Vänförfrågan

Sv: Vänförfrågan

Jag har ung 600 vänner o de flesta har jag nog träffat , men kanske typ 30-40 som är "vänner" inom samma hobby som jag har...några bukare som man skriver med med ( hello enya :) ) ...+ en hel del bukare som jag träffat ( på mina buketräffar då det begav sig , vi var väl 45 pers som mest tror jag ) ...

Tar bort lite folk då o då , ibland för jag surnar till och ibland för att jag vill helt enkelt inte vara vän med dom längre...folk som drar ner mitt positiva humör gillar jag INTE ..
 
Sv: Vänförfrågan

Jag har ung 600 vänner o de flesta har jag nog träffat , men kanske typ 30-40 som är "vänner" inom samma hobby som jag har...några bukare som man skriver med med ( hello enya :) ) ...+ en hel del bukare som jag träffat ( på mina buketräffar då det begav sig , vi var väl 45 pers som mest tror jag ) ...

Tar bort lite folk då o då , ibland för jag surnar till och ibland för att jag vill helt enkelt inte vara vän med dom längre...folk som drar ner mitt positiva humör gillar jag INTE ..

Ungefär så gör jag också.
Jag har kanske ca 300 vänner. Många är uppfödarkollegor inom min ras i Sverige och andra länder, så där kan jag bli vän fast vi aldig träffats. Man får se lite andra hundar, kanske hitta någon hane man vill ha i avel osv.. Så där tycker jag det är jättebra med fb.
Vänner som jag känner irl och som aldrig skriver, men läser för ha koll. De tar jag bort inom kort. Kan man inte bjuda lite på sig själv, behöver man inte läsa vad jag gör heller.
Har också tagit bort några som "ofta" klagar, men kan sen inte ta till sig råd (från mig eller andra). Utan samma klagan återkommer hela tiden. Sånt orkar jag inte med, så de går bort..
 
Sv: Vänförfrågan

Har inte skickat mer än ett par förfrågningar, och jag avslår många av de jag får. Är inte intresserad av att försöka verka poppis genom att ha tusen "vänner", det är bara löjligt.

Dessutom är alla jag inte umgås med regelbundet eller skulle prata med om jag mötte dem på stan i gruppen Restricted. Tex gamla klasskamrater som jag inte haft någon som helst kontakt med på många år men som jag ändå har känt en gång i tiden.
 
Sv: Vänförfrågan

Hur snabba är ni att skicka en fb vänförfrågan när ni lär känna nån? Hur pass nära vänner skickar ni slika förfråganer till?

Jag frågar sällan själv, men brukar oftast tacka ja även när ytliga bekanta frågar. Sedan gör jag en rensning då och då, och då kan det hända att det försvinner lite folk. Jag är inte så värst hemlig av mig.

Har flera "bekantas bekanta" i vänlistan, en del folk som jag aldrig träffat men har stort utbyte av på FB! :) Roligt folk helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vänförfrågan

Jag är mycket restriktiv. Skickar i princip aldrig en vänförfrågan, men svarar ja om jag får en där jag vet vem personen är. Jag skriver aldrig någonting på Facebook själv, och lägger ytterst sällan upp några bilder, så jag känner inte att jag har något att "dölja" för ytliga bekanta eller bekantas bekanta. Men jag behöver ju inte lägga till dem som vänner för det. :p
 
Sv: Vänförfrågan

Jag är mycket restriktiv. Skickar i princip aldrig en vänförfrågan, men svarar ja om jag får en där jag vet vem personen är. Jag skriver aldrig någonting på Facebook själv, och lägger ytterst sällan upp några bilder, så jag känner inte att jag har något att "dölja" för ytliga bekanta eller bekantas bekanta. Men jag behöver ju inte lägga till dem som vänner för det. :p

Varför är du där om du aldrig skriver? Varför ska du läsa vad andra gör men inte "bjuda" på något själv?
 
Sv: Vänförfrågan

Har inte skickat mer än ett par förfrågningar, och jag avslår många av de jag får. Är inte intresserad av att försöka verka poppis genom att ha tusen "vänner", det är bara löjligt.
.

Intressant, så folk som har över tusen vänner är bara löjliga? Vem har bestämt att då vill man bara visa att man är poppis?
 
Sv: Vänförfrågan

Intressant, så folk som har över tusen vänner är bara löjliga? Vem har bestämt att då vill man bara visa att man är poppis?

jamen jag håller med...är man löjlig för man har många vänner....?? Förresten kan du adda mig ( kommer inte ihåg ditt efternamn ) :D
för vi har ju iallafall träffats o då är det väl legalt :p
 
Sv: Vänförfrågan

jamen jag håller med...är man löjlig för man har många vänner....?? Förresten kan du adda mig ( kommer inte ihåg ditt efternamn ) :D
för vi har ju iallafall träffats o då är det väl legalt :p

Och nu är vi jättelöjliga, för nu har vi båda en vän till :D
 
Sv: Vänförfrågan

Har inte skickat mer än ett par förfrågningar, och jag avslår många av de jag får. Är inte intresserad av att försöka verka poppis genom att ha tusen "vänner", det är bara löjligt.

Tja, nu har jag iofs inte tusen vänner, men en dag kommer det säkert kanske bli så. Inte för att jag vill vara poppis, men nätverk blir alltid större med tiden, det är ett enkelt sätt att sprida min blogg och faktiskt att skapa en relation till människor som annars hade varit svårt att skapa en relation till.

Med hänsyn till detta är jag inte så där överdrivet personlig på fejan. Berättar där samma som jag kan tänka mig att skriva i bloggen. Är alltid mycket nogrann med att inte skriva ut specifika personer om de inte är offentliga osv i mina åsikter. Är het enkelt mer åsikter än personligt mående i mina statusuppdateringar tex.
 
Sv: Vänförfrågan

*kl*

Jag är helt oblyg och kan lätt slänga ut en förfrågan till någon jag tycker verkar intressant (skriver dock självklart ett meddelande) och tycker det är kul att följa även de jag inte känner irl. Men jag skriver ju inte ut mina absolut innersta tankar på fejjan, de sparar jag till mina närmaste vänner.
 
Sv: Vänförfrågan

Kl

Jag skickar inte ut vänföfeågningar själv särskilt ofta. Däremot är jag inte alls särskilt restriktiv med vilka förfrågningar jag accepterar. Så länge jag vet vem personen är så tackar jag ja. Anledningen till att jag själv frågar så sällan är nog lite trådar som denna, där det blir uppenbart att en del tycker man är helmysko som frågar andra än sina närmsta vänner. Trots att jag inte tycker det är konstigt själv, emotsägelsefullt, jag vet.

Min facebook speglar inte mitt privatliv ett dugg. Jag postar en del statusar och bilder men det är mer (i mitt tycke) roliga/intressanta citat och iakttagelser som vem som helst kan vara intresserad av. Inga långa utläggningar om mitt egna mående eller bilder jag bara vill att närmsta vännerna ska se.

Jag resonerar så att jag postar inget på Facebook om jag inte är beredd att precis vem som helst kan läsa det. Alltså har jag inget behov av att vara restriktiv med mina vänner eller oroa mig för att Facebook skulle ha rättigheterna till allt eller att storebror ser mig eller gud vet vad. Jätteskönt och enkelt.

Sen är det ju såklart inte enda rätta sättet. Folk använder ju Facebook olika. Men för mig är det faktiskt rätt obegripligt hur Facebook och användandet av det kan bli ett så stort problem för folk.
 
Sv: Vänförfrågan

Kl

Jag skickar inte ut vänföfeågningar själv särskilt ofta. Däremot är jag inte alls särskilt restriktiv med vilka förfrågningar jag accepterar. Så länge jag vet vem personen är så tackar jag ja. Anledningen till att jag själv frågar så sällan är nog lite trådar som denna, där det blir uppenbart att en del tycker man är helmysko som frågar andra än sina närmsta vänner. Trots att jag inte tycker det är konstigt själv, emotsägelsefullt, jag vet.

Min facebook speglar inte mitt privatliv ett dugg. Jag postar en del statusar och bilder men det är mer (i mitt tycke) roliga/intressanta citat och iakttagelser som vem som helst kan vara intresserad av. Inga långa utläggningar om mitt egna mående eller bilder jag bara vill att närmsta vännerna ska se.

Jag resonerar så att jag postar inget på Facebook om jag inte är beredd att precis vem som helst kan läsa det. Alltså har jag inget behov av att vara restriktiv med mina vänner eller oroa mig för att Facebook skulle ha rättigheterna till allt eller att storebror ser mig eller gud vet vad. Jätteskönt och enkelt.

Sen är det ju såklart inte enda rätta sättet. Folk använder ju Facebook olika. Men för mig är det faktiskt rätt obegripligt hur Facebook och användandet av det kan bli ett så stort problem för folk.

Precis så. Facebook blir vad du gör det till och är precis så som just du vill ha det. Det finns ju inget "facebook-facit".
 
Sv: Vänförfrågan

KL

Jag har just nu 312 vänner (varit medlem i FB sen 2008). Några är familj och släkt, några är gamla vänner. De andra typ 90% är hundfolk, både sådana jag känner och som jag aldrig har träffat :D! Det kan vara sådana man gått kurs med, tränat för, uppfödare av "min" ras, tävlingskonkurrenter, inspiratörer, sådana som vill köpa valp osv.

Jag är nog en väldigt frekvent användare av FB, postar statusar flera gånger dagligen och lägger ut mycket bilder och filmklipp på mina hundar (jag gör samma på bloggen). Jag ser FB som både ett sätt att hålla kontakten med folk jag inte ser så ofta, göra reklam för min kennel, nätverka, få info om nya kurser och forskningsrön osv. Ser FB som ett EXTREMT bra nätverk och infokälla :).

Jag är relativt restriktiv med vänförfrågningar jag skickar, men accepterar i stort sett alla som skickar till mig, har nekat en arbetskamrat eftersom jag vill slippa mitt arbete på FB (och för att jag vet att hen är en sån som bara använder FB för att "snoka" vad andra gör, extremt nyfiken som aldrig skriver nått till någon utan bara håller stenkoll på andra ;) ).

Då och då rensar jag (senaste rensningen gick ett antal festkompisar från förr bort som jag varken umgås med eller har något intresse av att läsa om :D ) men för mig spelar det ingen roll om jag skulle ha 100 eller 1000 FB vänner.
 
Sv: Vänförfrågan

Är inte intresserad av att försöka verka poppis genom att ha tusen "vänner", det är bara löjligt.
Det beror väl på vad man använder Facebook till, eller hur?

Jag använder det som en anslagstavla där de som är intresserade av vad jag har för mig kan läsa.
Det är ett sätt att få kontakt med mig om man så önskar.
Och så är det underhållning för mig.
Så jag läser allt möjligt roligt som andra skriver.
Vissa känner jag inte men jag uppskattar att få läsa deras Statusuppdateringar så oerhört mycket.
De flesta känner jag dock på olika vis.

Vill jag ta något privat så skickar jag mail, SMS eller ringer.

Men jag sorterar bort människor som har åsikter som gör mig obekväm.
Sverigedemokrater t.ex. fungerar inte för mig.

Jag har hamnat på bra konserter, på klassåterträff och en del annat underbart roligt tack vara det.
 
Senast ändrad:
Sv: Vänförfrågan

Facebook för mig är ett nätverks-verktyg. Ett sätt att skapa kontakter och behålla kontakter. Jag har tack vare Facebook blivit bättre vän med människor som jag var bekant med innan, idag är några av mina bästa vänner mina bästa vänner just pga Facebook. Jag gör ingen stor grej av det och jag tackar titt som tätt nej till vänförfrågningar från människor jag inte har en aning om vilka de är. Vissa tror jag är bukefalister, men jag har ingen aning om vem, och eftersom de inte skickar ett meddelande och berättar detta i samband med vänförfrågningen så accepterar jag den inte.

Jag har nästan 570 vänner på Facebook och det är kanske 8-10 st som jag inte träffat IRL. Hade jag mött någon av dem på stan hade jag absolut stannat och hejat. :)
 
Sv: Vänförfrågan

Jag har ett väldigt avslappnat förhållande till Facebook, ser det som ett nätverksverktyg och tycker det är kul med vänner, oavsett om jag träffat dom IRL eller ej (däremot vill jag gärna ha något hum om vem personen är...). Är det någon som är jobbig är det enkelt att välja att inte visa den personens inlägg.

Men jag blev väldigt paff första gången jag hörde någon som la enormt mycket åsikter och värderingar i "hur man skulle och inte skulle göra på FB", och när jag insåg att en del blir förolämpade och arga för att dom får en vänförfrågan så slutade jag skicka vänförfrågningar själv (om jag inte clearat med personen ifråga först). Det är ju inte min mening att förolämpa någon.

Jag är en f.d. bukefalist kan man säga, och jag har ett par andra bukefalister som vänner på FB, och ibland ser jag genom dom personerna namn och ansikten som jag känner igen som andra bukefalister (f.d. eller aktiva), och då blir jag jätteglad och minns tiden jag hängde här! :D
 
Sv: Vänförfrågan

Delvis kl

Jag är bättre på ansikten än namn, så ibland får man förfrågningar från folk man inte har en aning men så ser man hur dom ser ut o då trillar poletten ner :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag fick ett meddelande i torsdags av en av mina fb vänner. Idag fick jag som synes ett nytt. Jag tycker inte att språket stämmer...
Svar
7
· Visningar
716
Senast: Rosett
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
372
Samhälle Jag ska skicka in hästarnas pass till föreningen och därför behöver jag veta att det kommer fram. Hur fungerar det som förr hette...
Svar
14
· Visningar
884
Senast: Ramona
·
Samhälle De flesta har väl fått ett meddelande på Messenger med den frågan. Dvs nån bekant på fb har blivit hackad och denna förfrågan skickas ut...
2
Svar
23
· Visningar
3 294
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp