Bukefalos 28 år!

Välja ras, hjälp!

Birma eller brittisk korthår?


  • Antal omröstningsdeltagare
    2

angiepangie

Trådstartare
Vi vill ha katt och har fastnat för brittisk korthår och helig birma. Men vi kan verkligen inte bestämma oss!

Hjälp! Om man jämför raserna med varandra,
Vad är för- och nackdelarna med raserna?
Hälsa?
Personlighet?
Aktiva/oaktiva?
Sociala?
Pratiga?

Vi vill ha en katt som inte saknar kattkompisar utan är okej med att alltid ha sällskap av människor/våra hundar istället. Om den pratar är det bara charmigt!
Vi vill att katten ska vilja leka med hundarna och mysa med dom osv då våra hundar ser katter som sina bästisar :)

En social katt som vill leka med ändå inte klättrar på väggarna av att vara innekatt liksom. Och det känns som att av det jag kunnat läsa passar båda raserna oss?

Svårt!
 
Britten räknas nog som mer hälsosam av dessa 2. Birman har mer problem med njurarna och vid narkos har jag hört?

Jag har britter, så dom kan jag berätta om :)
Britten räknas som frisk, det som finns är HCM och HD. Vilket finns på typ alla katter. Men ska du köpa, se till att föräldrar och gärna fler generationer är hjärtscannade flera gånger. HD finns, är tyvärr vanligare än vi trott, men det är sällan det ger katterna problem. Vill man vara säker kan man köpa av uppfödare som röntgar höfterna. Dom är inte många, men jag kan tipsa om några om du vill ha en britt :)

Britten är generellt en mysig kisse, men inte alltid så social med främlingar. Med sin ägare är dom väldigt sociala dock, och kan tendera till att bli enmanskatter litegrann. Inga knäkatter, men gärna bredvid-katter. Individuellt förstås. Den är ingen aktiv ras, men ingen soffpotatis heller. Den är vanligtvis rätt markbunden, så ingen ras man bygger på höjden åt utan har mer nytta av bra springytor. Britten är ingen direkt pratig ras, men det är nog linjebundet. Mina pratar ofta men lagom högt :love:

Det ni vill ha kan absolut passa in på britten, men man ska också tänka på att det du tar upp är individuella saker som inte går att garantera.

Fråga mer om du vill veta om britten :love:
 
Om du vill ha en katt som trivs med hundarna är ras mindre relevant, och uppfödare viktigare. Välj en katt som är uppvuxen med hundar i så fall, för det kan skilja rejält.
 
Om du vill ha en katt som trivs med hundarna är ras mindre relevant, och uppfödare viktigare. Välj en katt som är uppvuxen med hundar i så fall, för det kan skilja rejält.


Båda uppfödarna vi varit i kontakt med har hund och deras katter trivs bra med det :)
 
Britten räknas nog som mer hälsosam av dessa 2. Birman har mer problem med njurarna och vid narkos har jag hört?

Jag har britter, så dom kan jag berätta om :)
Britten räknas som frisk, det som finns är HCM och HD. Vilket finns på typ alla katter. Men ska du köpa, se till att föräldrar och gärna fler generationer är hjärtscannade flera gånger. HD finns, är tyvärr vanligare än vi trott, men det är sällan det ger katterna problem. Vill man vara säker kan man köpa av uppfödare som röntgar höfterna. Dom är inte många, men jag kan tipsa om några om du vill ha en britt :)

Britten är generellt en mysig kisse, men inte alltid så social med främlingar. Med sin ägare är dom väldigt sociala dock, och kan tendera till att bli enmanskatter litegrann. Inga knäkatter, men gärna bredvid-katter. Individuellt förstås. Den är ingen aktiv ras, men ingen soffpotatis heller. Den är vanligtvis rätt markbunden, så ingen ras man bygger på höjden åt utan har mer nytta av bra springytor. Britten är ingen direkt pratig ras, men det är nog linjebundet. Mina pratar ofta men lagom högt :love:

Det ni vill ha kan absolut passa in på britten, men man ska också tänka på att det du tar upp är individuella saker som inte går att garantera.

Fråga mer om du vill veta om britten :love:

Tack för all information och dina åsikter! Verkar vara en jättemysig ras verkligen :D så svårt!

Sambon börjar luta mer åt brittisk tror jag :p
 
Nu har ju jag en birma (eller huskatt om man vill se det så då hon inte har stamtavla). Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av britter och har inte träffat speciellt många andra birmor mer än på utställningar, så jag har lite svårt att jämföra dem.

Min pälsboll är i alla fall otroligt mysig katt. En riktig soffpotatis måste man nog ändå vilja påstå. Man hinner knappt lägga sig i soffan innan hon kommer och slänger sig på en. Lekryck får hon ibland, men det ska hinnas med på den där timmen om dygnet hon är vaken ;). Hon är dock lite rädd för främlingar, men mot de hon känner är hon jättemysig. Man får göra nästan vad som helst med henne utan att hon bryr sig (typ vända upp och ner på henne, kasta upp henne i luften (inte högt!!) osv osv.). Hon bara finner sig i allt. Kan dessutom somna hur som helst. Hon älskar värme så hon kryper gärna ner under täcket eller filten. Det tror jag dock inte är speciellt rastypiskt.

Kan nog känna att hon är den mest korkade av våra katter i alla fall, och då har jag ändå en ragdoll också som inte är känd för att vara den klyftigaste kattrasen. Leka med henne krävs lite finess. Eftersom hon inte är så smart så får man inte vara så snabb om hon ska jaga något.. Hon måste få lite tid :p. Min tjej hatar att vara ute, men gillar att sitta på balkongen och spana.

Om missfideli säger att britten är "bredvid-katt" måste jag nog säga att birman är lite mer "på-katt". Vill bli runtburen, sover på osv.). Jag har hört att birman ska vara pratig, men vår pratar bara om hon vill något. Hon talar om när hon vill under filten, ha mat, bli uppburen... Birman kan väl dock vara lite småtjuriga. Min är det inte, men visst, ibland kan hon börja fräsa när man gör något som inte passar, men min tjej skulle aldrig våga göra något. På utställning har jag dock hört att typ på en ragdoll så är fräs mer eller mindre ett rasfel, men på birman så är det okej och man tycker mest att det är lite gulligt :confused:;).

I fälltider så yr håret en del, men man kan hålla efter med typ furminator så är det inte jobbigare än en korthårig som fäller. Jag tror både britten och birman passar dina behov på så vis. En nallebjörn eller en dunboll, det är ju mest att välja :love:.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 859
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 958
Senast: Sel
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 764
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Jag står inför det angenäma problemet att jag behöver en till katt 😁. Efter att ena katten blev sjuk och inte klarade en operation för...
2
Svar
28
· Visningar
2 245
Senast: Noxos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp