Vänner som inte gillar när det går bra för en

AVB

Trådstartare
Det känns lite fult att prata högt om detta? Jag har aldrig varit den som sagt att "folk är bara avundsjuka", tvärtom. Jag gillar jantelagen. Men jag vet liksom inte hur jag ska hantera det här.

I hela mitt vuxna liv har jag haft det rätt trassligt (som väl folk ofta har det mellan 18 och 25 typ?). Dålig ekonomi, tråkiga jobb, dåliga vanor, psykiskt instabil, inte vetat vad jag vill/kan, problem med tusen olika killar, osv.

Senaste året så har mycket blivit bättre. Hittat kul jobb, tjänat en hacka pengar, trivs på min utbildning, mår bättre, vet mer vad jag vill, är tryggare, skaffat en gullig katt, köpt en bättre lägenhet, inga trassliga relationer... Små förändringar, men för första gången är mitt liv inte objektivt jobbigare än mina vänners liv.

Och vips så har de flesta av mina kompisrelationer förändrats? Jag känner inte att jag kan berätta kul grejer som hänt mig för mina närmaste vänner nu, för jag märker att de inte uppskattar det. Det pyser ut små pustar av agg och irritation över grejer de aldrig reagerat på tidigare. Aldrig ett ärligt "grattis" utan snarare konstiga pikar, eller att de letar fel eller försöker hitta något som tyder på att jag bara haft tur eller inte förtjänar det egentligen.

Och det är möjligt att jag HAR haft tur och ATT jag inte förtjänar det "egentligen". Så funkar ju livet. Men det som stör mig är att de är så ivriga på att missunna mig det. Och under alla år när de hade fina bostäder, fasta anställningar och snälla pojkvänner och jag inte hade det, skulle det aldrig ha föresvävat mig att bete mig som de gör.

Det är också trist för att det tar udden av glädjen för mig, och det gör mig lite orolig. Är det såhär folk reagerar när det går bra? :(

Vad gör man? Vad är era erfarenheter?
 
Sv: Vänner som inte gillar när det går bra för en

Man skaffar nya vänner som har vett att bete sig.

Tycker du verkligen att en vän beter sig så som du beskriver?
 
Sv: Vänner som inte gillar när det går bra för en

Alla har nog träffat på en sån människa. Jag kunde ibland tycka att någon inte förtjänar något men skulle aldrig säga det till personen. Oftast så tyckte jag bara så för att jag personligen inte tyckte om människan utan tyckte gott att hen kunde ha det dåligt. Ursäkta min ärlighet.

Jag har också haft såna omkring mig. När jag skaffade mig en fin dressyrhäst så lyckades en person hitta tusen fel på den och sa inte ens grattis till ett kap. Trots det köpte personen hästen av mig några månader senare, för dubbla priset :p

Många bra saker som hänt mig har folk i min närhet haft negativa synpunkter på istället för att se till det positiva.
Folk är såna helt enkelt, tråkigt men sant.
Numera försöker jag tänka att alla förtjänar den goda sidan av livet med, oavsett om jag inte gillar människan.
Jag själv vill ju att andra ska glädjas med mina framgångar.
 
Sv: Vänner som inte gillar när det går bra för en

Jag har också varit med om det, att vad man än gör så duger det inte, utan det letas fel och det fnyses åt eventuella framsteg (ffa med hästarna) och nedvärderas osv. Jag sparar inte på sådana bekanta direkt, de sållas bort efter hand.
 
Sv: Vänner som inte gillar när det går bra för en

Jag skulle väl spontant säga att man byter umgängeskrets. Kan man inte vara glad över sina vänners framgångar vet jag inte om jag anser att man är en bra vän...
 
Sv: Vänner som inte gillar när det går bra för en

Samtidigt som jag håller med de andra så vill jag inflika att de kanske inte ser sig själv så som du gör det? Du ser att de har ett bra jobb, de ser sina ständiga strul med sin respektive etc. De ser kanske inte dig som en person med ett struligt liv, utan en stark individ som målmedvetet jobbat sig fram? Vilket skapar avundsjuka.
Summsummeruman är ändå, byt vänner om de inte tillför något!
 
Sv: Vänner som inte gillar när det går bra för en

joda, hander konstant :D antingen gor man sig av med dem eller sa skiter man i det och har kvar dem anda. Orkar dem inte med ens framgångar sa brukar dem forsvinna av sig själva :)


Sen finns det den andra sidan, har en van som egentligen inte ar missunnsam, men däremot tycker att dennes eget liv star och stampar i visa områden. Denne blir ledsen nar en del saker sker i vanners liv, for att det kanns som att det aldrig kommer att handa i dens eget :( (personen mar också daligt over sina ledsna reaktioner nar folk berättar om positiva saker i vissa områden, men orkar inte riktigt med langre att vara over positiv och ar valdigt arlig om varför)
 
Sv: Vänner som inte gillar när det går bra för en

Man skaffar nya vänner som har vett att bete sig.

Tycker du verkligen att en vän beter sig så som du beskriver?
Alltså... både och.

På ett sätt uppskattar jag att de är ärliga, liksom. Är glad att vår relation inte är av den där hejarklacks-sorten där alla bara skriker "guuuud vad snygg du är" till varandra jämt.

Och man blir väl alltid generösare när man kommer högre upp på "stegen". Och de här är allihop smarta och prestationsinriktade, men har ännu inte riktigt "landat" där de hör hemma jobb-/penga-/stimulans-mässigt. Jag fattar om det är frustrerande.

Men samtidigt så är de ju as just nu. :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Vänner som inte gillar när det går bra för en

Jag har märkt samma sak. Jag har vänner som verkligen är världsbäst när jag ligger på golvet och gråter och vill dö, då finns de alltid där. Men när jag sedan mår bättre och säger det när de frågar hur det är då bara finns det inte på kartan att nåt intresse skulle gå att uppbringa. Nada. Ett par vill verkligen inte höra ett ord om min relation, mitt jobb (när jag hade ett jag älskade) eller nåt annat som är fint i mitt liv. Men klaga, det får jag mer än gärna göra!

Min lösning var att dra ner på umgänget. Jag älskar mina vänner, även när de beter sig som idioter, men det finns gränser för vad jag vill utsätta mig själv för. Och nån som bara har intresse för mig när jag vill klaga - alltså det funkar inte.
 
Sv: Vänner som inte gillar när det går bra för en

Kan du inte be dom rakt ut nästa gång att sluta vara så negativa?
Det skulle iaf jag ta till mig om någon vän sa så till mig. Man väljer så klart i vilken situation man säger något sånt men ibland får man bara vara brutalt ärlig.
 
Sv: Vänner som inte gillar när det går bra för en

Jag har också varit med om det, att vad man än gör så duger det inte, utan det letas fel och det fnyses åt eventuella framsteg (ffa med hästarna) och nedvärderas osv. Jag sparar inte på sådana bekanta direkt, de sållas bort efter hand.
Ja, hästvärlden är väl extrem på det sättet. Lever upp till alla myter om kvinnlig avundsjuka :/
 
Sv: Vänner som inte gillar när det går bra för en

Ja, hästvärlden är väl extrem på det sättet. Uppfyller alla fördomar om kvinnlig avundsjuka :/

Jag tror att en del (har själv vart där) ser andras lyckanden som ett bevis på deras misslyckanden. :meh:
 
Sv: Vänner som inte gillar när det går bra för en

Jo, jag har nog varit där jag med. När jag var deprimerad och hatade världen fick jag tyvärr ibland kämpa för att glädjas med mina vänner. Sorgligt men sant.
 
Sv: Vänner som inte gillar när det går bra för en

Samtidigt som jag håller med de andra så vill jag inflika att de kanske inte ser sig själv så som du gör det? Du ser att de har ett bra jobb, de ser sina ständiga strul med sin respektive etc. De ser kanske inte dig som en person med ett struligt liv, utan en stark individ som målmedvetet jobbat sig fram? Vilket skapar avundsjuka.
Summsummeruman är ändå, byt vänner om de inte tillför något!
Hm, ja det är väl möjligt

Men det har ju fortfarande effekten att jag blir ensam/ledsen :/ Haha som i den T.I.-låten, everyone thinks that I have it all, but it's so empty living behind these castle walls... :p
 
Sv: Vänner som inte gillar när det går bra för en

Jag tror att en del (har själv vart där) ser andras lyckanden som ett bevis på deras misslyckanden. :meh:

Det har du nog rätt i. Man tänker nog mycket att varför kunde det där inte hända mig istället.
Men ingens liv är den andras lik. I mitt fall kan jag känna mig misslyckad vad det gäller arbetslivet och måendet men ärligt, i övrigt har jag det super. Kan bli avundsjuk på andras sociala förmåga men det är inte så mycket att göra åt. Jag gör mitt bästa och det är huvudsaken. Utsätter mig hela tiden för jobbiga saker. Någon annan är säkert avundsjuk på något annat som är bra i mitt liv, som är sämre i deras eget.
 
Sv: Vänner som inte gillar när det går bra för en

Det går utmärkt att vara ärlig och snäll. Det går också bra att (åtminstone försöka) låta bli att låta sina egna frustrationer gå ut över sina vänner.

Jag tycker bara att det är tråkigt att man (typ, jag själv och folk jag känner i alla fall) tenderar att sätta ner foten gällande dåligt beteende alldeles för sent. Man har ingen skyldighet att ta skit från sina vänner. Någon enstaka gång, visst, men då vill jag ha det utrett sedan. Som regel? Aldrig i livet. Då fimpar jag hellre den personen. Jag är en trevlig typ och en fantastisk vän - alltså förtjänar jag att ha bra vänner. Kan tyckas själviskt, men det är så jag tänker.
 
Sv: Vänner som inte gillar när det går bra för en

Du har rätt!

Hellre få bra vänner än många som beter sig som skit.
Man behöver bara dom som på något vis förgyller ens liv.
 
Sv: Vänner som inte gillar när det går bra för en

Det skulle kunna varit jag som startat tråden! Jag känner att jag umgås med folk som hela tiden skall klaga. När man känner att man inte kan delge saker för sina närmsta för att de alltid letar fel så blir det så trist. Har blivit mer tillbakadragen och inte "för privat" för att alltid någon skall racka ner på en.

En av mina vänner vill hela tiden försöka hitta fel i mitt och min sambos förhållande. Kanske är hon avundsjuk att hon alltid varit singel? Men jag har aldrig talat ner henne för den saken eller förändrat vår kompisrelation pga min relationsstatus.
En annan orkar jag inte ens kasta ur mig om jag köpt ny klänning eller klippt mig, för det är bara timmar talandes om hur fel jag är.

Det känns ju så uppenbart att tipsa alla i liknande situationer att dumpa sina kompisar, men när man ser till sig själv verkar det helt omöjligt att släppa taget. Trots att man blir sårad.
 
Sv: Vänner som inte gillar när det går bra för en

Jag vet inte vad man gör, men har upplevt samma sak. Speciellt när jag fick ett nytt jobb, då börjar folk höra av sig och se om de kan få gratis biljetter via mitt jobb osv.

Jag vet inte vad man gör? Skaffar nya vänner antar jag!
 
Sv: Vänner som inte gillar när det går bra för en

Mina vänner gläds tillsammans med mig. Branschfolk kan säkert göra det motsatta. Branschen är hård, konkurrensen är stenhård och tusentals slåss om samma yta. Jag har viss förståelse för att den konkurrensen skapar ett ganska hårt klimat. Samtidigt är det ju så att kompetens inte alltid belönas. Vad du har för utbildning, ditt cv osv är underordnat, kontakter är allt. Vem du känner, namn som du kan räkna upp på din kontaktlista väger högre än examen. Och detta bidrar säkert också till klimatet. För det är ju knappast "rättvist" och det reagerar ju folk på...

Jag tycker att man ska skilja på nära vänner och personer i ens kontaktnät inom yrkeslivet. Jag kan inte förvänta mig att den andra kategorin helhjärtat gläds åt mina eventuella framgångar. Däremot förväntar jag mig att mina vänner gör det. Om inte är det dags att byta
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 611
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
887
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 934
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 534
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fototråd del II
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp