Bukefalos 28 år!

Välkommen hem!

Zody

Trådstartare
Har ju berättat om mina planer på att skaffa en liten, och hipp som happ igår kväll så kom underverket hem. Det blev ingen Tusselino, men just nu gör det inget, jag har ju min Xindra - den vackraste av de alla.
Resan hem gick kanonbra, visst hände en liten olycka då hon både bajsade och kräktes kort efter varandra, men säkerligen berodde det på nervositet, för nu är allt helt normalt.
Har legat och sovit med oss i soffan, busat lite grann med bollen vi köpt, och sovit i sängen. :love:
Inte ätit särskilt mycket än, lite burkmat igår kväll bara.

Det som oroar mig är att hon bara är 8 veckor. Jag hade gärna väntat tills hon var 10-12 veckor gammal innan vi fick hem henne, men ägarna tyckte vi kunde ta henne nu.. :crazy: Får hålla uppsikt över henne och se hur hon utvecklas helt enkelt.



* Hur får vi henne att äta ordentligt? (vi ger RC Babycat och Mjaus burkmat)
* Klösa på klösträdet och inte mattorna?
* Gå i lådan? (än har hon inte varit där, och inget någon annanstans heller)
* Hon är inte vaccinerad ännu, kan vi själva ta henne till vet. för att ge henne vaccinationerna man brukar ge vid 8 och 12 veckor?
* Avmaskad är hon, men bör vi göra det igen?
Fram med era bästa tips nu! :bow:
 
Sv: Välkommen hem!

Oj oj en sån liten en... :(

När hon klöser, ta henne till klöspelaren istället och visa att där är det ok att gå loss. Testa ev med kattmynta, de flesta katter älskar doften och går väldigt gärna dit och klöser då. Funkar kanon på mina.

Rumsrenheten; visa var lådan finns och håll henne under uppsikt. När du ser att hon börjar nosa runt på en fläck, hukar sig och kanske "gräver" lite, bär henne till lådan. Katter är renliga av sig och den här biten går väldigt snabbt och lätt bara man har ögonen med sig.

Vaccinera ska ni absolut göra själva! Även om hon ska vara innekatt (?) så bör hon iaf få en grundvaccination. Sedan går åsikterna isär om det är nödvändig att vacca årsvis eller mer sällan.

Om hon redan är avmaskad så behöver ni inte göra det igen om ni inte ser att det finns orsak att göra det. Man unviker nu att avmaska på rutin eftersom risken finns att parasiterna blir immuna mot maskmedlet. Axilur är ett bra medel att använda, gärna flytande så du kan blanda det lätt i maten.

Om hon visar sig bli dålig i magen eller äter dåligt, så prova att koka lite torsk och servera med lite av spadet som blir. Detta brukar vara populärt och så får hon även i sig lite vätska.

/Elionor
 
Sv: Välkommen hem!

Hon är miniliten, men hitills verkar hon klara sig rätt okej, är självständig och utforskar det mesta, under vår uppsikt såklart. :)

Har burit henne dit och även visat hur hon ska göra, dels genom att själv "klösa" på den och genom att dra hennes tassar över den. Då klättrade hon lite, men klöste inte. När hon är på mattan och vi märker att hon klöser säger vi fy och bär henne till klösträdet och visar att hon för göra det där - är det rätt metod? (Gud, det var ju evigheter sedan jag hade en liten hemma :eek: )

Vaccinera är självklart att vi ska göra, ska ringa till vet. nu idag och höra vad de tycker. Det positiva är att det bara ligger 2 min ifrån oss så det är ju nära och bra. :D

Hon ska ju redan vara avmaskad så vi låter det vara för tillfället, och hoppas på att hon inte har något. När vi vaccinerar ska vi ju även göra en hälsokoll och idmärka henne, så vi vet att hon är frisk och kry.

Tack för tipset om torsk, ska ner till ICA alldeles snart och handla så då får ett paket torsk slinka med hem. :)
 
Sv: Välkommen hem!

Vad ledsen jag blir när jag hör att uppfödarna ville ha bort henne så tidigt. Det är ju ni som får betala priset om det påverkar hennes psyke. Personligen skulle jag aldrig köpa av en sån.

Det andra har du redan fått svar på.
 
Sv: Välkommen hem!

Miss_Victim skrev:
Har burit henne dit och även visat hur hon ska göra, dels genom att själv "klösa" på den och genom att dra hennes tassar över den. Då klättrade hon lite, men klöste inte. När hon är på mattan och vi märker att hon klöser säger vi fy och bär henne till klösträdet och visar att hon för göra det där - är det rätt metod? (Gud, det var ju evigheter sedan jag hade en liten hemma :eek: )

Jag skulle nog inte bry mig om att fya i början ens, bara flytta henne. Det tar tid att lära en katt vad som får och inte får göras. Verkar hon svår så kan du alltid förstärka det positiva med kattmynta som jag nämnde tidigare. Mina katter blir tossiga och sitter och river som småbarn i godispåsar när jag gnuggat en nypa på "trädet", även de små kattungarna som jag har hemma tillfälligt. Men inte alla katter reagerar så, det kan variera. Finns oftast i katthyllorna, eller iaf på djuraffärer.

Det slog mig, det kanske är lite svårt för en sån liten plutt att hålla balansen på bakbenen samtidigt som den klöser på upprätt möbel? Och därför väljer den mattan istället. I så fall så kommer det ju med tiden.
Det finns också lite billigare klösvarianter, ofta på ICA m.m. som är gjorda av kartong. Det kan vara mer lockande för en kattunge då den inte möter på lika stort motstånd och den får mer resultat i sitt rivande. De kostar ca 40 kr. Sen går den över på riktiga klösmöbler när den blir större och starkare.
 
Senast ändrad:
Sv: Välkommen hem!

vi fick henne till och med gratis, de skänkte bort kattungarna. :(
vi vill försöka ge henne ett så bra liv som möjligt, och det känns som att hon kan få chansen till det här hos oss - vi vill ju hennes bästa. Nu får vi bara hoppas att allt går bra.
 
Sv: Välkommen hem!

Nu har vi tagit ett par bilden på den lilla också, så ni får se hur underbar hon är. :D
Just nu ligger hon i soffan och sover sött, man hör hur hon snusar till ibland. :love: Sätter sig upp då och då och kikar var jag är och sen lägger hon sig ner igen. Verkar som hon kommit till ro här hos oss rätt så bra nu, och imorgon ska jag ringa ner till vet. och fixa tid för vaccination, idmärkning och hälsokoll så att allt är som det ska.

Xindra på klätterträdet
Xindra är trött, med favoritbollen i förgrunden
 
Sv: Välkommen hem!

Herre gudsingen en sådan sötnos ju! :love: :love:

Bli inte rädd om ni vaknar en morgon och lilla Xindra är borta :devil:

När skoja bara har nog med mina djur ändå :D
 
Sv: Välkommen hem!

avmaska har jag för mig man gör med 2 veckors intervaller till kisse är 12 veckor gammal.... eller har jag blivit senil?
Jävla uppfödare som släpper iväg en misse 4 veckor för tidigt... vissa ska helt enkelt inte ha djur *arg*
 
Sv: Välkommen hem!

Jag ska höra med vet imorgon hur vi ska göra med avmaskningskuren, känns som att jag har tusen frågor att ställa till dem just nu. vi vill ju ge henne en så bra start som möjligt i livet trots att hon är tagen för tidigt (ingenting vi kan göra något åt, vi får bara göra det bästa av situationen och ge henne allt vi kan). Men jag håller med till fullo, att ta dem för tidigt tjänar ingenting till.
 
Sv: Välkommen hem!

haha ja visst är hon söt! :love: Kan inte sluta titta på henne, hon är verkligen helt underbar. Finns inget bättre än när hon leker med sina bollar, den luddiga bär hon runt som en liten mus och pingisbollen är superkul när den studsar, då måste man ju attackera den. :D
 
Sv: Välkommen hem!

Ja, det är inte så mycket annat att göra. Men ledsen blir man, dom är inte redo att flytta redan vid 8 v.

Hon är jättesöt (vilken kattunge är inte det?) och jag hoppas att det inte blir några komplikationer av att hon är släppt för tidigt.
 
Sv: Välkommen hem!

Absolut, det är klart man blir ledsen när man ser att vissa inte alls bryr sig om katten utan bara vill bli av med dem så fort som möjligt.

förhoppningsvis kommer hon klara sig bra, vi får göra allt vi kan för att hon ska få det så bra som möjligt, kosta vad det kosta vill.
Just nu ligger hon och myser i sängen efter en timmes bus med husse, har tillverkat en egen leksak av ett skosnöre och en papperstuss som vi knytit ihop och satt i en dörröppning, så hon har fullt upp med att slå på den, jaga den och bara ha kul. :D

Äter och dricker ordentligt nu med, vilket känns väldigt bra.
En liten tanke som slog mig - vilken sand är att föredrar till kattungar? den vi har nu klumpar sig inte alls av den lilla mängd hon kissar.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 275
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 754
Senast: tott
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 384
Senast: Migo
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 733
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp