Vänja av föl..

L

Liiiinda

Bara har en liten fråga, har börjat vänja av föl och mamman lite, men hur gör ni för efter ett tag (ca 3 timmar) så är juvret fyllt med mjölk ska man mjölka då eller låta det rinna ut? finns det inte risk för mjölkförstoppning?
 
Sv: Vänja av föl..

Du ska INTE mjölka ur!

Mjölkproduktionen stimuleras av fölets diande. Så om du mjölkar ur så kommer stoet fortsätta producera massa mjölk. Om du däremot inte mjölkar ut och fölet inte diar lika mycket (eller inte alls) så kommer stoet sluta producera mjölk och sina ur.

Mjölkstockning är ovanligt, men de kan få juverinflammation, inte så vanligt det heller men det händer. Känn på juvret och känn så att båda delarna är lika hårda och har sama temperatur. Är ena sidan varmare och hårdare så är det risk stoet har juverinflammation.

Man tycker jättesynd om dem i början när de är sprängfyllda med mjölk och det strilar nerför benen på dem när det går. Men man gör dem en otjänst genom att mjölka ur! Det du däremot både kan och ska göra är att dra ner på stoets kraftfoder eller gärna ta bort det helt tills hon sinat ur.
 
Sv: Vänja av föl..

Om du har börjat vänja av så antar jag att du gör det i lite åt gången.
Hur länge har du hållt på?
Hur länge har du i sär dom?
 
Sv: Vänja av föl..

När mitt föl vra lite mer än fem månader ställdes hon i egen bo xpå nätterna då hon inte vile äta i egen hink o mamma lät henne äta hur mkt som helst av hennes kraftfoder- på detta sätt fick jag mer kontroll av vad bägge åt. Å så ökade jag lite på fölis krftfoder o de gick ihop på dan. Nu åkte fölis för en vecka sen o mammas juver har inte varit sprängfyllt en enda ggn, men jag såg när jag särade på dem på natten att det blev fullt så första två dagarna diade hon senare på kvällen sen fick det vara o det har anpassat sig efter det.
 

Liknande trådar

Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
991
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 902
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 426
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 900
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp