Bukefalos 28 år!

Vänja av hästen för bete

Elisha

Trådstartare
Min häst ska gå ut på bete om ca 2 veckor, har dragit ner 2 kg på hösilaget redan. Ska jag dra ner ännu mer och vänja av, eller är det bara att ta bort allt på en gång när hon ska gå ut? Tacksam för svar!:)
 
Sv: Vänja av hästen för bete

Varför drar du ned på hösilaget om hästen inte redan går på bete?
 
Sv: Vänja av hästen för bete

Ok. Hon får alltså redan en ranson av gräs. Personligen har jag alltid lagt av med allt när jag släppt ut. Detta förutsätter givetvis att det finns tillräckligt av bete. En halvblodsvalack skubbar i sig cirka 40 kilo per dygn.
 
Sv: Vänja av hästen för bete

Hästen har alltså nog mkt gräs i hagen den går i redan nu, så att det kompletterar upp de 2 kilona du tagit bort i 2 veckor framöver??

För är det inte så, så känns det ju som om hästen kommer att hetsäta när den väl kommer ut på betet för att den fått mindre att äta innan..? :confused:
 
Sv: Vänja av hästen för bete

ja det har den, + att det är foderstaten som hon har gått på under vintern, som jag har minskat, pga att det inte går åt lika mycket energi att hålla värmen nu, så mkt pga det också. hon får definitivt inte lite hö, utan ca 13 kg per dygn, förutom gräset då. :)
 
Sv: Vänja av hästen för bete

Aha, okej.. Det förklarar det.. ;)

Jag slutar med allt direkt de kommer ut i sommarhagen, brukar inte vänja av dom, däremot vänja dom vid betet innan.. :D
 
Sv: Vänja av hästen för bete

okej! Jo men det vänjs hon vid succesivt eftersom mer o mer gräs kommer upp! tack för svar:)
 
Sv: Vänja av hästen för bete

Grovfoder bör man inte dra ned på förräns hästen självmant väljer bort det. Man bör ge grovfoder så länge dom vill ha trots att dom äter gräs eftersom vårgräset har ganska lite växttråd, därav ger man grovfoder.
 
Sv: Vänja av hästen för bete

När vi väl släppt våra helt och hållet har ingen någonsin velat ha grovfoder. Numera står de inne nattetid och till och med nu väljer de bort höet. Halm kan det dock gå i lite.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 799
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
734
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 348
Senast: Twihard
·
Hästvård Jag funderade på att skicka min unghäst på vila/bete nästa sommar. Frågan är bara är detta en bra idé? Jag tänkte nämligen bara ”skicka”...
Svar
2
· Visningar
477
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp