Väntans tider

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: väntans tider

Ett annat tips är att dokumentera/föra dagbok över stonas egenheter inför fölningar. Det kan kännas skönt att ha det på papper tills det är dags inför kommande avelssäsonger i framtiden. Säger som Shady det är nog på G nu...

Hoppas för din skull att hon är lätthanterlig när fölet väl är ute. Jag har själv ett sto som har den som du beskriver att ditt sto har just nu inan fölning. Efter fölningen har hon den egenheten att de tre första dygnen så kliver det fram en riktig :devil: ur henne på alla som visar intresse för hennes ungar, men det går över som sagt var. :D

Hälsningar Helen

:o skrev till fel nic... :crazy:
 
Sv: väntans tider

För min del är det lungt att du tog fel nick. Håller med dig om att skriva dagbok. Började sjölv med det förra året. Tempade morgon och kväll i säkert 3 veckor innan hon fölade. Bara för att ha något att gå på till nästa gång. Så dagbok tycker jag är super.
 
Sv: väntans tider

Vi har antecknat hennes beteende och förändringar.

Jag tycker att hela hästen ser smalare ut nu, ser inte så dräktig ut på nåt sätt. Idag vankar hon fram och åter i hagen. Muckar gräl med de andra hela tiden. Kanske bäst att ta in henne? Hon brukar bara stå och sova mest annars....idag verkar hon rastlös.
 
Sv: väntans tider

Att hon ser smalare ut stämmer alldeles säkert då fölungen har förflyttats bakåt som en förberedelse på fölning ;).

Hälsningar Helen
 
Iiiiiiihhh!!!!!

SNACKA OM HYSTERISK!!! :smirk: När jag gick till stallet i förmiddags, för att släppa ut gumman; då låg hon (Har aldrig SETT henne gjort det förrut!) ner och hade värkar!!! Hon flåsade o stönade regelbundet och tittade sig mot magen! Och JAG bara RUSADE in i huset o ringde efter mamma, som ville komma o titta! (jag skrek o grät av glädje i telefonen: DET E DAX!!!) Sen RUSADE jag ut till stallet igen... Då hade hon rest sig upp igen! :crazy: Hon stod o tryckte rumpan mot väggen, flera gånger. Såg allmänt rastlös ut och FRUKTANSVÄRT trött!!! Höll på att gäspa käkarna ur led... Så nu får gumman lov att stanna inne! :bump: HJÄLP: VAD TROR NI; KAN FÖLET KOMMA PRECIS NÄR SOM HELST NU, ELLER?!! :bump:

Nu måste jag gå ut o kolla till henne igen... :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: väntans tider

Ja jag har ju spänt väntat och läst här för att se när ditt föl kommer, Hera. Men nu jobbar jag till 22 ikväll sen åker jag på semester 1 vecka och har inte tillgång till internet. Så du kanske kan be din häst att föla nu på än gång. :rofl:

Skämt å sido. Håller tummarna för Er och hoppas på att få se fina bilder när jag åter får tag på nätet.
 
Sv: väntans tider

Håller med clownen, verkar som att du snart skall få en fölis. Önskar att jag hade fått vara med. Som en liten fluga på din axel. Är så härligt. Uppdatera oss snabbt är du gullig. Kommer att drömma fölisar inat jag lovar.
 
Sv: väntans tider

Håll koll på henne. Inte för att göra dig ledsen, men dom kan hålla på så där ett ganska bra tag innan det är dags. Håller tummar och tår för både dig och hera att dom fölar snart.
 
Sv: väntans tider

Välkommen till klubben :) eller hur man ska säga. Mitt stå har haft ett par tre sådana ryck nu på 1.5 vecka. Vi väntar med spänning på att något ska hända.

Mitt sto har ju betett sig som om hon skulle vilja föla vilken minut som helst denna period.

Säger bara att övervakningskameran är värd sina pengar... :D
 
Sv: väntans tider

Kanske blir det en söndags fölis i alla fall då. Fast fel söndag, men det kan vi ju tala tyst om. ;)
 
Sv: väntans tider

Tackar! :bow: ;) Tja... Jag blev mer el mindre hysterisk på fm, när jag såg henne ligga o flämta i boxen! :smirk: Men när hon reste sig sen, förstod jag att det bara var ett "skrämskott"! :rofl: Men jag är iaf mer förberedd nu! Och fastän stallet mitt ligger bara några meter från huset-känns det skitbökigt o ränna fram o tebax för att kolla henne... Så imorgon ska jag åka o kolla efter en övervakningskamera! :angel:
 
Sv: väntans tider

Nu står hon med svansen rätt upp, pressar kroppen bakåt och fiser högljudt :rofl: :rofl: :rofl: altså så att man hör det klart och tydligt via kameran.

Vandrar dock omkring och lägger sig och vilar ibland.
 
Sv: väntans tider

En allmän fråga. Mitt arabsto, på dygn 320 idag, har väldigt olika stora juverhalvor. Den stora är ngt hårdare, men inte varmare, eller öm.
Jag har bilder att visa, men kan ej lägga ut dom själv. Ngn som kan hjälpa mig med det?
Började fylla i liite för dryga 2 v sen, & har sen dess varit olika storlek. Dock ej innan hon började fylla i.
 
Sv: väntans tider

Juver behöver inte vara likformade eller lika stora...

Helen
 
Sv: väntans tider

Min har inte heller lika stora juver.

Hoppas återigen på en söndagsbäbis... :smirk:
 
Sv: väntans tider

Men hur stor skillnad? Jag tycker det är mkt på min fröken.
Ingan som kan lägga ut bilderna?
Litegrann har jag varit med om på andra ston.
 
Sv: väntans tider

Här väntas det oxå föl! :bump:

Min dam, "Svarta" (kallblodstravare), har jätte-juver & jätte-mage! Hon är beräknad till den 30:e. (Idag på dygn 312).
Hon fyllde juvren redan för två veckor sedan.
Nu senaste veckan har magen sjunkit bakåt/neråt och spenarna börjar "sticka ut" så smått.
Undrar om hon har tänkt att föla tidigare denna gången?
Förra gången (2 år sedan) gick hon över 8 dygn.

Har även varit tvungen att sätta henne i en egen hage, eftersom hon blivit helt hysteriskt elak mot sin hagkompis! Flera gånger har hon försökt sparka henne genom staketet!

Vid Svartas förra fölning, så fick hon vit mjölk ett par timmar innan. Så det är en av sakerna jag kollar efter. Dessutom tappar hon matlusten en eller ett par dagar innan. Hon är i vanliga fall världens matvrak!
I några dagar nu så har hon inte orkat äta upp hösilaget under natten. Hon lämnar även i hagen och det är INTE likt henne. :D

Får hoppas att hon kniper ett tag till och inväntar bättre väder. Igår & inatt hade vi snöstorm!
 
Sv: väntans tider

Det är inget ovanligt att dom har olika stora juverhalvor. Det har mitt sto vid varje fölning. Snart dags för dig också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej, fick åka in akut med hästen i fredags och då konstaterades kraftig hovbensrotation med 8 mm kvar till sulan. En dryg vecka tidigare...
2
Svar
29
· Visningar
2 200
Senast: Missemus
·
Kropp & Själ Jag har kontaktat 1177 men får vänta på svar. Så i väntan på det tänkte jag fråga här vad ni tror orsakar problemet. Min vänstra tumme...
Svar
7
· Visningar
1 228
Senast: Wille
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
18 110
Senast: bollen__
·
Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
123

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp