Vi hade 36"C idag mitt i stan på badplatsen. Jag har badat hela dagen. Jag åkte därifrån vid halv åtta på kvällen, det sista jag gjorde var att ta en kall dusch. Efter att jag kommit hem, har jag duschat KALLT fyra gånger. Nu ligger jag så gott som näck bredvid öppet fönster + fläkt och laddar för femte duschen. Jag klagar inte.

Men jag tycker synd om alla stackars satar som jobbar, ffa utomhus, i varma miljöer som kök på restauranger (min dotter har jobbat i sånt varje dag i trettontimmarspass den här veckan), jag tycker synd om gamla och sjuka och jag tycker synd om djur som far illa av värmen. Det är skitlätt att höhö:a åt svenskar som pussies som inte klarar värmen, men värmen är jobbig för alla som inte klarar av att hantera sin maxgräns oavsett vad den är och var man än är i världen.
 
Jag har valt att lägga jobben på kvällstid för att minska risken för värmeslag. (Tunga fysiska jobb utomhus, ofta i uselt ventilerade och varma uthus) Kunderna förstår inte alls och tycker jag är jättejobbig.
 
Det är skitlätt att höhö:a åt svenskar som pussies som inte klarar värmen, men värmen är jobbig för alla som inte klarar av att hantera sin maxgräns oavsett vad den är och var man än är i världen.
Jag kan inte se att nagon i traden hoho:at over att folk skulle vara pussies. Daremot ar det val sjalvklart att manniskor som ar vana vid mer blir forvanade over att det slar sa hart.

Lite som att jag alltid kommer reagera nar vanner klagar pa "extrem kyla" bara for att det ar under 20. Visst, for dem AR det kallt och det vet jag och respekterar men nog tanker jag alltid instinktivt "17 grader? Kyla. Pfff".

Alla klarar varme och kyla olika och precis som att nagon kan ramla in i traden och saga "jag doooor nar det ar over 25" sa kan nan komma in och saga att de inte tycker att det ar jobbigt forran det gar over 40. Inte sa markligt tycker jag, och ingenting som gor att man maste antyda att svenskar ses som pussies for det.
 
Problemet här i Sverige är också att iom att vi är ovana så envisas folk med att ha öppet överallt och tro att korsdrag ska vädra ut värmen.
Nej, släpp inte in värmen, stäng igen och dra för och öppna inte förrän det är svalare ute än inne.
 
Men nu tog du åt dig lite för mycket även om du glatt kvittrade om swedes, men varför jag skrev som jag gjorde och nog var otydlig med vår att det är så ovanligt med såna här värmeböljor här att när det väl är det och vi klagar, så nog atte mig är det folk som gärna brer ut sig med "ni skulle bara veta"

För övrigt är några av släktens madridiljanos här just nu och är det någon som klagar på värmen, så är det de! Det är inte samma värme, precis som vi har olika typer av kyla på vintern inom landet.
 
Problemet här i Sverige är också att iom att vi är ovana så envisas folk med att ha öppet överallt och tro att korsdrag ska vädra ut värmen.
Nej, släpp inte in värmen, stäng igen och dra för och öppna inte förrän det är svalare ute än inne.
Precis sa. Dessutom tror jag att problemet i Sverige manga ganger ar att man helt enkelt inte anpassar sig tillrackligt efter vadret. Man ar helt enkelt inte van vid sa hoga temperaturer och gar ut for hart. Har sitter man inte ute och ater och ater pa dagarna eller gor saker nar det ar som varmast. Istallet haller man rummen morka och svala, haller sig inomhus sa mycket som mojligt och med flaktar. Har ar dessutom tunnelbanan hyfsat sval, uteserveringarna har flaktar och sana "vattenutpysare" som svalkar. Folk ater seeeent, middag blir oftast vid elva nar det blivit svalare.

Allt och alla ar liksom anpassat for varmen och da ar det ju lattare att klara av det.
 
Jag är lite värmekänslig så det är rätt jobbigt när det blir över typ 28 grader. Problemet är ju att vi inte är vana vid sådana temperaturer under några "längre" perioder. Det går väl an om en får ligga i solstolen hela dagen och hoppa i vattnet när helst det passar, men annars blir det lätt ganska outhärdligt tycker jag.

Igår åkte jag buss i 40 minuter. +30 grader utomhus och bussen hade ingen AC. Väl anpassat för väderleken :meh: Sedan arbetade jag utomhus i några timmar i stekande sol iförd gummistövlar, t-shirt och arbetsbyxor. Höll på att förgås.

Det jag mest är orolig för är att det inte regnar någonting. Under förra årets extremt torra sommar tog vårt vatten slut (egen brunn) och det vill jag inte vara med om igen.
 
@niphredil Kan det inte vara så att många av svenskarna nu är lediga och faktiskt vill hitta på saker på semestern? Inte bara sitta inomhus för att man inte orkar göra mer?

Sen har ju många länder söder ut anpassat sitt byggande efter denna värme, ett stenhus är ju mycket lättare att hålla kallt än vad ett trähus är.
 
@grodan21 Jo men självklart vill dem det men vädret kan man inte rå på. Visst kan man hitta på saker men man får ju vara lite smart då och förberedd för är man inte van vid 33 grader varmt så blir en dag ute i solen tuff, så är det bara.
 
Själv vill jag visserligen få lite regn emellanåt, men jag hoppas på en lång och varm augusti när min semester börjar efter nästa helg. :cool:
 
Jag är fånge i mitt hus. 26 grader inne - nära 30 ute fast klockan är 8 på kvällen.

Det gör ONT att röra sig. Jag har hjärtklappning, är yr och vimsig. Är så less på detta att jag mest sitter och gråter.

Kom och skjut mig. Nu.
 
Jag är fånge i mitt hus. 26 grader inne - nära 30 ute fast klockan är 8 på kvällen.

Det gör ONT att röra sig. Jag har hjärtklappning, är yr och vimsig. Är så less på detta att jag mest sitter och gråter.

Kom och skjut mig. Nu.

Nu tar du och sätter dig med fötterna i en hink kallt vatten, jag har suttit på altanen med en blöt handduk på fötterna och det var så skönt.
 
Fick just mail från chefen att en frys är laddad med isglass inför arbetsnätter och helg.
Jag är fånge i mitt hus. 26 grader inne - nära 30 ute fast klockan är 8 på kvällen.

Det gör ONT att röra sig. Jag har hjärtklappning, är yr och vimsig. Är så less på detta att jag mest sitter och gråter.

Kom och skjut mig. Nu.
Blöt en trasa och lägg den i frysen ett par minuter, lägg den sen över nacken/övre ryggen. Drick vatten, och ta ett salt kex. I morrn eller annan dag, går du till claes olsson och köper en köldfläkt. Bra att ha när man är känslig för värme nu och kommande värmeböljor.
(tanten ignorerar mig så hon kan inte läsa vad jag skriver, nån kanske kan quota?)
 
Fick just mail från chefen att en frys är laddad med isglass inför arbetsnätter och helg.

Blöt en trasa och lägg den i frysen ett par minuter, lägg den sen över nacken/övre ryggen. Drick vatten, och ta ett salt kex. I morrn eller annan dag, går du till claes olsson och köper en köldfläkt. Bra att ha när man är känslig för värme nu och kommande värmeböljor.
(tanten ignorerar mig så hon kan inte läsa vad jag skriver, nån kanske kan quota?)
Jag kan försöka, undrar om jag inte också är på listan.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·
Samhälle Just nu så, med rätta, fokuserar de flesta länder akut på att stänga ner, men jag funderar mycket vad som kommer att hända efter covid...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 397
Senast: Jenka
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 743
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 192
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp