Värdig avlivning av min älskade (Östergötland)

S

Swench

Pga av skada ska min älskade nu tas bort. Jag undrar nu hur man sköter de praktiska detaljerna då jag aldrig varigt med om något liknande innan. Har bestlutat att han ska få somna in på gården han står nu, men vet inte riktigt hur transporten efteråt ska skötas.

För mig är det väldigt viktigt att allt sker stressfritt & på ett värdigt sätt, skulle aldrig klara av att stå och se han slängas in i en kadaver transport tsm med massa andra djur utav någon människa som inte har någon som helst medkänsla.

Har kollat runt efter djurambulanser/trotjänare avlivnings tjänster/hämtning etc men de flesta verkar finnas i södra Sverige, har någon några tips och erfarenheter från liknande i Östergötland?

Vore oerhört tacksam för svar

*Ligger tråden fel så flytta den gärna, detta är mitt första inlägg på buke(även om jag läst trådarna i många år)*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Värdig avlivning av min älskade (Östergötland)

Tog bort min lilla älskling i höstas (närke). Tog ut saniters slakt i Skara, bara positivt. Han tog det lungt med henne, skötte betalning och såg ut en plats att göra det på innan. Ville att jag skulle vara med till bulten hade tagit, sedan kunde jag gå därifrån. Så slapp se avblodningen och lastningen.

Visst det låg säkert en del annat i continer innan och efter, men då var hon enligt mig redan bara ett dött kadaver. Så det spelade ingen roll.
 
Sv: Värdig avlivning av min älskade (Östergötland)

Beklagar verkligen!

Bodde i Östergötland innan och vi använde oss också av Saniters i Skara.
Dock var det min mamma som stod med när killen bultade.

Vi valde ut en plats, där han sedan ordnade med allt. När han sedan körde iväg med lastbilen gick jag ner till den lilla fläcken med blod och spred röda rosenblad.

Till oss skickade dem sedan en faktura.


Ang hur de gör sedan med hästen in i lastbilen är ju att de vinchar in dem. Det ser kanske inte så kul ut men de kan ju tyvärr inte bära in en häst på 600kg. Och du behöver inte vara med och se när de gör det.


Stor kram
Lilly
 
Sv: Värdig avlivning av min älskade (Östergötland)

De tar bara faktura för lantbruksdjur, iallafall numera.
Hästar kontanter eller kort.
 
Sv: Värdig avlivning av min älskade (Östergötland)

Tog ut lantbrukstjänst och avlivade min gamling för snart två år sen. Dom var mycket förstående och trevliga att ha att göra med. Nackdelen var att dom inte kunde säga vilken dag och vilken tid exakt dom kunde komma så dom ringde två timmar innan och meddelade att dom var på väg. Jag betalade med kort direkt vid ankomsten i bilen och dom följde med till stallet när jag skulle hämta min häst. dom tog hand om alltihopa som vi kom överens om dvs att jag följde med till platsen där det skulle ske och lämnade över henne till dom efter att jag sagt adjö och dom bultade henne först när jag gått in i huset. Allt tog bara ca 10 min och det blev inte alls mycket blod kvar. Hinken med hennes godis och en lite blodig grimma var det enda som fanns kvar att ta reda på. Hon fick avsluta sitt liv under eken här hemma utan stress och med huvudet i en hink full med godis. Hon hann säker inte uppfatta något av det som hände utan det tog bara slut mitt i godisätandet. Dom tar med sig kroppen på en gång och man behöver inte ha kvar kroppen tills man kan ordna hämtning som man får göra om man avlivar med spruta. Jag tycker att bultning är den mest humana metoden att avsluta ett hästliv med, hästen är borta när skottet brinner av.
 
Sv: Värdig avlivning av min älskade (Östergötland)

Jag avliva min häst för snart ett år sedan, anlitade Djurambulansen i Östergötland. Dom kommer ut och bultar (och avblodar) Kanske inget för den som tycker det är obehagligt. Men det gick fort och gubbarna visste vad dom gjorde.
Kroppen vinschade dom sedan in i den lilla lastbilden. och det var ingen mer häst där inne..

www.djurambulans.nu

Jag kom dock inte in på sidan nu när jag försökte.. :confused:
 
Sv: Värdig avlivning av min älskade (Östergötland)

Vi har avlivat två hästar här på gården, så jobbigt, känner med dig ....

Så här har vi gjort:

Vi har en veterinär som vi har stort förtroende för, så vi har bokat honom båda gångerna.
Han har kommit ut på bokad tid, så man har kunnat förbereda sig mentalt och låtit hästen stå och äta en massa gott utan de vanliga restriktionerna en stund innan.

Så har hästen fått en lugnande spruta, direkt letts ut till platsen där det ska ske och har då hunnit bli helt avslappnad och "borta" av sprutan.

Där har avlivningen skett med bultpistol, mycket snabbt går det och veterinären i fråga har varit mycket lugn och förstående. Man behöver inte vara med vid avblodningen, utan kan gå så snart hästen har fallit.

Vi har i god tid bokat kadaverbilen, men har man otur kan det dröja någon dag innan de kommer så att man får ha kroppen liggande, och det är ju inte så roligt ...
Kadaverbilen vinschar på kroppen och den körs till förbränning.

För mig är det så att det är jätteviktigt att själva avlivningen sker värdigt och smärtfritt, men när hästen är död vet och känner den inget längre och då är det ok för mig med en kadaverbil, bara jag slipper se det. Och det slipper man. Men man kan få hästen kremerad enskilt och också få askan i en urna, det kostar dock en hel del.
 
Sv: Värdig avlivning av min älskade (Östergötland)

Jag har anlitat sthlms nödslakt flera gånger och är hur nöjd som helst varje gång. De bultar och avblodar hästen, och jag gillar deras sätt mot hästen. Lugnt och fint, ingen stress över huvud taget. Har man inte varit med förut, eller känner att situationen redan är stark och jobbig nog, så bör man väl undvika att se avblodningen. Kanske kan någon annan hålla hästen åt dig när det bultas, det kan se drmatiskt ut när en häst faller. Men jag tycker det är i särklass det bästa alternativet.
Därefter vinschas hästen in i deras bil. Det kan ibland vara tomt, men ibland kanske det ligger 3-4 hästar där redan. För mig är det dock inget dramatiskt med det, för mig är det nu bara ett tomt skal som dras in där, det är inte min häst som den individ den nyss var. Men självklart kan det se otäckt ut om man inte är van.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nytt nick men gammal användare.. vet inte varför detta är så känsligt för mig. Skäms väl. jag tror jag är påväg in i väggen, och jag...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 813
Senast: anonymious
·
N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 749
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jag gpr sönder
  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp