Bukefalos 28 år!

välja rätt..

Rumbla

Trådstartare
Under helgen som passerade provade jag fem hästar.

Nu till min fråga: har det varit självklart för er alla direkt i ridningen att detta har varit rätt häst.

Jag har en häst som jag har fallit för hanteringsmässigt. Helt underbar, cool och kelig. Han var uppmärksam och väldigt försiktig med min 4 - åring. Inget jag hade som krav, men nu när jag sett hästen behandla henne så fint så är det svårt att välja bort som en faktor.

Ridmässigt är jag ingen stjärna men har en god balans, men jag har häpnar över hur orytmiskt gångarterna har känts på samtliga hästar. Blir
ridskolehästarna mer "lunkiga" och jag är van det? Blir det bättre när vi lär känna varandra tro?

(Tänk in allroundhäst för cirka 35000 kr.)
 
Under helgen som passerade provade jag fem hästar.

Nu till min fråga: har det varit självklart för er alla direkt i ridningen att detta har varit rätt häst.

Jag har en häst som jag har fallit för hanteringsmässigt. Helt underbar, cool och kelig. Han var uppmärksam och väldigt försiktig med min 4 - åring. Inget jag hade som krav, men nu när jag sett hästen behandla henne så fint så är det svårt att välja bort som en faktor.

Ridmässigt är jag ingen stjärna men har en god balans, men jag har häpnar över hur orytmiskt gångarterna har känts på samtliga hästar. Blir
ridskolehästarna mer "lunkiga" och jag är van det? Blir det bättre när vi lär känna varandra tro?

(Tänk in allroundhäst för cirka 35000 kr.)
Lunkiga? Njae - snarare är det så att en vanlig häst inte är så avtrubbad som ridskolehästen, och faktiskt går som du rider den.

rider du orytmiskt går hästen orytmiskt.
Sorry ;)
 
Jag köpte min älsklingshäst från ridskola och hon fick helt andra gångarter sedan hon slapp tränga ihop sin stora gång med många andra hästar i ett ridhus.
 
  • Gilla
Reactions: rtf
Min nuvarande häst var bara två år när jag köpte henne så jag red alltså inte henne före köp. Hon blev mycket snabbt HÄSTEN i mitt liv och det är hon fortfarande, elva år senare. Med en unghäst blir nog ridningen ofta lite vad man gör det till. Jag har inte haft tid och av olika anledningar inte heller möjlighet att komma riktigt så långt som jag hade velat men är ändå nöjd med ridningen. Vi har kommit en bit på väg och det finns mer att utveckla.

Samtidigt så är inte ridningen allt för mig även om jag tycker att det är kul att träna och försöka nå längre. Vi har hästarna hemma och jag tillbringar mycket tid tillsammans med min lilla häst.
 
Under helgen som passerade provade jag fem hästar.

Nu till min fråga: har det varit självklart för er alla direkt i ridningen att detta har varit rätt häst.

Jag har en häst som jag har fallit för hanteringsmässigt. Helt underbar, cool och kelig. Han var uppmärksam och väldigt försiktig med min 4 - åring. Inget jag hade som krav, men nu när jag sett hästen behandla henne så fint så är det svårt att välja bort som en faktor.

Ridmässigt är jag ingen stjärna men har en god balans, men jag har häpnar över hur orytmiskt gångarterna har känts på samtliga hästar. Blir
ridskolehästarna mer "lunkiga" och jag är van det? Blir det bättre när vi lär känna varandra tro?

(Tänk in allroundhäst för cirka 35000 kr.)

Jag har en fd ridskolehäst och hon har inga toppen gångarter, dock taktmässiga, mjuka och väldigt bäriga med väldigt lätt för samling. På ridskolan gick hon däremot med nybörjare, sånna som inte ens galopperade så gångarterna kom väl inte riktigt fram i snigeltempo utan form etc.
 
Nu vet jag ju inte hur de här hästarna var, men när jag provred inför mitt senaste köp så var förvånansvärt många orena, och då kollade jag ändå uppåt 70 000-100 000 så köpesumman är ingen garanti men givetvis är det någon form av kvalitetsstämpel.
Jag besiktade även 4 hästar varav bara en gick igenom...
Jag tycker utöver att träffa hästen se om man gillar dess personlighet etc så filma när både du o säljaren rider, för det kan du sedan titta på o visa någon som är duktig på att se rörelsestörningar eller "bara dålig ridning".

Om du känner att du kan se rörelsestörningar så be dem lina innan, ibland försvinner en del under en duktig ryttare.

Även om du har tänkt göra en grundlig besiktning innan köp besparar man sig tid, pengar och energi om man kan eliminera det värsta innan.
Sedan att välja "rätt" är svårt, någonstans får man ju också anpassa sig till det man valt att köat, av de fyra hästar jag besiktade var det egentligen bara den jag nu har o en till jag verkligen kände att jag velat ha såhär i efterhand :)
 
Hur du upplever en provridning handlar ju också om vad du är van vid ... Det känns väldigt olika att rida en PRE v ett halvblod v en islänning ....
Om du t ex är van att driva fram lite sega halvblod på ridskolan i ett 'friskt' tempo och gör samma sak med en PRE så kommer du sätta hästen ur balans och därmed tycka att den känns otaktmässig. Det behöver med andra ord inte vara ngt fel på hästen. Provrider du unga eller gamla hästar så kan du också tycka att de av olika orsaker har dålig takt. Vad ska man känna då - jo enligt min uppfattning glädje! När du får ett stort leende på läpparna har du hitta rätt häst!
Överlämna sedan åt en duktig veterinär att bedöma hästens hälsostatus!
 
fast TS skriver ju inte vilken ras hon letar i... Så visst kan det finnas hela allroundhästar för 35 000 kr...

Jag vet inte vad du menar med allround, men jag tänker mig runt LB i dressyr och hoppning? Jag tror inte att det är så stor prisskillnad mellan olika raser, själv gav jag 85 för min korsning, men han var i och för sig tävlad lite högre än så.
 
...sen till det här med 'rörelsestörning' . En häst ska givetvis inte vara halt, men en liten oregelbundenhet kan vara helt ofarligt, speciellt för en hobbyhäst. Jag köpte min först häst som 6 åring väl medveten om '0,5 graders hälta vid longering' på vä bak. Ingen reaktion på böjprov. Han blev 30 år och var kärnfrisk och ohalt hela sitt liv + tävlades i lätt dressyr! Tycker det börjar bli lite hysteriskt med att 'gardera sig mot allt' vid hästköp. Hittar man sin drömhäst till rätt pris är det värt att ta en rimlig risk!
 
Håller med. Är man bredd att ta en liten risk går det absolut att "fynda" för 35 000. Men vill man han något utbildat och felfritt, så ska man vara försiktig med billiga hästar. Det finns oftast en anledning till att en häst är billig!
 
Nu till min fråga: har det varit självklart för er alla direkt i ridningen att detta har varit rätt häst.
Jag kände både säljaren och hästen, så jag bad om att få låna hästen för en uteritt för att känna efter om jag var intresserad nog att sätta igång med "riktig" provridning, besiktning etc. Vi red ut ensamma en underbar majmorgon bland vårblommor och fågelkvitter. I början lullade han bara på, men så började han ställa lite frågor och när jag svarade var det som att öppna en dammlucka. Sista biten hem satt jag bara på långa tyglar och njöt av hans mentala närvaro samtidigt som jag bedårades av hans små ponnyöron...

Efter den rundan var jag hans och två veckor senare blev han min. :love:
 
Håller med. Är man bredd att ta en liten risk går det absolut att "fynda" för 35 000. Men vill man han något utbildat och felfritt, så ska man vara försiktig med billiga hästar. Det finns oftast en anledning till att en häst är billig!
Fynden gör man i regel om man hittar en lite dyrare häst som sedan får en mindre anmärkning på besiktningen! Då prutar man till 'rätt pris' mot att man tydligt skriver in i köpekontraktet om att man är medveten on 'felet'! Min första köptes till 2/3 av utgångspriset på det viset!
 
Hej!

Min förra föll jag för redan i stallet, jag tror hon hade kunnat slänga av mig och jag hade köpt henne ändå. Tror inte nånsin jag fallit så hårt, så direkt för någon annan häst.

Min nuvarande var ett övervägande, hon var rolig att rida, positiv och hade helt rätt inställning. Det var inte samma känsla av kärlek vid första ögonkastet, men det kändes ändå på nåt sätt rätt.

/Lavinia
 
Håller med. Är man bredd att ta en liten risk går det absolut att "fynda" för 35 000. Men vill man han något utbildat och felfritt, så ska man vara försiktig med billiga hästar. Det finns oftast en anledning till att en häst är billig!


Fast en hobbyallroundhäst utan kvaliteter eller meriter osv är ju billig pga just det inte för att det i sak är fel på den i fråga om hälsostatus alls . Den är billig utifrån det och hur marknaden ser ut . TS har väl inte skrivit ett ord om att denne letar efter en välutbildad häst ? Än mindre ngn med kvaliteter ?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag, min mamma och lillasyster har en 22 årig (riktigt pigg) C-ponny som vi "delar på". Jag och min lillasyster tävlar regelbundet...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Bass3
·
Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 784
Senast: OlleAtlas
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 325
Senast: Spirax
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 793
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp