Bukefalos 28 år!

Vänja vuxen hund med vuxna katter

Sv: Vänja vuxen hund med vuxna katter

Så här såg det ut idag efter en halvtimme...

IMG_3579.jpg


:love:

Hankatten ligger på hundens bädd. Och hon bryr sig knappt.
Hon blir lite spänd när de prasslar med påsar o klättrar bland mina grejer, men så länge hon inte har nån mat framme verkar det vara ok till slut.

Bara att det funkar så här pass bra gör mig jätteglad när jag tänker tillbaka på hur jag kände för bara ett år sen, innan pojkvännen fanns i min värld...

Du ser, jag säger ju att det kommer gå så bra så det där!

Siameshonan här är i himlen, riesentiken har upptäckt att man kan SLICKA på katterna. Den enda som är förtjust i det är siameshonan, som lääänge önskat sig en hund som vill 'kela tillbaka'. :love:

Jag är lite nervös att kattens huvud plötsligt ska befinna sig inne i tikens mun bara, med allt det där skägget ser man ju inte riktigt vad hon gör innan det är försent...

Pappa kommer och hälsar på imorgon och 'ser hur det går'. Han kommer gråta blod att hans hund nu alltså KELAR med katter *hehe* han har nog sett framför sig/önskat sig något scenario där det fungera med hunden och katterna, men där katterna får vara lite varse för det är hunden som är king of the hill. Jag tror INTE hans ens i sina vildaste fantasier tänkt tanken att hans 'lilla killer' ska besudla sig så med katterna. Och jag är så sjukt road bara av att föreställa mig hans reaktion att jag bara går och flinar. Det kommer bli ett hårt slag för machogenen hans *s*

(pappa anser inte att det är ett dugg nödvändigta tt katträna hunden. Det är bara för att jag sagt att hunden inte komemr få komma in på gården ens om den inte är kattsäker som han anser att den kanske ska kattvänjas då. HAN hade inte minsta problem med att hans förra hund ansåg katterna var mellanmål och man fick stänga in katterna när han kom)

Tiken är dock fortfarande lite för intresserad när de springer och kan bli väl lekglad då, så fortfarande en hel del koll. (Ute tror jag inte det skulle gå alls, men det har jag inte tänkt träna heller, det är inte det viktigaste)
 
Sv: Vänja vuxen hund med vuxna katter

*KL*

Hejsan,

Nu kunde jag inte hålla mig längre och måste bara skriva lite i denna tråd:) Vi blev med katt på julafton och har en hund på 6 år. Katten är förmodligen 8 månader och väldig söt:) Hunden är snäll...men vaktar och har jakt instinkt även om han aldrig har tränats för det. Första träffen mellan katten och hunden var inte så lyckat...katten blev rädd....hoppade så högt hon bara kunde och hunden stod och skälde (med munkorg på). Jag gick rund skåpet med hunden i koppel så att han lärde sig att han inte får hoppa till katten och inte skälla heller. Sedan släptes han ut och kunde de kika på varandra genom fönstret. Katten "bor" på dotterns sovrum för det mesta. Varje kväll har vi haft de "ihop", dvs i samma rum. Idag la hunden i sofan...dottern kom med katten och släpte henne på golvet...katten la sig på skåpet direkt. Hunden var kopplat men löst så att jag kunde säga till att han inte fick gå till katten. Sen kom dottern med katten och satte sig med henne på andra sofan (2 ca 2 meter ifrån där jag och hunden satt). Hunden och katten stirrade på varan i en timme...men ingen av dem försökte gå/springa/hoppa till varandra. Hunden skakade lite men efter en timme tyckte han nog att det blev tråkigt. Han började gäspa och tittade på allt annat än katten (bra tecken???)Sen rörde katten på sig.....HJÄLP det rör sig!!! Hunden var fixerad på katten igen men försökte inte gå närmare henne (bra tecken??) Då tyckte vi att det räkte för ikväll och dottern tog med katten till sitt rum igen. Vi ska upprepa detta imorgonkväll igen. Hunden är lungnare nu, ligger inte framför dotterns sovrumsdör och sover som vanligt på sofan just nu. Han är inte, som i början, aldelles till sig.

Jag hoppas att det kommer att fungera och att vår hund kommer att acceptera katten. Gör vi rätt med koppel tror ni? Känns mycket tryggare med den så att jag kan ta i kopplet om han skulle ville springa dit helt plötsligt. Han skäller inte på katten längre och som sagt innan kan han ligga kvar hos mig utan att bli hel vild och "måste" springa till katten. Det är väl en förbättring? Vad tror ni...gör vi rätt?

Ni verkar vara duktiga på det här...så lite pepp behövs här med:)

Hälsningar Jacky
 
Sv: Vänja vuxen hund med vuxna katter

Du (dina djur) har kommit mycket längre än mina :) Hoppas jag får skicka ett sådant kort också någon gång :angel:

Lycka till!

Jacky
 
Sv: Vänja vuxen hund med vuxna katter

MEd tålamod och en känsla av trygghet så är jag övertygad om att det kan gå för dina djur med. :)
 
Sv: Vänja vuxen hund med vuxna katter

Jag kan med glädje meddela att alla tre djuren lever idag! :D
Vi gjorde så att katterna kunde gå i hela lägenheten, men inte hunden. Dörr stängd mellan vardgsrum och hall, stol mellan sovrum och kök. Katterna var smarta och skötte sitt bus i kök o hall innan de la sig för att sova.

HONAN (!!!) la sig i soffan, i samma rum som hunden!
(Tror iofs att hon lurpassade på hundens bädd...)

Känns verkligen bra det här nu! :D
 
Sv: Vänja vuxen hund med vuxna katter

:D



Jag måste bara berätta det här:

Honan, Älskling (:D) älskar att krypa in i grejer o sova. Papperskassar, mina kjolar, kudden, täcken och speciellt den stora filten (som är "hennes"). I dag gjorde hon det och när hon började krypa in i filten så var det nog första gången hunden (Sisko) såg det, för hon blev helt tokigt intresserad och nyfiken. Så hon gick fram för att lukta. Som svar fick hon ett tydligt väsande. :)
Hon var så duktig så hon backade på mitt kommando. :banana:
 
Sv: Vänja vuxen hund med vuxna katter

En liten uppdatering... :D

Vi bor mer och mer med katterna och nästa vecka flyttar vi in permanent! :D

Sisko har inte rört kattlådan eller kattmaten nånting alls och jag är jättestolt över henne för det! Hon t o m hittade en köttbulle som katterna ratat, bredvid en matskål, och tog bara den! :bow: (Låg god kattmat i skålen.)

Vi har fortfarande spänningar när katterna busar eller ska ner i plastpåsar/IKEA-kassar, men vi jobbar på det. Siskos mat ligger inte framme länge, eftersom hon vaktar den. Vattenskålen verkar katterna få dricka från dock, verkar det som, utan problem. :)

Vi har möblerat om lite, eftersom jag ska få in mina bokhyllor, så vi får se vad katterna säger om det. Nu är en av deras bus-slingor lite blockad, så de kan inte springa som de gjort i flera år. Dessutom verkar alla tre nöjda över att det kommit en till soffa in i vardagsrummet! :)
I helgen var jag och pojkvännen borta i 2 minuter och lämnade djuren ensamma och när vi kom tillbaka låg de alla tre i vardagsrummet och snarkade! Inte tillsammans, men ändå i samma rum! :banana:

Så här såg det ut senast jag tog kort...
Oden spanar in Sisko
8271989.jpg



En sak som gjorde mig orolig i helgen var när Älskling började klösa på armstödet på ena soffan. Sisko låg en meter från henne, rusade upp, öppnade käften och försökte ta Älskling. :crazy: Jag vet inte hur jag ska tolka situationen eller hur jag ska hantera den. För jag o pojkvännen sa ju åt katten att inte klösa samtidigt, så vi signalerade ju att det inte var ok.
Det vore ju bra om de kunde sluta klösa på soffan, men jag vill inte att katterna skadas. Nån som har en tanke om det här?
 
Sv: Vänja vuxen hund med vuxna katter

Jaaaaaaaaa! :banana:


Men hur ska jag lära henne att katterna får krypa in i påsar och kassar och filtar?
Bör jag göra nåt åt att hon var så snabb på att hugga mot honkatten när hon klöste på soffan?
 
Sv: Vänja vuxen hund med vuxna katter

Soffklösningen har jag svårt att säga/tycka ngt om då det är väldigt svårt när man inte sett HUR hunden reagerade? Markerade/varnade den, eller tänkte den verkligen nypa katten? Är ju en ganska avgörande skillnad (och kan även om man sett det vara svårt att veta vilket det var/är).

Ang påsar etc så är det nog mest en tillvänjningssak. Alt är att se till att de inte har påsar och kassar att leka med. När hunden visar intresse för katten i påsen, hur gör ni/hur reagerar ni då?

Hur reagerade ni mot hunden när den 'högg' mot katten som klöste soffan?
 
Sv: Vänja vuxen hund med vuxna katter

Ang kassarna så markerar jag starkt att jag vill att hon ligger kvar på sin plats och att det är ett Nej att rusa mot det som rör sig. (Jag förstår hennes starka jaktinstinkter, men jag skulle gärna få henne att släppa dem hemma, om det är möjligt...)

Allt gick så fort när hon högg mot katten och det enda jag såg var hennes stora gap som riktades mot kattens mage. Katten kom undan och jag skrek NEJ till Sisko och la sen henne ner på samma liggplats igen. Det var det jag kunde göra just då, för jag var mest "chockad" av situationen. Kunde redan se följderna om hon hade fått tag på katten... :crazy:
 
Sv: Vänja vuxen hund med vuxna katter

Du tror alltså att hon högg för att 'träffa' eller vad man ska säga? Att om du inte hunnit avbryta hade hon klippt katten? Då är det ju knepigare.

Något jag gjort med båda mina i början av kattträningen har varit att lugnt men konsekvent tyckt 'nej' och vänt bort huvudet på dem när de visat intresse för missarnas lek etc. Efter ett tag har jag 'bara' behövt säga nej i de lägena så har de själv vänt bort huvudet. (Man får inte glömma berömmet såklart!). Efter ett ännu längre tag brukar de demonstrativt totalignorera katten. Tiken gick så långt att om katten kom och strök sig mot henne så vände hon bort huvudet och låg och såg ut som det regnade. Hade du frågat henne fanns det iiiiinga katter alllls i rummet, oh nej :devil: Dvs hon hade helt greppat att det matte sökte (och belönade och berömde) var total ignorans.

Något att prova kanske, att utan att göra en 'grej' av hundens intresse för katten visa att det önskade beteendet är totalt ointresse av katten? För ofta så just det om man måste 'banna' hunden och kanske ganska häfftigt/ordentligt så är det inte alltid de sammankopplar det med 'jag tänkte bita katten' som i ditt fall, utan de kopplar det 'bara' till att katten var i närheten, och så blir de ÄNNU mer varse om och alerta på katten, för det 'händer' ofta/alltid något när den är i närheten, och matte/husse brukar bli upprörda/uppjagade/på helspänn..
 
Sv: Vänja vuxen hund med vuxna katter

Katterna sover på oss rätt ofta, med hunden snarkandes bredvid sängen. Vi gosar med dem i soffan lika mycket som jag gosar med hunden. För det mesta är det inga spänningar om alla håller sig lugna. Sisko kan t o m komma in i köket numera utan att katterna springer iväg. De bara jamar sina söta varnande jamanden! :love: Och Sisko ignorerar dem. :bow:

Det är när de börjar prassla eller röra sig under filten eller springa, som Sisko reagerar. Ibland reagerar hon när de hoppar upp i mitt knä, men det är nog mest instinkterna som upptäcker rörelse...?
Jag säger Nej, markerar att jag inte vill att hon reagerar utan stannar kvar där hon var och berömmer när hon tittar bort eller lägger sig igen eller stannar kvar. Eftersom jag måste vara väldigt tydlig i gränserna, så är jag även det i berömmet.

Med tanke på att Sisko redan dödat (en höna), så ligger det i bakhuvet. Jag VET att hon har starka jaktinstinkter och funderar på om en spårkurs kanske kan dämpa det lite hemma?

Andra tips?
Är verkligen jättenyttigt att bolla det här med nån! :bow:
 
Sv: Vänja vuxen hund med vuxna katter

Det kluriga är ju att man inte vet HUR hon ser katterna. Min tik dödade utan att tveka en av grannens kattungar :crazy: Men har aldrig ens markerat mot någon av mina katter. Hon har en del andra djur på sitt samvete med, exvis harar. Och hon har enormt stor jaktinstinkt.

Hanen har aldrig klippt en katt, däremot har han jagat grannens katter, och har bland annat harar och min avelskanin (morr..) på sitt samvete. Han har markerat nu på ålderns höst med utfall (lufthugg) mot katterna men är OTROLIGT noga med att inte kröka ett hår på dem, bara varna/skrämma/markera (dock tycker jag inte om beteendet även om jag förstår det, för tänk OM han klipper i på riktigt en dag..). Dvs ingen av mina ser 'våra katter' som bytesdjur, utan det är just 'våra katter'. Nya katter inomhus väcker intresse, men inte jaktinstinkt.

Från början så tiken såg alla katter ute som byte, men efter lite träning så skilde hon på våra katter och andras katter. Kunde sätta efter våra katter, men avbröt (ÄVEN om de sprang/flydde) när hon såg att 'jaha, bara katten'. Främmande katt däremot kunde både stanna och fräsa utan att hon avbröt, för det var byte.

Idag är alla katter på tomten off limits och hon tittar inte ens på dem (inte helt bra alla ggr, ibland skulle hon gärna få jaga iväg vildkatter, men..). Katter utanför tomten så våra katter är fortfarande 'icke bytesdjur', men alla andra katter är högvilt.

Så at de dödat innan behöver ju inte betyda att de 'tänker' döda missen. Men det KAN göra det, och väldigt synd om man felbedömmer och blir en katt mindre =/

Så jag törs faktiskt inte riktigt råda, eftersom jag varken känner hunden eller sett hur den agerar..

En spontan tanke däremot, om hunden lyssnar lika bra på pojkvännen, är att den som INTE så att säga 'håller på' med katten korrigerar hunden, berömmer och sen så berömmer den som håller på med katten?

Säg att ni sitter i soffan, och så hoppar katten upp i ditt knä. Hunden reagerar. Men istället för att då få mattes uppmärksamhet (även om den är negativ) så korrigerar sambon hunden om det behövs, och berömmer när hunden svarar. Och DÄREFTER bedömmer du. Dvs mattes uppmärksamhet får man för att man INTE bryr sig om katten. Inte för att man gör det?

En av mina körde 'bortbuffning' av katt ganska frekvent i början. Missen kom till mig, jag gosade med den, hunden blev 'svartsjuk' (?), kom och bufflade bort katten och även om jag då tyckte 'gå och lägg dig' så fick ju hunden uppmärksamhet, och inte katten. Ha! Då gjorde vi så (hade pojkvän på den tiden) att jag var både blind och döv i de lägena, och pojkvännen sa åt hunden att gå därifrån, berömde när den gjorde det, och när den gått och lagt sig igen så berömde jag. (Och så självklart passa på att berömma när hunden ignorerar utan att ha blivit tillsagd att göra det. Och efter en väldigt kort stund med katten gärna gå till hunden och ge den uppmärksamhet där den är)
 
Sv: Vänja vuxen hund med vuxna katter

En spontan tanke däremot, om hunden lyssnar lika bra på pojkvännen, är att den som INTE så att säga 'håller på' med katten korrigerar hunden, berömmer och sen så berömmer den som håller på med katten?

Säg att ni sitter i soffan, och så hoppar katten upp i ditt knä. Hunden reagerar. Men istället för att då få mattes uppmärksamhet (även om den är negativ) så korrigerar sambon hunden om det behövs, och berömmer när hunden svarar. Och DÄREFTER bedömmer du. Dvs mattes uppmärksamhet får man för att man INTE bryr sig om katten. Inte för att man gör det?

En av mina körde 'bortbuffning' av katt ganska frekvent i början. Missen kom till mig, jag gosade med den, hunden blev 'svartsjuk' (?), kom och bufflade bort katten och även om jag då tyckte 'gå och lägg dig' så fick ju hunden uppmärksamhet, och inte katten. Ha! Då gjorde vi så (hade pojkvän på den tiden) att jag var både blind och döv i de lägena, och pojkvännen sa åt hunden att gå därifrån, berömde när den gjorde det, och när den gått och lagt sig igen så berömde jag. (Och så självklart passa på att berömma när hunden ignorerar utan att ha blivit tillsagd att göra det. Och efter en väldigt kort stund med katten gärna gå till hunden och ge den uppmärksamhet där den är)

Han är så engagerad, så det är sött! Tyvärr blir det en del dubbelkommandon, men jag jobbar på att korrigera även honom... :D
Han lär sig mer och mer varje dag och börjar nu förstå när han ska ge Sisko uppmärksamhet och när han ska totaldissa. Men vi ska testa det där, att han korrigerar hunden om jag är upptagen med katt. För det mesta lyfter hon ju bara på huvet då, men han kan ju ta uppmärksamheten från det i så fall.




Men jag måste bara erkänna att jag är otroligt stolt över hur bra det faktiskt gått. :banana:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 112
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 353
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min ena lilla hund har främst växt upp med Husse. Husse har därmed varit hennes favoritperson. Hon skulle gosa med honom mest, sitta i...
Svar
8
· Visningar
1 444
Senast: Grazing
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 856
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta nackstöd på bil
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Älgflugor
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp