Ang täcke på svettig islandshäst

Eliin98

Trådstartare
Hej!
Jag funderar på vad jag ska köpa för sorts täcke att ha på min islandshäst i hagen efter ridning om hon är svettig och det är vinter och kallt!
Nu har jag ett vanligt fleccetäcke som hon har inne om hon ska stå inne, eller om det är väldigt soligt och vindstilla ute.
Sen så har jag ett ofodrat regntäcke som jag använder över fleccetäcket ibland om hon ska ut men annars använder jag det aldrig!
Jag har även ett tjockt vintertäcke med andasfunktion såklart som jag använt i vinter efter ridning.
Men vintertäcket är för litet, har varit det hela tiden.
Så till nästa år ska jag beställa ett nytt men då undrar jag om jag ska beställa ett fodrat regntäcke elr ett vintertäcke?
Vintertäcket kanske blir varmt ibland men då kan man ju ta ofodrade regn plus fleccetäcket eller?
Eller så kanske det är bäst med ofodrat regn och om det skulle bli väldigt kallt så kan man kanske ha fleccetäcket under eller?
Jag undrar ni skulle gjort?
Jag undrar även om era hästar fryser lätt om dom är svettiga?
Jag lämnade min ute en dag efter ridning, hade typ bara skrittat en bit, och det syntes inte att hon var svettig och det var ca 12 minus kanske och sen när jag hämtade henne på kvällen så var hon alldeles frostig och darrade jättemycket :o
Och hon är en oklippt islänning med rejält hull :o
 
Sv: Ang täcke på svettig islandshäst

Jag är egentligen inte så mycket för dubbla täcken men i ditt fall så.....
Fundera på om du kanske ska investera i ett bra ylletäcke istället.
Det är kanon att transportera bort fukt.
Håller värmen även om det skulle råka bli blött (vilket fleece inte gör)
Går bra att ha ute under ett regntäcke som andas och fungerar bra som stalltäcke om man vill ha det.
 
Sv: Ang täcke på svettig islandshäst

ska nog klippa henne nästa år men nu är det ju vår och varmt så hon behöver ej täcke.
 
Sv: Ang täcke på svettig islandshäst

mitt fleccetäcke blir inte blött på insidan utan tranporterar bara bort fukten och det lägger sig på utsidan :)
jag menar att jag ska köpa ett nytt utetäcke.
 
Sv: Ang täcke på svettig islandshäst

Jag har en fjording, rejält hull och vinterpäls.
I vinter, då hon blivit svettig och det varit kallt så har jag använt ett ylletäcke. Om det har snöat så har jag lagt ett ofodrat regntäcke som andas utanpå. Tycker att det har fungerat bra, och hästen har blivit torr snabbt, trotts den tjocka pälsen. :)
Tycker att du kanske borde prova ett ylletäcke.
+ med ylletäcke: transporterar fukt jättebra, man behöver inte byta täcke, ylletäcket håller hästen varm även om det är fuktigt, torkar i princip på hästen, borde vara hållbarare i längden än fleece.
- ganska tungt att handskas med, speciellt om det är fuktigt, får inte regna på täcket, man vill ju inte att det slutar som en pannlapp på ryggen :grin:, därför kan det vara bra att lägga på ett vattenhållande täcke då det kommer vått ner, är lite dyrare än fleece att skaffa, men som sagt, mina ylletäcken har hållit mycket längre än fleecarna, så jag tycker det var värt pengarna. :)

Har inte märkt på mina hästar att dom skulle frysa, men dom är ganska väl inpaketerade alla tre. :angel:
Själv tycker jag inte riktigt om att lägga på flera täcken utanpå varandra, men funkar säkert lite som "lager på lager" principen för oss människor. ;)
 
Sv: Ang täcke på svettig islandshäst

Om man letar ordentligt finns det bra ylletäcken billigt. Hittade en snyggt och i fin kvalité för 350:- efter att ha dammsugit marknaden.

:)
 
Sv: Ang täcke på svettig islandshäst

Täcken som hästen ska ha i hagen ska ha glatt insida har jag lärt mig, ylletäcken och fleecefoder åker bara bakåt.
Till min islänning köpte jag ett Amigo ofodrat regntäcke som är kompatibelt med deras "liner"-system. Det innebär att man kan ha ett par olika tjocklekar på innertäcken beroende på hur kallt det är. Både jag och hästen är sjukt nöjda, han torkar upp fint och håller värmen, dessutom ligger täcket kvar där jag lat det, istället för att krypa bakåt som vårt fleecefodrade regntäcke gjorde.

Så, det är mitt hetaste tips till nästa år :idea:
 
Sv: Ang täcke på svettig islandshäst

Finns fleecefodrade som är blanka i bogen :) Håller dock med om resten i dtitt inlägg.
 
Sv: Ang täcke på svettig islandshäst

Kan också tipsa om att det lönar sig att köpa ett täcke med halsdel, har just fått lära mig om hur viktigt det är att täcka in halsarna på hästarna när de blivit svettiga, många försummar detta och täcker endast kroppen medan halsen lämnas bar, när halsen är en av de viktigaste ställena att täcka in när hästen är svettig. Bara som ett tips! ;)
Ylletäcke är för övrigt bra tycker jag, det torkar hästen och håller den varm, dessutom kan man lämna det på t.ex över natten då det inte blir kallt av fukten som t.ex fleece blir. :)
 
Sv: Ang täcke på svettig islandshäst

När mina gick oklippta så använde jag ett fleecefodrat helhalstäcke från haglunds. Det hade(har?) strålande andasfunktion så jag la på det om det var kallt/oväder efter ridning och lät hästen ha det över natten. De var alltid torra då morgonen efter. Om det var på dagen jag ridit så la jag bara på ett ulltäcke några timmar o tog av det när hästen kändes nog torr.

Jag hade aldrig släppt ut en häst över natten med bara ulltäcke, ifall det kommer nederbörd! Skall mina ha icke-vattentätt så är det under uppsikt.

Men jag har tröttnat på dyblöta hästar o problemet med svett-torkning så nu klipps allihopa mer eller mindre beroende på träningsintensiteten. Visst får man ha vintertäcke(blankt foder väljer jag) då men hästen är iaf torr när den släpps ut (o med våra regniga höstar- torr när man tar in för att rida!)

Men oavsett vad du väljer för täcke - se till att det har bra andasfunktion så inte hästen får gå runt i våtvarmt omslag...
 
Sv: Ang täcke på svettig islandshäst

Finns fleecefodrade som är blanka i bogen :) Håller dock med om resten i dtitt inlägg.

Det räcker ju inte att de är blanka över bogen, det är ju rumpans rörelser som drar fleecen bakåt. Fleece har jag enbart om hästen står still i box.
 
Sv: Ang täcke på svettig islandshäst

Jag har en fjording, rejält hull och vinterpäls.
I vinter, då hon blivit svettig och det varit kallt så har jag använt ett ylletäcke. Om det har snöat så har jag lagt ett ofodrat regntäcke som andas utanpå. Tycker att det har fungerat bra, och hästen har blivit torr snabbt, trotts den tjocka pälsen. :)
Tycker att du kanske borde prova ett ylletäcke.
+ med ylletäcke: transporterar fukt jättebra, man behöver inte byta täcke, ylletäcket håller hästen varm även om det är fuktigt, torkar i princip på hästen, borde vara hållbarare i längden än fleece.
- ganska tungt att handskas med, speciellt om det är fuktigt, får inte regna på täcket, man vill ju inte att det slutar som en pannlapp på ryggen :grin:, därför kan det vara bra att lägga på ett vattenhållande täcke då det kommer vått ner, är lite dyrare än fleece att skaffa, men som sagt, mina ylletäcken har hållit mycket längre än fleecarna, så jag tycker det var värt pengarna. :)

Har inte märkt på mina hästar att dom skulle frysa, men dom är ganska väl inpaketerade alla tre. :angel:
Själv tycker jag inte riktigt om att lägga på flera täcken utanpå varandra, men funkar säkert lite som "lager på lager" principen för oss människor. ;)



Nej det gör det inte, ytterst marginellt. Blir bara tyngre för hästen.
 
Sv: Ang täcke på svettig islandshäst

När mina gick oklippta så använde jag ett fleecefodrat helhalstäcke från haglunds. Det hade(har?) strålande andasfunktion så jag la på det om det var kallt/oväder efter ridning och lät hästen ha det över natten. De var alltid torra då morgonen efter. Om det var på dagen jag ridit så la jag bara på ett ulltäcke några timmar o tog av det när hästen kändes nog torr.
Ett sånt har jag oxå och är nog de bästa täcket jag haft för att just slänga på svettiga hästar. Nu efter fem år så har vattentättheten minskat fast har bara impregnerat med spray ett par gånger per år. Passformen är dock ingen höjdare och skulle inte ha de på en som är täckad hela tiden för glider bakåt men just som svettäcke så är de suveränt även om de skulle blötsnöa/regna i ett dygn så är hästen torr och fin trots man släppte ut svettig oxå
 
Sv: Ang täcke på svettig islandshäst

Jag har fått lära mig att det inte är viktigt med halsdel? :o
 
Sv: Ang täcke på svettig islandshäst

Jag menar om det är bäst att jag köper ett VINTERTÄCKE ELLER REGNTÄCKE? :)
 
Sv: Ang täcke på svettig islandshäst

Om man letar ordentligt finns det bra ylletäcken billigt. Hittade en snyggt och i fin kvalité för 350:- efter att ha dammsugit marknaden.

:)
Wow så billiga har jag aldrig sett! Vart hittar man dom till sånna priser?

Hade jämnt förr men sen blev nya så dyra. De är ju inte lika smidiga för människan som fleece men bättre funktion
 
Sv: Ang täcke på svettig islandshäst

Bucas smartex, det överlägset bästa att lägga på fuktig häst. Om du spårklipper kommer du klara dig med ett rain.
 
Sv: Ang täcke på svettig islandshäst

Håller med om dom och förutom funktion så är de bra passform om man inte har en bäst med breda bogar (om de inte gjort om modellen)
 
Sv: Ang täcke på svettig islandshäst

Aha :) jag visste inte heller om det förrän nyligen, om jag kommer ihåg rätt handlar det om att då islandshästen går med huvudet uppe i tölt och pass och använder de musklerna i halsen så mycket så är det viktigt att de inte blir kalla. Tvärtom med dressyrhästen och om man ridit islandshästen i form då de använt musklerna i halsen och får inte bli kalla där. Halsen är väl lika viktig som resten av kroppen att hållas varm. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 006
Senast: mackan
·
Utrustning Hej! Har en unghäst på 3år hemma. Våran första vinter närmar sig, hon är sedan innan van vid att alltid ha täcke på sig efter sept...
2
Svar
21
· Visningar
3 150
Senast: Blyger
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
9 402
Senast: Darkie
·
Utrustning Hej. Nu är det ca 8 grader och små regn. Regnat MASSOR under natten och kommande nått och dag kan komma massor med regn också. Samt att...
2
Svar
25
· Visningar
2 123

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp