Bukefalos 28 år!

vänder bort huvudet - olika tolkningar

lewellyn

Trådstartare
Jag fick en intressant fråga här om dagen, som jag insåg var mer komplicerad än vad jag först tänkte på... så nu undrar jag lite över hur ni tolkar en häst som vänder bort huvudet (uppärksamheten) i olika situationer. Jag försöker förklara "känslan" i mina egna olika tolkningar, och inte att sätta mänskliga ord och värderingar på hästens känslor och reaktioner - så behöver vi inte diskutera antropomorfism i den här tråden :)

Hästen vänder alltså bort huvudet från ägaren i lite olika situationer, både hemma i stallet, i hagen, i paddocken på gården samt ute i skogen. Lugnt och sansat, inget mer händer. Det är en tydlig rörelse i hästen, den böjer alltså halsen lätt och vänder verkligen sin uppmärksamhet åt ett helt annat håll än där ägaren befinner sig - mer än bara en blickfokusering helt klart som jag förstår det. Hästen går inte heller undan eller iväg, utan rör enbart på halsen och huvudet.

Exempel hon gav mig:
- på en promenad längs vägen, ägaren stannar och hästen stannar strax bakom och vänder bort huvudet.
- Ägaren kommer med en borste, hästen får nosa på den och vänder bort huvudet.
- Hästen stannas på en volt i lina (longering/longreining/tömkörning) och vänder bort huvudet från ägaren i mitten.
- Ägaren kommer ut i hagen och hälsar på sin häst. Hästen nosar och "hälsar" och vänder sedan bort huvudet.

Mina ideér var
- att hästen hört något annat som är mer "spännande/intressant/oroande" - men ägaren menar att det vart helt tyst runt omkring alla gånger (hästen kanske hör något som ägaren inte hör, men knappast varje gång?)
- att hästen är uttråkad och "tycker att ägaren kan stå där och blajja bäst hon vill, men att den inte tänker lyssna" (motsägs lite av att den alltid glatt och intresserat gör vad den beds om, och att hon får tillbaka uppmärksamheten direkt varje gång hon ber om eller gör något annat)
- att hästen känner sig osäker och pressad (döljer det mycket väl i såna fall)
- att hästen inte förstår vad den förväntas göra härnäst (då är vi tillbaka på att den är stressad och pressad men att det inte syns i övrigt?)
- att den har ont någonstans finns givetvis också som tänkbart alternativ, men är nyligen genomgången av ET. Hästen har stått i vintervila i två månader och rids i dagsläget i skritt och trav i skogen utan problem.

Ägaren får tillbaka uppmärksamheten av hästen så fort hon gör något nytt. (börjar gå igen, börjar borsta, ber hästen gå framåt igen osv)

Givetvis nöjde hon sig inte med mina svar, utan undrade ju fortfarande vad hon kunde, om hon borde, göra något åt detta... och jag började ju så klart också fundera på vad det kan vara som "orsakar" detta beteende om och om igen. Inget speciellt stort problem alltså, men en tankenöt som jag tycker är intressant ur ett rent etoligiskt perspektiv! Jag kan ju heller inte riktigt komma ifrån att jag känner mig lite fånig som inte har något direkt svar till henne.

Hästen är en hobbyhäst, 7 år, och mycket trevlig att hantera i övrigt. Har inga synliga problem att ridas eller promeneras iväg utan häst-sällskap.
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Det där är ju alltid svårt utan att se hästen.

Att vända bort huvudet(verkligen vända bort, inte vara ofokuserad och titta på annat) skulle jag tolka som att hästen ber om lite mer personlig space.

Det kanske inte är en stor grej för hästen, om den inte får det så är det väl ok, men den tycker kanske att människan är lite oartig/närgången/ouppmärksam.
För andra hästar kan det vara en större grej, du kunde ju tipsa henne om att testa att bara backa ett halvt steg varje gång hästen vänder bort huvudet, och se vad som händer.
För vår ponny är det en stor grej med för mycket tryck, och han blir otroligt glad och intresserad av en människa som visar att h*n ser och förstår hans signaler.

Det kan kanske även vara ett uttryck av ointresse, men även då brukar det fånga deras uppmärksamhet när man gör något oväntat som att backa.
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Det där är ju alltid svårt utan att se hästen.

Att vända bort huvudet(verkligen vända bort, inte vara ofokuserad och titta på annat) skulle jag tolka som att hästen ber om lite mer personlig space.

Det kanske inte är en stor grej för hästen, om den inte får det så är det väl ok, men den tycker kanske att människan är lite oartig/närgången/ouppmärksam.
För andra hästar kan det vara en större grej, du kunde ju tipsa henne om att testa att bara backa ett halvt steg varje gång hästen vänder bort huvudet, och se vad som händer.
För vår ponny är det en stor grej med för mycket tryck, och han blir otroligt glad och intresserad av en människa som visar att h*n ser och förstår hans signaler.

Det kan kanske även vara ett uttryck av ointresse, men även då brukar det fånga deras uppmärksamhet när man gör något oväntat som att backa.

Helt klart är det svårt utan att se hästen och situationerna! Jag har sett det ett par gånger bara, i till synes vardagliga situationer där hon leder hästen, stannar och hästen stannar ca 1m bakom henne, och vänder sedan bort huvudet. Hästen går lite snett bakom henne hela tiden, med huvudet vid hennes axel ungefär och stannar i samma position - och vänder sedan bort huvudet. Det är som sagt inget problem egentligen (om man ser till vad andra har besvär med) men det finns ju ändå ett markant mönster och en orsak till att han beter sig så. Hon själv slappnar av och "mjuknar" varje gång hästen gör rätt (stannar, hälsar osv) men kanske inte tillräckligt mycket för vad hästen behöver?

Jag ska tipsa henne om att tydligare backa undan ett halvt steg varje gång hästen gör rätt som du säger, kanske är det den förstärkning den behöver...

Hoppas fler har funderingar och teorier, sånt här tycker jag är himla intressant!
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Hur beter sig hästen om hon leder den vid bogen eller framför henne?

Tömköring, långtygling utan problem, hästen knatar på och har fokus på henne (öronen spelar mellan framåt och bakåt mot henne så att säga... ). Stannar hon (gör halt) så vänder den sig om då också faktiskt... fast då för att titta på henne så att säga.

Just att leda den vid bogen eller framför henne vet jag faktiskt inte, då jag inte har sett det... eller frågat om det.
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Angående situationen där hästen nosar på borsten (intresserat antar jag) och sedan vänder bort huvudet.

Enligt det jag har fått lära mig kan en häst även vända bort huvudet för att visa att den ger sig, alltså inte att den känner sig hotad och "ger sig" efter en kamp utan att den tillåter det som ska ske, inte kommer kämpa emot, inte ifrågasätter ledarskapet.

Sen är det ju givetvis skillnad betroende på vad hästens öron säger.

Mina spekulationer:

1. Vänder hästen bort huvudet och spetsar äronen bortåt är den helt klart intresserad av något annat än ägaren.

2. Vänder hästen bort huvudet men i samma stund viker den bak öronen (som tecken på att den fortfarande lyssnar på ägaren även om den har huvudet åt andra hållet). Hästen är då fortfarande fokuserad på sin ägare. Men den kanske känner att den vill se sig omkring (exemeplvis utomhus).

I det första fallet är det nog ett tecken på att hästen inte helt är intresserad av ägaren. Lite trots? Möjligtvis ibland iaf. Eller så är den intresserad av att "kolla av" sin miljö.

I det andra fallet handlar det nog om det som jag sa tidigare. Att den "accepterar det som ska ske", "ger sig". Inte "står fast" utan viker undan så att säga.
Den kan även vara helt fokuserad på ägarens nästa kommando (visar den genom öronen) men kanske inte känner hel tillit till ägaren och därför vill scanna av sin omgivning (utomhus).

Vilket ger mig en följdfråga: Vänder hästen bort huvudet åt samma håll varje gång? Det vill säga att den alltid vänder sig mot höger eller mot vänster?

men som sagt. Hästen öron är oftast nyckeln för att förstå vad hästen fokuserar på och vad den har i göringen :)
 
Senast ändrad:
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Enligt det jag har fått veta kan en häst även vända bort huvudet för att visa att den ger sig, alltså inte att den känner sig hotad och "ger sig" efter en "kamp" utan att den tillåter det som ska ske, inte kommer kämpa emot, inte ifrågasätter ledarskapet.

Det gör min häst varje dag, oftast i foderrelaterande situationer.
- Jag kommer med hö. Han står vid grinden och pratar sen vänder han bort huvudet en stund innan han vänder tillbaka det.
- Jag ska fodra i krubban och han har lärt sig att stå vid min högra sida och inte äta förens jag flyttar på mig. Försöker han trycka sig mellan så pekar jag på honom och då vänder han bort huvudet.
- Tigger han om godis och jag säger till och pekar på honom så vänder han bort huvudet en kort stund.

Jag har alltid tolkat detta som ett tecken på mitt ledarskap, att han tillkänna "ger sig".

Det TS skriver förstår jag utom kanske longeringen då jag vill ha hästens uppmärksamhet och att den ska vända sig inåt vid halt, annars är det kanske bara samma sak som jag beskrev om?
Sen vet jag ju inte om den här hästen gör det på samma sätt, med samma kroppsspråk med öron och allt.
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Det finns ju olika sätt att vända bort huvudet, som flera redan sagt.

Generellt gör de ju så för att visa att de är undergivna oftast.
Och om de ser ngt spännade kan de ju vända bort och kolla givetvis. Men oftast visar de på underkastelse då de gör så.
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Mina första tankar är att hästen kanske vill visa lite respekt, att den inte vill tränga sig på, och därav riktar tillbaka uppmärksamheten när ägaren fortsätter som vanligt. Alternativt så kanske den passar på att kolla läget runtom medan de ändå inte håller på med något speciellt, fokuserar när den ombeds göra någonting och/eller jobbar, och spänner av och kollar runt däremellan.

Trötta spekulationer nu i natten :D
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Exempel hon gav mig:
- på en promenad längs vägen, ägaren stannar och hästen stannar strax bakom och vänder bort huvudet.
- Ägaren kommer med en borste, hästen får nosa på den och vänder bort huvudet.
- Hästen stannas på en volt i lina (longering/longreining/tömkörning) och vänder bort huvudet från ägaren i mitten.
- Ägaren kommer ut i hagen och hälsar på sin häst. Hästen nosar och "hälsar" och vänder sedan bort huvudet.


Tömköring, långtygling utan problem, hästen knatar på och har fokus på henne (öronen spelar mellan framåt och bakåt mot henne så att säga... ). Stannar hon (gör halt) så vänder den sig om då också faktiskt... fast då för att titta på henne så att säga.

Just att leda den vid bogen eller framför henne vet jag faktiskt inte, då jag inte har sett det... eller frågat om det.

Alltså, min häst står inte heller och råstirrar på mig hela tiden. Jag är mer inne på att ägaren inte ber om fokus och då "vilar" hästen och ev ser sig omkring lite förstrött sådär. Går hästen dessutom bakom när hon leder den ber ju ägaren hästen i princip att ha noll fokus framåt och uppmuntrar inte alls till bjudning och uppmärksamhet framåt, inte så konstigt om den inte står och tittar bakåt eftersom den främsta ska hålla kolla så den håller sig bakom ledaren och i första hand ha koll på omgivningen bakåt.


Det är ju skitsvårt att säga men kul att diskutera så jag gissar på dina 4 punter utifrån min häst (som låter rätt lik i övrigt, smidig och uppmärksam att hantera i alal situationer).

- Promenaden som jag skrev ovan. Hästen ska, genom sin position, ha uppmärksamheten bakåt. Tycker bara hästen verkar trygg med sin plats efter ägarinnan och håller sin koll bara.

En häst som inte är trygg bakom människan hade ju antingen haft för mycket fokus bakåt ("bakskygg") och försökt ta sig framåt eller för mycket fokus framåt och bara velat om (pigg/het/orastad).

- Borsten. Min häst gillar inte direkt borstar på huvudet/längst upp på halsen och vänder så gott som alltid bort huvudet mer eller mindre när han kikat på den, jag låter bli att borsta en jäkla massa där eftersom han gillat anant bättre.

Ditt hästex: varför skulle hästen stå med prickade öron och huvuvdet mot ägarinnan när hästen kollat in borsten? Även där känns det som att hästen kikar och är "fine" med det och återgår till att "vila"/titta på annat. Eller något lite i stil emd som min häst ovan?

Vad vill ägarinnan, att hästen ska stå med nosen mot henne i 5 min och lukta på borsten? (min fråga låter ironisk/elak men jag vill bara veta hennes ytterlighet! :))

- På lina. Brukar halt betyda lugn/vila? Görs några "dressyrhalter/arbetshalter" med igångsättning direkt efter? Min häst har knappt kommit till halt som en del i ridningen utan oftast är halten ett mål i sig som berömms eller så är halten bara ett stopp. Han har dessutom ett inlärt haltkommandp och är lärd att stå still tills han slappnar av (för att alltid ha något att bryta stressade situationer) så han förknippar att stanna med vila/avkoppling, dvs kikar gärna på naturen och "tar en paus" för att sedan koppla på fokus igen när man ber om igångsättning. Något som känns igen?

- Hagen. Återigen, vad vill ägarinnan här? Vad gör hon? min häst brukarn ogm est växla mellan att titta nyfiken och att titta bort, titta tillbaka osv. Han står iaf def inte med fullt fokus enbart på mig och nosen mot mig ända tills jag försvunnit ur hagen. Han brukar börja beta efter en stund oxå om jag dröjer för länge :p




Endel hästar upplever jag dock som att de "försvinner" lite (ofta när de tittar bort). Det tycker jag känns lite tråkigt. Hästen reagerar och "kommer tillbaka" direkt när man gör något men däremellan är hästen "någon annan stans" i tankarna. Jag trivs bättre med hästar som är mer närvarande, de kan stå i sina tankar men är liksom ändå "här" (även om de reagerar dåligare när man gör något känns det bättre tycker jag).

Vissa känns som att tankarna är 100 mil bort (inte så kul), min häst känns som han är inne i sitt eget huvud (känns bättre för mig). Haha, jag kan inte förklara men det känns som första hästen flyr i sina tankar medan min tänker över något (typ när får jag mat nästa gång :D). Någon som fattar vad jag babblar om? :o

Är det vad som stör ägarinnan egentligen kanske?
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Oavsett så är jag oxå lite inne på samma som de andra i tråden. Med min snälla och lite reserverade häst så gör jag allt för att uppmuntra att han ska uttrycka sig mer och inte bli "undergiven" på något vis. Det har fått honom mycket mer intresserad av både mig och sin omgivning upplever jag det som.
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Ska försöka få med svar till er alla här nu när jag har pratat lite mer med ägaren.

Den vänder sig så gott som alltid åt vänster (undantag finns förstås t.ex. i hage eller i box). Öronen är som du säger oftast fokuserade på henne, eller vända åt båda håll så att säga. Fullt normalt, avslappnat och varken på helspänn på något annat eller surt bakåtdragna.

Jag tror nog att ni är inne på rätt spår och att den helt enkelt vill visa att den "respekterar henne som ledare", ge henne plats eller vad man nu ska kalla det...

Hon skulle i alla fall prova att ta ett halvt steg bakåt i dag så ser vi om det är mer plats om hästen ber om.

Connemara:
Till att börja med vill jag förtydliga lite att det inte handlar om att det stör henne, eller att hon som du är inne på att hästen ska ha 100% fokus på henne jämt och ständigt som en kuvad hund!

Det handlar om att hon har uppmärksammat beteendet och helt enkelt började fundera hur det kommer sig att hästen gör så. Något vill den ju förmedla, och det är det hon försöker förstå och undrade över - hur hon ska kunna kommunicera bättre med sin häst helt enkelt.

Hästen går snett bakom henne, men har ändå bjudning framåt givetvis. Öronen spetsade och kliver på i en bra takt. Den såsar inte på utan det är så hon leder sin häst och de trivs bra med sina positioner. Hon har inga problem att be den gå längre fram om hon vill det, eller att den håller sig längre bak om det skulle vara så.

Givetvis tappar hästen fokus så småningom om man inte ber om uppmärksamhet, men det hon reagerat på är att det kommer direkt efter att hästen stannat om vi ska ta det som exempel. Och givetvis vill hon inte att hästen ska vara intresserad av borsten i fem minuter! Det ar bara ett av mina exempel på olika situationer. Eftersom det inte är min häst, och jag inte ser den så ofta kunde jag inte komma på bättre exempel på olika situationer i vardagen då det uppträder.

Halten på lina eller i töm betyder inte vila, utan just "gör halt" dvs stanna. Därefter kallar hon antingen in den för beröm och lite paus, eller så går den fram igen i vad hon nu ger den för signal... Ett stopp som övning/del av träningen helt enkelt, som när man lägger in en halt i ridningen eller vad som helst.

I hagen, ja vad gör hon... det är väl olika varför man går ut till hagen - mockning, fodring, fylla på vatten, borsta, hämta hästen eller bara säga hej. Givetvis handlar det åter igen inte om att hästen ska vara fokuserad på ägaren så länge denne finns inom hästens synhåll! Jag vet inte om det är jag som har fått det att låta som att hon vill ha en robothäst eller om jag missförstår dina svar...
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Du har nog missförstått mina svar :) En robothäst för mig är en sådan som står och stirrar på matten hela tiden och bara väntar på nästa kommando. Din vänninas häst låter helt normal och trygg!

Halterna under arbete hade jag dock sett som oengagemang, där vill jag ha en häst som är mer är den stirrande robothästen (:D) alltså en häst som är mer uppmärksam och "på g" eftersom den faktiskt är under arbete, även om den just nu står still i en halt. Men det är som sagt något som kommer i utbildningen när ägaren lägger in det, min egen ser som sagt fortf halter som vila och det passar mig bra, jag har mer behov av en nödbroms än en "alert" dressyrhalt på bana sas.
 
Senast ändrad:
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Edit: Att hästen ofta vänder huvudet åt ett håll skulle jag kanske se lite mer som ett problem. Men det beror ju på i vilka situationer den väljer håll. Min häst vänder huvudet mest till vänster när jag tömkör/kör men det tror jag beror på att jag är mest på vänstersidan. Är jag på höger sida så vänder han till höger.
Kanske är det så för din vännina oxå? Isf nog inget att oroa sig för :) Men generellt så försöker jag lägga märke till om något sker mer åt ena hållet.
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Skönt att höra att jag missuppfattade dig lite :) Jag uplever också hästen som väldigt trygg och trevlig, en fantastisk individ med ett bra samspel med sin ägare!

Jag håller med dig om halterna, men hästen är inte speciellt välutbildad om man ska se till själva dressyrbiten, så den biten kommer nog när den kommer och när/om ägaren väljer att gå på det hållet så att säga :)

Just att den vänder huvudet åt ett håll misstänker jag att det har att göra med ägarens kroppsspråk och hållning. Hästen är lite stelare i den vänstra sidan, alltså den sidan som den väljer att vända huvudet åt. Hade den "alltid" vänt åt höger hade jag nog funderat mer över om det kan vara en stelhet eller störning i kroppen, men tolkar det nu som att den ändå vänder sig lite åt och förbi ägarens håll. (även om hon är framför är hon ju snett framför - på hästens vänstra sida oftast)

Jag hade en liknande grej med min egen häst som jag upptäckte att han trampade utanför med höger bak när jag hade honom i lång tygel. Givetvis började jag direkt fundera på stelnet/sned häst/ta ut ET igen osv... Det var dock inte värre än att han helt enkelt flyttade undan lite för mig eftersom jag gick vid flanken på hans vänstra sida. :o I det andra varvet, med mig på högra sidan trampade han nämligen lite utanför med vänster bak istället. När jag väl upptäckte att det var det som var "felet" var det lätt att korrigera min egen position och han spårade i båda varv igen :)
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Det var nog lika mycket mitt fel, lät nog lite surt kanske mitt långa inlägg :p Sorry!

Det är så lätt att oroa sig!

Min häst har sedan han kom som 2.5-åring alltid trampat med höger bak lite innanför framhovens spår i fri skritt när man går bakom. Det stör mig fortf (han blir nu 8) att jag inte vet varför. Det är inget fel enl vet/ET/kiro/massör/någon tränare öht och han är helt ok liksidig när man rider. Men ändå går han sådär! Nåja, det kanske kommer fram?
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Ska bli intressant att höra hur experimentet slår ut :)
Jag skulle tro att man i liknande situation som vi är nu(bara hör talas om en häst/ett beteende) så har man en tendens att dra paralleller till sina egna hästar och deras beteenden.
Jag som har en känslig häst drar slutsatsen att din väninnans häst säkert är känslig och ber om mer utrymme, medan någon annan med annan erfarenhet tänker något annat.

Man kan ju tänka sig att hästen kanske försöker visa henne respekt. Jag tycker jag kan se det i hagen ibland när hästarna passerar varann, om "chefen" ska fram så kan de andra liksom "visa tydligt" att de inte tänker tjafsa genom att böja undan huvudena, utan att för den skull behöva flytta hela kroppen ur vägen.

Min lilla smygdominanta isis kunde böja bort huvudet med flit för att han inte skulle "se" tex att "chefen" kommer, så då behöver han inte flytta på sig. För chefen kan ju inte ge honom stryk om han råkar vara ouppmärksam och inte SÅG att han måste flytta sig :angel::idea::devil:

Min lilla känsliga kan också vända undan huvudet för att blockera mig från att gå över till hans hemliga sida. Hans vänstersida är extra känslig, han föredrar om jag uppehåller mig på hans högra sida i största möjliga mån :p


Ffa roligt att höra om folk som faktiskt funderar över sina hästars signaler och vad de kan tänkas vilja förmedla. Det är så många som bara "kör på" och lite struntar i om hästen försöker kommunicera sina önskemål. :bow:
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Det kan ju tänkas vara något så enkelt som tex ett kastraktionsärr eller liknande som stramar lite när han går, så i fri form väljer han att kliva lite innanför. Vid ridning är det mer koncentration och då kliver han kanske bara på?
Kan ju också vara typ muskelminne från någon sedan länge läkt åkomma... Som sagt, så länge hästen inte verkar besväras så.. jag menar, hur liksidig är man själv? :crazy:

//Skuggi, som aldrig skulle gå igenom ens en gårdsbesiktning ua :rofl:
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Tycker som de flesta att det är svårt att veta om man inte är där i situationen då det händer.

Min polla brukar vända huvudet de dagar hon nyss har fått en ny bal öppnad i hagen eller om hovis bil eller transporten står parkerad nära och redo att användas :p och jag kommer för att hämta henne. Jag visslar och hon kommer, sådana här dagar kan hon dock titta upp då jag visslar och sedan vända sig och ignorera mig helt och går gärna ifrån mig. Detta accepterar jag inte.

Andra gånger är när jag lägger på sadel och täcke, hon är inte så förtjust i detta (grön häst) och då brukar hon nosa, och sedan lägga bak öronen och vända bort huvudet. Jag låter henne sura så länge hon står still och låter mig göra det jag ska göra. Om hon dock handlar (biter, sparkar, går undan) istället för att stå och sura så säger jag till. Grimarser får hon göra bäst hon vill, sto som hon är. :)

Så min polla vänder mest huvudet när något är jobbigt. Det är som att hon tänker "ååhnej" och så vänder hon på huvudet.
 
Sv: vänder bort huvudet - olika tolkningar

Det kan ju tänkas vara något så enkelt som tex ett kastraktionsärr eller liknande som stramar lite när han går, så i fri form väljer han att kliva lite innanför. Vid ridning är det mer koncentration och då kliver han kanske bara på?
Kan ju också vara typ muskelminne från någon sedan länge läkt åkomma... Som sagt, så länge hästen inte verkar besväras så.. jag menar, hur liksidig är man själv? :crazy:

//Skuggi, som aldrig skulle gå igenom ens en gårdsbesiktning ua :rofl:

Jag gissar oxå på det, att det bara fortf är "bekvämast" att gå så fritt. Men jag är ändå så nyfiken på vad det "egentligen" är som orsakar det :D

Jag är inte alls liksidig och hade heller inte gått igenom en gårdbesiktning :p Har dock fin hjälp av sjukgymnast, som jag går till enbart för att kunna vara mer liksidig på hästen :angel: :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 014
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 287
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 319
Senast: Migo
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 164
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp