Bukefalos 28 år!

Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Tja, jag vet inte... Dubbla p-piller ger mycket biverkningar, så på det sättet mår jag kasst. Har mycket klåda, ledvärk, trötthet osv. Ska sätta in en Mirenaspiral och se om det kan få mig blödningsfri (ev. i kombination med p-piller). Har testat att dra ner p-pillrena till 1,5 för att minska biverkningar - funkade inte, fick mens. Helt sjukt hur ens kropp kan vilja blöda så mycket. Egentligen hade jag velat ta ut livmodern, men min läkare vägrar remittera till det.
Vad är anledning till att de vägrar?
 
Jag får inget gehör hos barnmorskan så jag får ställa frågan här istället.

Jag är handikappad två dagar i månaden. Får sjukskriva mig och skita i hästarna. Ja, jag syftar på mens! Men det kan väl liksom inte bara vara mens? Och om det bara är mens, är det meningen att man ska behöva leva såhär? :(

Varje månad kommer den punktlig som alltid. Femte (!) dagen brakar helvetet lös, då kommer mensvärken. Utöver denna mensvärk så har jag massor med knivhugg i nedersta delen av magen. Det svartnar framför ögonen, jag lipar, kan inte resa mig, svetten rinner för det gör så ont och ibland får jag panik för jag vet inte var jag ska ta vägen, kan inte gå normalt (går så långt framåtlutad jag bara kan). Min sambo får hjälpa mig till toaletten för när jag ska sätta mig ner och när jag går så hugger det till och då måste jag stanna i exakt samma sekund innan jag nästan svimmar. Dag sex brukar vara lite bättre, då behöver jag ingen assistans och knivhuggen kommer inte alls lika ofta. Ingen mensvärk dag sex.
Av någon anledning så kan inte gaser i tarmen passera normalt utan att bli knivhugg. Det gör något så djävulskt ont. På detta får alltid magkatarr i samband med mens (någonstans mellan 3e och 5e dagen), men det har jag haft så många gånger utan mens så jag vet att knivhuggen inte är magkatarr. Knivhuggen är dessutom betydligt längre ner, jag kan få knivhugg längst med blygdbenet, så det liksom strömmar neråt.

Är detta normalt? Finns det något att göra? Jag vill inte och kan inte ta p-piller. Tål inte acetylsalicylsyra :( Kan min bakåtlutande livmoder ha något med det att göra? Det har inte alltid varit såhär, bara de senaste två åren och jag har haft mens i 15 år. Jag är även öm på magen, så om man trycker lätt så gör det väldigt, väldigt ont.

Det du beskriver är med största sannolikhet så kallad retrograd mens. Det beror att under mens så kan en del blod rinna ut bakvägen dvs genom äggledarna Det kommer då ut i buhålan och orsakar en lokal retning av bukhinnan med besvär som du beskriver Ibland värre på hö o ibland vä sida.Eftersom bukhinnan är inflammerad påverkas ofta tarmfunktionen.
Retrograd mens förekommer ofta spec om man har riklig mens Behandling består i att man försöker minska mängden och spec längden av mens Prata med gyn om det
 
jag läste ett delat meddelande på fb, en tjej på 28år som skulle operera bort "rubbet"... byt läkare!!!
Jag såg det, men tror hon har större problem än mig. Jag har inte ont dagligen, knaprar inga receptbelagda smärtstillande och livet fungerar trots endometrios.
Att ta bort livmodern är ingen baggis, så jag får lita på vad läkarna säger när de nekar mig. Eftersom min livmoder sitter ihop med tarmen, antar jag att de är rädda för att skada tarmen. Och jag har hellre min livmoder kvar än har en stomi.
 
Liten snabb uppdatering då jag varit på föreläsning med en läkare som arbetat i 25 år med endometrios/ofrivillig barnlöshet.

Lite punkter från föreläsningen:
- vi har mens för ofta (vi får mens tidigare och är gravida betydligt mindre än förr). Alltså minst hundra menstruationer under en livstid mer än för bara hundra år sedan! Vi bombaderas med information om att det är "naturligt" och att man är frisk sålänge mensen kommer, men det är inte fel att ta preventivmedel så att man ej har mens.
- de flesta får sin endometriosdiagnos när de utreds för ofrivillig barnlöshet
- det finns för få gynekologer baserat på behovet/antalet kvinnor
- p-piller är inte så farligt som folk tror. Att vara gravid är som att ta typ 50 p-piller om dagen. Vilket var skönt att höra, då jag tar dubbel dos.
- information om vad som händer i buken/kroppen när det kommer blod in i buken. Har inte haft någon aning om hur kroppen reagerar, ledtråd: Den går bananas!
- de flesta kvinnor har minst en menscykel som backar bak och hamnar i buken. De märker dock inte av det mer än att de kanske har ovanligt ont just den mensen.
 
Liten snabb uppdatering då jag varit på föreläsning med en läkare som arbetat i 25 år med endometrios/ofrivillig barnlöshet.

Lite punkter från föreläsningen:
- vi har mens för ofta (vi får mens tidigare och är gravida betydligt mindre än förr). Alltså minst hundra menstruationer under en livstid mer än för bara hundra år sedan! Vi bombaderas med information om att det är "naturligt" och att man är frisk sålänge mensen kommer, men det är inte fel att ta preventivmedel så att man ej har mens.
- de flesta får sin endometriosdiagnos när de utreds för ofrivillig barnlöshet
- det finns för få gynekologer baserat på behovet/antalet kvinnor
- p-piller är inte så farligt som folk tror. Att vara gravid är som att ta typ 50 p-piller om dagen. Vilket var skönt att höra, då jag tar dubbel dos.
- information om vad som händer i buken/kroppen när det kommer blod in i buken. Har inte haft någon aning om hur kroppen reagerar, ledtråd: Den går bananas!
- de flesta kvinnor har minst en menscykel som backar bak och hamnar i buken. De märker dock inte av det mer än att de kanske har ovanligt ont just den mensen.

Hörde samma på nyhetsmorgon, det där med om att förr var folk gravida mycket mer = inte alls naturligt att blöda så mkt som vi gör...
Jag fick nog en mens i buken förra gången isf, saaaatan vad jag låg å bara kved helt kallsvettig... :(
Har aldrig knaprat ett piller i mitt liv, kanske skulle köra de sista 10 åren ;)
 
Hörde samma på nyhetsmorgon, det där med om att förr var folk gravida mycket mer = inte alls naturligt att blöda så mkt som vi gör...
Jag fick nog en mens i buken förra gången isf, saaaatan vad jag låg å bara kved helt kallsvettig... :(
Har aldrig knaprat ett piller i mitt liv, kanske skulle köra de sista 10 åren ;)
Kallsvettig är ett symtom på att det hamnat i buken.

Det är ingen dum idé att vara mensfri i tio år, då lär du hamna på ett normalt antal menstruationer i livet ;)
 
Puttar upp min tråd lite, då jag ibland blir påmind om min sjukdom pga media (annars tenderar jag numera att glömma den :D)

De pratade om endometrios på P1 idag, men känner att det är tråkigt att de alltid tar upp att man har svår mensvärk. Många endometriospatienter har inte mens - men har ont ändå. Jag själv är mensfri men har stundtals extremt ont vid t.ex tarmrörelser, men det kanske inte är något man vill ta upp i radio :D Misstänker att jag har en pågående inflammation i sammanväxningarna, då jag helt plötsligt kan ha ont i nedre bukhålan. Eftersom jag är totalt sammanväxt mellan livmoder och (änd?)tarm, så är det förmodligen där det "spökar". Har även börjat ha ont i ena äggstocken, och det var det flera år sedan jag hade.

I övrigt inget nytt. Blev erbjuden för ett bra tag sedan att tillhöra endometriosteamet i Malmö, men tackade nej. Bättre de tar någon med större problematik. Nu är det höst och vintern är på ingång och det känns i muskler och leder. Min behandling ger mig vissa klimakteriebesvär, och de tenderar att bli värre när det är kallt.
 
Puttar upp min tråd då den kanske kan hjälpa någon annan :)

Står fortfarande på 2 p-piller dagligen, men försöker just nu att gå ner till 1,75. Tar det sakta, med förhoppningen att det ska funka att dra ner denna gången. Ett realistiskt mål vore kanske 1,75 varannan dag och 1,5 varannan.
 
Puttar upp min tråd då den kanske kan hjälpa någon annan :)

Står fortfarande på 2 p-piller dagligen, men försöker just nu att gå ner till 1,75. Tar det sakta, med förhoppningen att det ska funka att dra ner denna gången. Ett realistiskt mål vore kanske 1,75 varannan dag och 1,5 varannan.
Har precis läst hela tråden. Ber om ursäkt om jag har missat något, men för din del är då yttterligare operation uteslutet? Jag tänkte mer om en operation där sammanväxterna tas bort kan ta bort din smärta/problem? Eller går det inte att operera?
Du behöver självklart inte svara!
 
Har precis läst hela tråden. Ber om ursäkt om jag har missat något, men för din del är då yttterligare operation uteslutet? Jag tänkte mer om en operation där sammanväxterna tas bort kan ta bort din smärta/problem? Eller går det inte att operera?
Du behöver självklart inte svara!
Svenska kirurger opererar inte gärna bort sammanväxningar och härdar, vilket kanske är lika bra då kompensen inte riktigt finns här (eftersom de inte gärna utför operationen får de inte erfarenheten). Men jag vet att det kommit utländska kirurger och instruerat svenska kirurger om tekniken. Kanske att det kommer i framtiden, när kompetensen finns där. Tyvärr är Sverige cirka 20 år efter i endometriosvård, så därför menar man på att sammanväxningarna ändå kommer tillbaka förr eller senare, och de anser att det kan förvärras. Tråkigt, för under de kanske tio-tjugo åren kan man få en betydligt bättre livskvalité (och man kan gå från infertil till fertil) och sjukskrivna kan återgå till arbete. Förstår inte riktigt hur de kan försvara det rent hälsoekonomiskt faktiskt.

Fler och fler har dock börjat söka sig till utlandet, där kompetensen finns. Försäkringskassan ersätter operationerna. Jag har funderat på det för min egen del, men inte orkat dra i det. Men jag ska ansöka om det efter sommaren tänkte jag. Det blir då en kirurg i London.
 
Senast ändrad:
Svenska kirurger opererar inte gärna bort sammanväxningar och härdar, vilket kanske är lika bra då kompensen inte riktigt finns här (eftersom de inte gärna utför operationen får de inte erfarenheten). Men jag vet att det kommit utländska kirurger och instruerat svenska kirurger om tekniken. Kanske att det kommer i framtiden, när kompetensen finns där. Tyvärr är Sverige cirka 20 år efter i endometriosvård, så därför menar man på att sammanväxningarna ändå kommer tillbaka förr eller senare, och de anser att det kan förvärras. Tråkigt, för under de kanske tio-tjugo åren kan man få en betydligt bättre livskvalité (och man kan gå från infertil till fertil) och sjukskrivna kan återgå till arbete. Förstår inte riktigt hur de kan försvara det rent hälsoekonomiskt faktiskt.

Fler och fler har dock börjat söka sig till utlandet, där kompetensen finns. Försäkringskassan ersätter operationerna. Jag har funderat på det för min egen del, men inte orkat dra i det. Men jag ska ansöka om det efter sommaren tänkte jag. Det blir då en kirurg i London.
Usch vilken kass situation vi har i Sverige i denna del. Gäller ju tyvärr stor del av kvinnorelaterade sjukdomar/hälsofrågor, dom är så eftersatta gällande forskning, kunskap och ekonomiskta insatser. :(

Håller tummarna att du får hjälp i London!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 530
Senast: Tora
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
2 014
Senast: Pilot
·
  • Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
609
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 382
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp