Värmande täcke ute och inne

Bebben

Trådstartare
Min helklippta häst börjar anse att det lättare vintertäcket + fleecetäcke är för kallt nu, så jag ska köpa nytt. Jag förstår att ett riktigt ulltäcke ska vara bäst att använda som undertäcke ute? För att maximera effekten av två täcken alltså.

Hon har ett vintertäcke på 250 g med halvhals nu, och jag tänkte inte köpa nytt vintertäcke förrän till nästa säson - då vi aldrig har kallt särskilt länge härnere i södra Skåne. Därför tänkte jag alltså satsa på ett täcke som kan fungera att ha under nu, tills den här värsta kylan släpper igen.

Mina funderingar är då, hur bra är ulltäcket som innetäcke? Jag står och väljer mellan ett thermotäcke och ett ulltäcke, att ha inne på kvällen/natten. Eftersom thermotäcket inte är lika bra att ha under utomhus, så har det lite minuspoäng än så länge ;)

Vad hade ni valt? Det är samma gram/vikt på båda täckena, alltså bara materialet som skiljer.
Kommer ulltäcket att hålla henne varm om nätterna, eller behöver vintertäcket behållas på då med? Hon står i ett kallstall, så temperaturen är inte direkt hög.

/ Bebben - som alltid haft rejält tjocka vintertäcken till tidigare hästar istället, och sluppit tänka på dubbla...
 
Sv: Värmande täcke ute och inne

Jag hade tagit ylletäcket. Enda nackdelen med dem är att de kan bli skitiga inne om man inte har något över. Men för att isolera värmen från hästen men andas bort fukten är ylle/ull suveränt. Tror inte du behöver ha utetäcke på inne också om du har yllet men det märker du. Det är ingen fara att ha ylletäcken inne om de ligger bra men det gäller alla täcken.
 
Sv: Värmande täcke ute och inne

ull håller juh hästarna varma välfigt bra och suger juh upp om det någongång skulle bli för varmt eller blött. - enligt mej ör juh att det är svårt att hitta med hals om man vill ha det. men annars om du vill ha ett bra undertäcke har marktodd till ganska bra priser som jag tyckte var bra, har ett med hals och dom fastnar inte skiten på heller så lätt ;)
 
Sv: Värmande täcke ute och inne

Nackdelen med ylle på konstant är samma som med fleece, de får lätt skav över bogarna. Så kan du hitta ett som iaf är nylonfodrat över bogarna är det ju ett plus. (z-täcket har bra pris på sina tex och de syr efter förfrågan så de kan säkert fodra med nylon, men det går ju inte på 5 röda..)

Fördelen med thermotäcken är att de ofta har bogveck. Men är det en tillfällig lösning så hade jag kört på ett ull-täcke, de är verkligen isolerande.

Annars hatar jag dubbla täcken, men har faktiskt kört det nu i några dagar i denna kylan.

OT- visste inte ens att du hade pålle, men om du ska ha ett billigare tjockt täcke såg jag att Hansbo har ett i 400 gr med hals för typ 799:-, det blir i stort sett samma pris som ett halvbra ulltäcke.
 
Sv: Värmande täcke ute och inne

Dubbla täcken är så gott som verkningslöst, det ökar bara värmen med ca 10 %, skaffa ett tjockare utetäcke om den fryser istället.
 
Sv: Värmande täcke ute och inne

Tack för era svar!

Jag har varit i hästaffär idag, letat igenom nätet och det tjocka, fina ulltäcke som jag ville ha var slut precis överallt :( Dom andra ulltäckena fanns inte i hennes storlek, förutom med ca 3 v leveranstid...

Hon verkar tack och lov inte vara känslig för skav, har fått gå med fleecetäcke under nu sen kylan kom, medan jag letade täcke - och trots att hon är klippt så finns det inga tandenser till skav i alla fall.

Så jag fick tyvärr köpa ett thermotäcke, valde en variant som satt bra, med hals (Som jag valde, för att det borde hjälpa till att även täcka halsen för att behålla värmen liiiitegrann..). Jag hoppas att den lilla ökningen det ger, ska hjälpa henne den närmaste tiden åtminstone. Vi brukar extremt sällan ha minusgrader längre än 2 v i sträck här i södra Skåne, så förhoppningsvis är det över snart igen! Då fungerar hon utmärkt med sitt tunnare vintertäcke, och jag kan satsa på ett riktigt rejält och hållbart inför nästa (2 v långa :D) säsong!

(Jag fick hem hästen för ca 1 månad sedan, och har fått börja från skratch gällande all utrustning i princip - förutom vintertäcket som kom med, men som blev för kallt när hon klipptes. Jag får prova mig fram med det mesta fortfarande, då förra stället bara hade henne i ca 8 mån, och därför inte hade så mycket svar att ge gällande någonting.)
 
Sv: Värmande täcke ute och inne

OT- visste inte ens att du hade pålle

Har inte haft henne så länge :D Innan dess har jag haft en lååååång paus från att ha egen häst, faktiskt sen jag flyttade ner hit. Men det är otroligt kul med en pålle i stallet igen :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har tidigare stått i kallstall (samma luft och temp ute som inne) eller i varmstall där det alltid hållit cirka 10 grader inne. Nu...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
9 743
Senast: super
·
Övr. Hund Då känns det som att det börjar bli dags att fundera på lite täcken inför hösten och vintern. Det är min första hund och jag känner mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 436
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag funderar på vad jag ska köpa för sorts täcke att ha på min islandshäst i hagen efter ridning om hon är svettig och det är...
2
Svar
27
· Visningar
4 845
Senast: Korven
·
Utrustning Jag har börjat spåna lite efter täcken då jag troligtvis kommer ha en foderhäst/köpa häst, som är klippt. Jag har jobbat länge i stall...
Svar
16
· Visningar
1 927
Senast: Wera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp