Världens ledsnaste späckhuggare

Sv: Världens ledsnaste späckhuggare

Jag är en stark motståndare till att hålla späckhuggare i fångenskap (liksom egentligen alla valar och delfiner). Det är rent fruktansvärt.

Men det man ska tänka på att det där är information från en ganska så extrem djurrättsgrupp, det Sea Shepherd säger är sanning, är inte alltid sanning. Jag är ett fan av mycket av deras arbete ändå, men man bör vara medveten om det.

Jag är mycket tveksam till att det skulle gå att släppa ut honom på ett försvarbart sätt. Enligt SS har han varit i fångenskap i ca 20 år. I filmen säger man att det är enkelt att lära honom att jaga igen, vilket är enkelt att säga men kanske inte lika enkelt att faktiskt göra. I både film och SS text står det att eftersom han förmodligen är en transient så kan han gå med i en familjegrupp. Det undrar jag också hur man kan säga eftersom man vet ganska lite om hur det sociala egentligen går till i det vilda. Dessutom TROR man att han är en transient, är han inte det kan det likagärna vara helt omöjligt för honom att hitta en grupp att gå med i. Dessutom råder det delade meningar om hur gammal han var när han fångades, och man är inte helt säker på hur länge späckhuggare är beroende av sina mödrar för överlevnad, men man tror ca 6 år. Om han var 5 när han fångades så kanske han lärde sig det mesta han behöver för att överleva, var han bara 4 så kanske inte.

Jag tycker att krutet ska läggas på att förbjuda hållandet av späckhuggare överlag, se till att inga fler fångas från det vilda, vilket inte sker med späckhuggare (däremot andra arter, tex i Taiji "The Cove" i Japan). Sen den här Kshamenk fångades 92 så har bara två andra späckhuggare fångats (vad det finns uppgifter om som jag kan hitta), Morgan som var illa däran (dvs en rescue) och fångades i Holland 2010, och Narnia som fångades i Ryssland 2012 (varför vet jag inte). Sen tycker jag att man ska förbjuda vidare avel och låta de som bor i fångenskap idag leva ut sina dagar (något annat känns inte försvarbart eftersom de flesta inte är viltfångade och definitivt har bott i fångenskap i över 20 år, och avliva dem kommer aldrig vara ett alternativ).

Det är verkligen rent förjävligt och det finns hur mycket problem som helst med späckhuggare i fångenskap. En kändis inom späckhuggarvärlden, Erich Hoyt, räknade en gång ut att Sea Worlds största bassäng var 9000 gånger för liten, jämfört med vad en vanlig medel-späckis simmar på en vanlig 24h period. Sea World byggde om, och om jag minns rätt är den nu ca 7000 gånger för liten. Sen har vi ju inte minns alla "olyckor", Tilikum som dödat/varit inblandad i 3 dödsfall, han är viltfångad 1983. Kasatka är också ganska välkänd då det finns en film när hon håller fast sin tränare och drar ner honom i vattnet flera gånger och han håller på att stryka med, även hon är viltfångad, 1978...
 
Sv: Världens ledsnaste späckhuggare

Ja det finns alltid många sidor av samma mynt. Nu är just späckhuggare något som jag inte är inläst på, reagerade mest på hans levnadsförhållanden, o att det ff är lagligt att hålla djur så.

Tack för ett informativt svar!
 
Sv: Världens ledsnaste späckhuggare

Man ser ju inte allt av hans levndasförhållanden, men jag är övertygad om att de är alldeles förskräckliga. :( Om inte annat så bara det faktum att han är själv, när han tillhör en art med extremt komplexa sociala förhållanden.. :(
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en hund som inte vill äta, jag tycker att jag har testat en massa olika foder och toppingar men ingenting duger. Tänkte därför...
2
Svar
33
· Visningar
1 997
Senast: Kivina
·
Samhälle Jag tänkte vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vad som händer i världen allmänt. Allt från det humoristiska till politik, kultur osv...
Svar
0
· Visningar
405
Senast: MJLee
·
Kropp & Själ Spännande forskning kring åldrande pågår hela tiden, som vanligt är det våra stackars möss som är huvudpersonerna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 394
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 498
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp