Bukefalos 28 år!

Vänja vuxen hund med vuxna katter

malumbub

Trådstartare
Går det?

Har nån några tips?

Djuren har träffats några helger nu och så länge vi är vakna så funkar det hur bra som helst. Hunden är VÄLDIGT vaktig om sin mat, så den lägger jag undan när hon ätit klart. Katternas mat har hon försökt äta två gånger, men lyssnar bra på mig, men jag vill ändå lyfta upp maten nånstans, så katterna kommer åt den, men inte hunden. (Håller på med en lösning till det.)

Men så är det nätterna kvar då. Katterna kan busa en hel del på natten och springa runt o jaga varann när husse snarkar som mest. Eftersom min hund har väldigt stark jaktinstinkt, så litar jag inte fullt ut på henne där, utan hittills har vi stängt dörrarna så att katterna haft hallen + trapphuset att busa i. Nu börjar det dock bli kallt där och katterna gillar inte det. De är vana vid att sova på husse eller i soffan (där hunden valt att sova).
Vi ska testa att stänga ena dörren och sen sätta nåt för i en annan dörrpost (utan dörr) så att katterna ändå får bbåde värme + lite mer utrymme, men så att hunden inte kan springa efter. Tror ni det skulle kunna funka?

Andra tips?

Har fått förslaget att köpa en stor bur till hunden, men hon är 9 nu, aldrig haft en bur förut och dessutom tycker om att byta plats 1-4 gånger per natt, så jag är tveksam till det. Skulle inte kännas rätt.

Finns det typ kompostgaller som är lite högre än vanligt (min hund hoppar mer än gärna om nåt springer förbi) och med lite tätare rutor? Kanske kan sätta nåt sånt i dörrposten?
 
Sv: Vänja vuxen hund med vuxna katter

Jag lyckades lära en sexårig fd kapplöpningsgreyhound att katter var off limit, så visst går det i de flesta fall.

Jag hade munkorg på hunden nattetid i början, och så samma lösning du är inne på, en 'dörr' med en glipa underst, så katterna kunde smita under om de ville.

Allra helst vill man ju inte hunden ska jaga katterna ALLS, men det är knivigt utan bur, och förr eller senare kommer man ju till läget där man måste 'våga prova'. Och en munkorg är en ordentlig extra trygghet då.
 
Sv: Vänja vuxen hund med vuxna katter

Åh får jag lägga in en liknande fråga här så slipper jag starta en ny tråd?

Hur gör man om hunden är hysterisk och bara vill skälla och jaga på katten, katten bli rädd och springer? Hur gör man sen när hunden är lung men katten flyger på hunden hela tiden så det slutar med att hunden knappt vågar röra sig i huset? Är det bara att ge upp då?
 
Sv: Vänja vuxen hund med vuxna katter

Åh får jag lägga in en liknande fråga här så slipper jag starta en ny tråd?

Hur gör man om hunden är hysterisk och bara vill skälla och jaga på katten, katten bli rädd och springer? Hur gör man sen när hunden är lung men katten flyger på hunden hela tiden så det slutar med att hunden knappt vågar röra sig i huset? Är det bara att ge upp då?

Beror helt på en sak.. Anfaller katten 'oprovocerat', t ex när hunden ligger och sover, eller anfaller den 'bara' när hunden rör sig? (om än icke aggresiv rörelse)

I det senare fallet brukar det bara vara att vänta, katten lugnar ner sig med tiden för det mesta.

/Alexandra - som har en åtta månaders riesenvalp här för 'katträning' just i detta nu
 
Sv: Vänja vuxen hund med vuxna katter

Hur funkar det med munkorg + dricka vatten eller flåsa?
Vilken typ av munkorg?

Är lösningen att ge hunden en egen stor bur ett bra eller dåligt alternativ i era ögon om hunden aldrig bott i bur förut?
 
Sv: Vänja vuxen hund med vuxna katter

De kan både flåsa och dricka med munkorg.

Jag använder helst de lätta trådmunkorgar som kapplöpsningshundar har, de passar ju dock inte så bra på 'icke långnästa' raser..

http://hem.passagen.se/xyplex/munkorg.jpg
http://www.greyhoundwhippetstore.com/munkorgar.htm

Men det går att köpa lätta plastmunkorgar på typ zooaffären med, sådana här (scrolla ner tills du hittar en greyhound på bilderna)
http://www.maskinservice.com/test/thuja.htm

(Det är förresten den svarta valpen, som nu är en snart nio månader gammal ungtik, som är här för kattträning sen igår kväll)

Jag tror inte på bur, men dela av två rum brukar jag göra, med hundgrind. Då kan katterna ta sig in/ut ur rummet men hunden kan inte följa efter.. Jag har hundgriden satt med lite luft nedtill, lagom för katterna att slinka under.

Och som lite pepp.. pensionerad kappis, lång och framgångsrik karriär, inte kattvan när han kom som sexåring.. Här är slutresultatet: http://hem.passagen.se/waikele/borktekla.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Vänja vuxen hund med vuxna katter

Jag har haft flera omplaceringshundar och har dessutom flera katter, och det har faktiskt aldrig varit några problm.

Den sista omplaceringshunden (som blev kvar och del i familjem) var när han kom 8 år, en stor borzoihane som inte hade vana av andra djurslag och inte av att bo på landet. Han jagade allt han såg enligt uppgift.

...det tog inte lång tid innan han villigt lät sig flyttas på av katterna om han stod i vägen, eller klättras på av kattungarna när han sov osv...

Så det går absolut! Jag brukar inte göra någon grej av det, om hunden visar tendens till att fara efter en katt så säger jag ifrån, om inte katten hinner först dvs. En hjälp är säkert att mina katter är vana vid stora hundar...men några av dom är fjantiga ändå.

Dock ser jag alltid till att katterna har någonstans att ta vägen, dit inte hunden kan följa efter. Då känner dom sig trygga och de brukar ju alltid hinna undan om de vet var de ska så att säga!
 
Sv: Vänja vuxen hund med vuxna katter

Jag behöver all pepp jag kan få.
Min husky är stark i sina jaktinstinkter, och hon är nyfiken på allt som rör sig...i a f i början, samtidigt som hon faktiskt börjat slappna av o mest sova hos pojkvännen...

Hans två vuxna katter är lite galna och toknyfikna. Inte hundvana.
Min husky längtar till den dag då hon får fånga och döda en höna igen...samtidigt som hon bara vill vara med matte o mysa...

Ska se om jag kan hitta två bra grindar så att hon inte kommer till köket o hallen. Då får katterna ha sin mat o sin låda ifred och samtidigt i lugn o ro kan sova på köksstolarna. Då blir det ju dessutom bra luftcirkulation o sånt, iom att vi slipper stänga dörrarna...

*svammel svammel svammel*

Jag har lite spärrar för en munkorg, men jag ska i a f testa en sån. Känns lättare att vänja in en munkorg än en bur. Bur är dessutom inget jag själv är van vid.

Hoppas det här funkar nu...
 
Sv: Vänja vuxen hund med vuxna katter

Jag hade nog också varit anti till munkorg om det inte varit greyisar, de är ju så vana med munkorgar sen tävlingstiden att det inte är någon big deal för dem, och ingen negativ association alls.

Hanen har tagit både hare och (min) kanin, dock 'mellanstor' jaktinstinkt. Tiken har otrolig jaktinstinkt och har tagit både harar och - tyvärr - en kattunge för grannen :crazy: Hon rör inte mina katter ute hur de än springer, inte heller katter som springer på gården (även om de är andras).

Däremot skulle hon klippa fler av grannens katter utanför vår gård såfort hon fick en chans.

Så hög jaktinstinkt och att de 'dödat innan' behöver inte innebära att det är kört, men man får vara mer vaksam. Det sitter längre in för en hund som 'bara' vill leka att faktiskt klippa en katt, än en som gjort det förr eller dödat andra djur.

Största problemet med tiken hade jag ute, en springande katt - även om det var samma katt som hon inne inte brydde sig i och till och med kelade med - var alldeles för stor frestelse för att hon skulle kunna låta bli i början. Så det var munkorg på ute ganska länge, greyhounds har ju (till skillnad från de flesta andra raser) kapaciteten att faktiskt hinna upp kattstackaren med, innan den hinner rädda sig upp i träd.

Om en håller i hunden så kan du prova sitta på lagom avstånd (dvs det avstånd katten accepterar) och klia katten, eller ge den något gott.

Om man kikar här, nu är mina katter hundvana, så alla tre drog ju och gömde sig när riesen kom. Jag satte fast riesen med koppel vid korgen, satte för hundgrind och tog in katterna i samma rum och satt på behörigt avstånd med dem i famnen, kelade och gosade, och sen släppte jag dem på t ex sängen. Sen satte jag mig med hunden som fick ligga ner. Förr eller senare kommer katterna springa eller smyga ut ur rummet, och om man då sitter med hunden så inser katten att hunden inte jagar, och man kan berömam hunden om den bara tittar, och 'neja' om den gör ansats att följa efter.

Det brukar 'lugna' sig (dvs bli mindre intressant) när katt & hund haft lugn noskontakt, sen tar det ett tag innan katterna inte reagerar på när hunden reser sig eller skuttar t ex, och hunden inte reagerar när katterna springer.

Sen, viss katter är ju harigare. Siameserna är hyfsat oberörda av hunden nu, de håller sig i närheten men går undan om hon reser sig hastigt eller skuttar, men de kommer hela tiden tillbaka i närheten. Bondkatten däremot ligger högst upp på en bokhylla och ser extremt skeptisk ut och tänker absolut inte komma ner sålänge det går ett monster lös..
 
Sv: Vänja vuxen hund med vuxna katter

Katterna är en hona o en hane. Hanen var harigast i början, men den som nu kommer fram o nosar, kan låta hunden gå förbi och kan t o m smyga förbi på hyffst nära avstånd!
Honkatten är lite mer galen generellt och hon morrar o skriker om hunden kommer för nära, speciellt maten, och den som håller sig längts bort och mest borta.

Huskyn blev lite stirrig när jag kelade med katterna i början o så, men det går bättre nu. Nu bryr hon sig knappt. Maten o sitt tuggben vaktar hon än och kommer nog alltid att göra. Det gör hon mot alla andra också.

Katterna har varit framme o nosat på henne båda två, hanen rakt på nos mot nos av sig själv, honan mer på svanstippen när hunden sovit. Jag har haft henne i knät samtidigt som hunden kommit o luktat försiktigt...

Det jag är mest orolig för är vad som händern när katterna sätter igång med den nattliga jaga-varann-runt-leken...men men...
 
Sv: Vänja vuxen hund med vuxna katter

Det jag är mest orolig för är vad som händern när katterna sätter igång med den nattliga jaga-varann-runt-leken...men men...


Det går ju jättebra framåt där låter det som!

Men ja, när de drar igång och leka och far runt, det är ju det man är mest 'orolig' för. har de hoppat elelr gjort något på avstånd än och hur har hunden reagerat på det? (typ katten har hoppat upp/ner på sängen, soffan, bokhylla eller ngt)
 
Sv: Vänja vuxen hund med vuxna katter

De har busat i tryggheten i köket. Då har hunden vaknat, lyft på huvet o gjort sig beredd att springa dit, men hon lyssnar rätt starkt på min röst, som tur är, så hon har aldrig kommit dit. Hon vill dit, för hon är nyfiken. Och all rörelse fångar hennes intresse.

Hoppa ner från soffan o så kan de göra hyffsat ostört, så länge de är tysta av sig.
 
Sv: Vänja vuxen hund med vuxna katter

De har busat i tryggheten i köket. Då har hunden vaknat, lyft på huvet o gjort sig beredd att springa dit, men hon lyssnar rätt starkt på min röst, som tur är, så hon har aldrig kommit dit. Hon vill dit, för hon är nyfiken. Och all rörelse fångar hennes intresse.

Hoppa ner från soffan o så kan de göra hyffsat ostört, så länge de är tysta av sig.

Kan de hoppa ner från soffan och så när hon ser?

Att hon är nyfiken och vill titta är inget att oroa sig över, men förhoppningsvis kommer nyfikenheten att gå över, när hon inser att 'det blev inte roligare än sådär'.

Om jag fattat det rätt är det pojkvännens katter och din hund och de träffas på helgerna? Kan ni tänka er 'bo ihop' några veckor? Det går mkt fortare och lättare om de är under samma tak hela tiden, annars får man en liten 'börja om' grej varje helg. Om de är under samma tak 'hela tiden' så blir det snabbare 'jaja, bara katterna'.

Men med reservation för att jag aldrig träffat din hund så av det du skriver ser jag inget som just nu tyder på att det INTE ska gå få den där hunden att 'samleva' med katter! =)
 
Sv: Vänja vuxen hund med vuxna katter

Så länge hon ser vad de gör så verkar hon inte bryr sig, så länge det inte handlar om mat eller sånt...

Planen är att flytta ihop så småningom. :D

Nu när jag är arbestlös så kommer jag vara där lite mer än på helgerna, men eftersom det är 11 mil till min brevlåda o jag ändå har ärenden att sköta hemma hos mig så blir det lite som det blir... :crazy:

Men jag jobbar på det! :D


Varför jag är så reserverad är för att hennes mamma + mostrar tagit ihjäl flera katter, för att hon själv gärna jagar både höns o annat (och fått tag på saker) och för att jaktinstinkten är så pass stark...men jag hoppas på att det ska fortsätta så här bra! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vänja vuxen hund med vuxna katter

Varför jag är så reserverad är för att hennes mamma + mostrar tagit ihjäl flera katter, för att hon själv gärna jagar både höns o annat (och fått tag på saker) och för att jaktinstinkten är så pass stark...men jag hoppas på att det ska fortsätta så här bra! :)

Det är alltid bättre att vara 'för försiktig' än för oförsiktig i sådana fall så du gör helt rätt i att vara vaksam. Tog mamman & mostrarna katterna inomhus eller utomhus? Just att få dem att fungera inomhus BRUKAR gå (däremot finns det såklart hundar där det INTE går helt enkelt), däremot finns det många hundar som är kattsäkra inomhus, men INTE utomhus. Just för att utomhus blir katterna 'helt plötsligt' byte. Men vet som sagt flera som utan att tveka skulle klippa en katt (inkl husets egen) ute, som utan problem lever med katter inne, så hoppet finns som sagt.

Du får gärna fortsätta uppdatera! =)
 
Sv: Vänja vuxen hund med vuxna katter

Har inte läst riktigt hela tråden men jag måste säga att du fått många bra tips!! Tänk så finurliga folk kan bli när det gäller djur. :love:
Jag hade lite samma dilemma som du har... Tog hem en omplaceringshund till en tvåa på 57kvm där det fanns en katt. Nu var visserligen hunden 7månader och ännu inte "vuxen" men det ställde till det ändå. Katten var van vid hundar men inte så stooora!! Tur att hunden halkade på parkettgolvet i vardagsrummet annars hade nog katten varit i katthimlen idag... Vi gjorde som så att vi stängde dörren in till vardagsrummet och hade katten därinne. Hade en glasdörr och det var verkligen bra för då kunde dom "se men inte röra" varandra. Efter någon dag monterade jag upp en hasp till dörren så katten kunde fly in i vardagsrummet om det behövdes utan att hunden kunde följa efter. Sen gjorde vi väldigt klart för hunden redan första gången han jagade katten att det inte var ok..

Idag är dom kompisar och leker ihop. Hunden jagar katten! Och tvärtom! Det är bara när hunden har mat som katten håller sig på avstånd, det morras från hunden...
 
Sv: Vänja vuxen hund med vuxna katter

Så här såg det ut idag efter en halvtimme...

IMG_3579.jpg


:love:

Hankatten ligger på hundens bädd. Och hon bryr sig knappt.
Hon blir lite spänd när de prasslar med påsar o klättrar bland mina grejer, men så länge hon inte har nån mat framme verkar det vara ok till slut.

Bara att det funkar så här pass bra gör mig jätteglad när jag tänker tillbaka på hur jag kände för bara ett år sen, innan pojkvännen fanns i min värld...
 
Sv: Vänja vuxen hund med vuxna katter

Faktiskt så verkar det funka bättre med katter än andra hundar med min tik, så jag ser positivt på det hela.

Jag behöver ändå all pepp jag kan få, så tack!
 
Sv: Vänja vuxen hund med vuxna katter

Det borde inte vara några som helst problem att vänja henne med munkorg. Jag köpte munkorg tilll vår gamla tik när hon var 10 år och nyopererad så hon skulle slippa tratt, efter några försök att ta av sig den la hon ner helt och visade inga tecken på att störas av den. Tratten spelade det däremot ingen roll vad vi eller veterinären gjorde, hon fick av sig den på nolltid och var oerhört stressad så fort den kom på. Jag köpte en vanlig munkorg i plast på djuraffären och hon hade den bara nattetid eller om hon blev lämnad ensammen så hon inte skulle gnaga på sitt sår.

Min sambo var helt emot munkorg först, men när han såg skillnaden så blev han helt omvänd. För hennes skull var munkorg bästa lösningen på problemet. :bow:
 
Sv: Vänja vuxen hund med vuxna katter

Varför kom jag inte att tänka på det där i våras, när tiken opererades för cysta i livmodern?
Eller förra året, när hon hade rävskabb?

Den där tratten slog i överallt och med flit och till tikens förtjusning så fungerade den mkt väl som snöplog! :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 642
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 822
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min ena lilla hund har främst växt upp med Husse. Husse har därmed varit hennes favoritperson. Hon skulle gosa med honom mest, sitta i...
Svar
8
· Visningar
1 425
Senast: Grazing
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 809
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Guldfasanerna
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp