Bukefalos 28 år!

värme-kyla vad gäller???

C

calind

Det var nån tidigare som tog upp om vad man gör när hästen är halt.
Jag är osäker på vad man ska göra om hästen är varm i benet. T ex en svullnad av nåt slag. Ska man kyla eller ska man ha värme?? Vid inflammationer i leder, senor osv.
Blue lotion, arnica, linement etc. Det är ju en djungel!!
Är det nån som kan förklara detta?
Jag tycker det är jättesvårt att veta när man ska kyla och när man ska ha varmt...
Är det nån som har tips på nåtmedel till ett överben som just nu är aktivt, lite varmt??
 
Alltid kyla på senor+ ev. stödbandage. Värme ökar genomblödningen och läkningen typ vid inflammationer men förvärrar senskador...Överben har jag aldrig haft med att göra så det ska jag ej uttala mig om...
 
Kyla gör man när skadan är ny för att hålla nere svullnaden.
Värma gör man för att öka blodcirkulationen och på så sätt "påskynda läkningen"

Jag brukar kyla i 2 - 5 dagar lite beroende på skadans art och hur mycket benet svällt. Jag använder kanadensisk lera, kylbalsam eller kyldamask.

Värma börjar jag göra när jag ser att benet inte sväller mer utan har "stannat av". Då använder jag liniment, värme lera eller våt värmande omslag (alsol omslag eller omslag med lera). Detta brukar jag hålla på med i 2 - 4 dagar.

Arnica har jag bara använt som våtvärmande omslag en period när min häst hadde haft kotledsinflammation och hon blev bättre av detta.

Det är svårt att säga exakt när man ska göra det ena eller det andra det beror lite på vad man tror skadan kommer från och hur illa det verkar vara. Men i det stora hela...
Kyl nya skador... och...Värm gammla...

Om hästen är halt vänta då inte mer än 3 - 4 dagar på förbättring utan ta kontakt med veterinär och be om råd.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ För en del människor verkar det vara ytterst provocerande att må dåligt av kyla och älska värme och må bra och njuta av även riktigt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
9 124
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 353
Senast: Jamtland
·
Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
3 958
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp