, you name it. I slutändan är det väl bara premierna som skiljer, självrisk samt nån liten punkt. If vet jag att jag hakade upp mig på att de inte verkar ersätta speciellt mkt vad gäller hovskador tex.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
925
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 696
Senast: Piranesi
·
Ekonomi & Juridik Som framgår av rubriken så undrar jag om det fortfarande finns något försäkringsbolag som har fast självrisk på...
Svar
14
· Visningar
1 571
Senast: Minstral
·
Ekonomi & Juridik Är det någon här som vet om det är dumt att byta ersättningsnivå och tilläggstjänster på hästförsäkringar? Har väldigt hög...
2
Svar
22
· Visningar
1 700
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus
  • Vi som pluggar del VII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp