Välja kattras

Sv: Välja kattras

Jag har en Birma precis som Bison och henne behöver man inte aktivera mer än att ge henne mat ungefär. Hon är en riktig soffpotatis, och mycket lugnare än vår ragdoll (som förvisso fortfarande är kattunge, men mycket aktivare än birman var när hon var liten). Jag har länge hävdat att raskatter generellt är avlade som innekatter, till skillnad från bondisar. Jag tror att nästan oavsett ras kommer de ändå lätt anpassa sig till ett liv inomhus med lite mindre aktivering än ute. Vår bondis är äldst av våra katter men där märker man ändå att hon är mer aktiv än de andra och trivs egentligen inte riktigt lika bra som innekatter. Behöver de aktivering finns det leksaker, men jag tror inte du behöver vara alltför orolig för aktiveringen.

Angående utekatter brukar många raskattuppfödare skriva in i kontraktet att de inte får bli utekatter (däremot får de vara ute med uppsikt), så ska du ha en raskatt är det kanske inte ens relevant att tänka på att släppa ut dem. Många raskatter är ganska stöldbegärliga. Lycka till med ditt val av katt (men jag röstar såklart för en birma)!
 
Sv: Välja kattras

*Delvis KL*

Nu när jag läst på lite mer så börjar jag tveka lite på birman och europén eller kanske snarare på mina kriterier. Jag är en ganska vimsig människa ;).
Det jag är ganska säker på nu - skall givetvis besöka utställningar samt kattfolkinnan jag bestämmer mig - är att jag faktiskt vill ha en relativt aktiv katt.
Som flera beskriver sina birmor är inte riktigt vad jag tänkt utan mer åt soffpotatishållet även om det säkert finns raser som är ännu mer soffiga. Det är väl tur att det finns olika typer :laugh:.
Då tror jag mer på burmillan och liknande för den är väl livligare än t ex europén? En ras som är ganska livlig och aktiv men inte riktigt i klass med "värstingarna" som bengal m fl.
Har också tänkt om när det gäller kattanskaffningen, antagligen blir det två (honor) på samma gång vilket gör att det får vänta lite längre av ekonomiska skäl. Inte bara för inköpspriset utan snarare för att jag behöver ha en dubbel buffert för veterinärvård och annat.

Kanske borde starta en separat tråd men kan man ha två katter av olika aktivitetstyp eller funkar det inte så bra? Jag tänkte att om jag köper en först och upptäcker att den är för aktiv eller stillsam och kompletterar den med en katt av lite annan typ, blir det fel då?
Två hundar av olika typ tycker jag inte brukar vara några större problem men det är klart att de har nog större utbyte av varandra om de är relativt lika temperamentsmässigt.
 
Sv: Välja kattras

Problemet om man har två katter på olika aktivitetsnivå är väl att den mer aktiva kan gå för hårt på den andra vilket kan orsaka konflikt och stress.
 
Sv: Välja kattras

(Personligen hade jag hellre släppt ut en lugnare katt än en högaktiv. Raketbränslekatterna har inte mycket eftertanke i något de gör och sätter sig lätt i trubbel. Grannens MCO som lallar runt i trädgården ställer liksom inte till med så mycket problem.)

Hear, hear. Nu får min Cornish Rex visserligen gå ut men helt bekymmersfritt är det inte, trots att vi bor lantligt. Hon har bland annat lyckats bli instängd över natten i en keramikfabrik och åkt iväg i en hantverkares bil.
 
Sv: Välja kattras

Hear, hear. Nu får min Cornish Rex visserligen gå ut men helt bekymmersfritt är det inte, trots att vi bor lantligt. Hon har bland annat lyckats bli instängd över natten i en keramikfabrik och åkt iväg i en hantverkares bil.

Exakt så hade mina också gjort :rofl: De drar sig inte för att ge sig ut på höjder de inte kan hantera, de backar inför för stora hundar, de springer glatt fram till alla tvåbenta besökare. Jag vill ha den obekymrade oskyggheten hos dem eftersom det är funktionellt för deras liv som sällskapskatter, men det är inte lämpliga egenskaper hos en utekatt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 954
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag har nu nästan bestämt mig för att skaffa katt under året. Tanken är två katter så de har sällskap av varandra när jag jobbar eller...
2
Svar
31
· Visningar
2 080
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Jag förlorade min partner in crime sedan nästan femton år, i fredags. Saknaden är avgrundslös och jag tycker att allt saknar mening...
2
Svar
25
· Visningar
2 697
Senast: EmmaBovary
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 351
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp