Bukefalos 28 år!

Välja ras tråd....

I

isse

Ska inte skaffa ny hund på minst ett år men är i full gång med att välja ras och därför behöver jag nu er kära bukare.

Jag ska ha hunden till lydnad på högre nivå, agility på hög nivå, freestyle, spår och ev. service hund. Vill framför allt ha en snabb och smidig hund som är mellan stor. Schäfer är för stort och sheltie är för litet.

Jag kommer motionera hunden ca 2 timmar per dag, ibland mer och ibland mindre. Aktivering så som lydnad, agility, freestyle eller spår kommer ske varje dag allt från 30 min till 1 timme. Jag kommer ha med mig hunden i stallet varje dag och låta hunden följa med på ridturer som brukar ligga på 1-2 timmar i varierande tempo. Vill inte ha en hund med lite jakt i sig då den ska kunna vara lös vid ridning.

Hunden kommer få vara med på nästan allt jag gör och det kan vara allt från att följa med på tävlingar, cykling, simning ja i princip allt.

Jag vill ha en ras som har mycket will to please och är förig och samarbetsvillig. Har tittat mycket på vallhundsraserna så som aussie, kelpie, border collie. Anledningen till att jag tittat på vallhundsraser är för att jag är ute efter förigheten som kommer med vallhundsraser.

Vilken ras tror ni skulle passa mig?
 
Sv: Välja ras tråd....

Aussie tänker jag på direkt, egentligen den enda av de raserna du nämner som jag sett många exemplar som funkar bra utan vallning.

Sen finns det ju tollare och jag kommer även att tänka på pumi när du nämner freestyle.
 
Sv: Välja ras tråd....

Jag vill ha en ras som har mycket will to please och är förig och samarbetsvillig.
Ja, det är ju en jaktgolden, det:)
By the way, för den som inte vet; en apporterande fågelhund som ex.vis jaktgolden ska inte jaga på egen hand utan arbeta för sin förare efter skottet.
 
Sv: Välja ras tråd....

Har tänkt på jaktgolden också, jag har bara träffat utställningsvarianten och dom är så seeeega. Jag vill ha en hund med mycket go i sig. Är det jaktgolden? Vad är det som skiljer dom två olika varianterna åt?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 789
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 104
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 358
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 291
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp