Värt att jobba ihop timmar för att få vara ledig?

Ni som jobbar heltid dagtid vad har ni för tider/schema och vad är det för för- och nackdelar? Lediga nån dag i månaden med längre dagar? Alla dagar lika?

Jag jobbar 06:30 - 17:30 fyra dagar i veckan och är ledig den femte dagen, helgen är alltid ledig (vissa undantag kan inträffa). Är lastbilschaufför och det funkar inte med 8-timmarschema när industrierna har öppet mellan 07:00 - 16:00, när jag jobbade under semestern på 8-timmarsschema, slutade det ändå med 10-timmars övertid.. :angel:

Händer att vi flexar lite, utanför boken så att säga, t ex börja 06:00 och sluta 17:00 istället, men skriver 06:30-17:30 då det egentligen inte blir någon skillnad tidsmässigt och någon OB är det inte heller.
 
Jag jobbar heltid, med möjlighet till flex. Verkar inte som att jag kommer få börja på schemat tidigare än 07.30, men får komma tidigare för att jobba in flex, och har möjlighet till att sluta tidigare vissa dagar. Har en halvtimmes lunch som jag måste ta varje dag.

Ni som jobbar heltid dagtid vad har ni för tider/schema och vad är det för för- och nackdelar? Lediga nån dag i månaden med längre dagar? Alla dagar lika?

Jag arbetar på en arbetsplats med Sk årsarbetstid vilket i praktiken inte innebär några begränsningar i att plocka ut överskottstimmar i heldagar. Nice tycker jag. Har egentligen schema 8-16.30 varje dag med 30 min lunch, men försöker börjar lite tidigare varje dag för att kunna samla ihop lite timmar. Vi måste finnas tillgängliga några fasta tider i veckan och kunna erbjuda tider efter patienternas önskemål, dvs någon morgontid och någon senare eftermiddagstur i veckan.

Är glad för att vi bara behöver ta 30 min lunch. Man spar mkt tid så tycker jag
 
Jag jobbar 06:30 - 17:30 fyra dagar i veckan och är ledig den femte dagen, helgen är alltid ledig (vissa undantag kan inträffa). Är lastbilschaufför och det funkar inte med 8-timmarschema när industrierna har öppet mellan 07:00 - 16:00, när jag jobbade under semestern på 8-timmarsschema, slutade det ändå med 10-timmars övertid.. :angel:

Händer att vi flexar lite, utanför boken så att säga, t ex börja 06:00 och sluta 17:00 istället, men skriver 06:30-17:30 då det egentligen inte blir någon skillnad tidsmässigt och någon OB är det inte heller.
Långa dagar! Å andra sidan spar man restiden och kanske känns det som att veckorna är kortare och man känner att man har mer fritid. ? Jag hade faktiskt kunnat tänka mig att prova att jobba så ett tag!
 
Jag arbetar på en arbetsplats med Sk årsarbetstid vilket i praktiken inte innebär några begränsningar i att plocka ut överskottstimmar i heldagar. Nice tycker jag. Har egentligen schema 8-16.30 varje dag med 30 min lunch, men försöker börjar lite tidigare varje dag för att kunna samla ihop lite timmar. Vi måste finnas tillgängliga några fasta tider i veckan och kunna erbjuda tider efter patienternas önskemål, dvs någon morgontid och någon senare eftermiddagstur i veckan.

Är glad för att vi bara behöver ta 30 min lunch. Man spar mkt tid så tycker jag
Årsarbetstid var det på min förra arbetsplats men där var det negativt då alla fick scheman som innebar att de jobbade mindre än sin tjänst. Så alla jagade timmar hela tiden, där var det ingen fördel tyvärr. Men kul att höra att det funkar på andra ställen!

Jag har också 30 minuters lunch och tycker också det är bra. Men hade gärna käkat på kontoret om jag fått gå hem tidigare. ☺
 
Jag jobbar mellan kl 7-16 lediga alla röda dagar 5 dagar i veckan .Kan jobba övertid om det är mycket och jag känner för det på sommartid .Men på vintern då brakar eländet lös .Då har vi helgjour 1 gång i månaden men under veckorna så har vi ingen jour men jobbar som vi skulle haft det .Vid snöfall så kan mina arbetstider se ut som följande 01,00-18,00 och med lite otur kan det vara så flera dagar beroende på väderlek .Vi har en timmes rast som delas på 9.00-9,30 13,00-13,30.Vid snökörning brukar jag ta rasten kl 9,00-9,30 sedan kör jag tills det är klart alltså till mellan 16,00-18,00.Har ett arbetstidskonto som man får välja på ledig tid eller kontanter den brukar motsvara 6 dagar då vi jobbar så mycket övertid så vi slickar i taket på vintern !
 
Normtid är 8:00-16:30 men flexramen är 07:00-09:00 samt 14:30-18:30

Jag är på jobbet 07:00 måndag till torsdag. Går 14:40 måndag och onsdag (onsdag jobbar jag hemma 17:30-18:30). Tisdag och torsdag går jag 15:40.
Fredag är jag på jobbet 08:00 och går någon gång mellan 16:00 och 18:00.

Jag är nöjd för iom flexen har vår son ändå ok dagar på förskolan 07-16:30 två dagar i veckan och 07-15:30 tre dagar i veckan.
 
Jag har ju fasta tider med förtroende.
Men vi har inplaerade halvdagar med förberedelse och ibland halvdagar för administration. De tiderna kan vi nyttja för att uträtta ärenden, gå till banekn, elelr annat. Bara det sker i samråd med kooordinatorn på jobbet. Det är sällan några problem att vara ledig några timmar.
e halvdagarna planeras in efter våra önskemål. Har jag t.ex ett läkarbesök mitt på en eftermiddag schemalägger min koordinator förberedelsetid då. Så jag sköter mitt läkarbesök och tar igen förberedelsetiden på någon annan tid utanför jobbet. Förberedelsetid är mycket tanketid och det kan jag ju göra precis var som helst rent geografiskt.
Jag älskar mitt jobbs flexibillitet.
 
Vi har flex på jobbet, med väldigt generösa ramar tycker jag. Arbetstiden är 758 till 1630 med 30 min lunch, 5 dagar i veckan. Vi måste vara på jobbet mellan 9-11 och 13-15, men kan flexa utan att någon frågar däremellan. Flexramen är mellan 7-9,11-13 och 15-17, men eftersom det är kontorstider kan man i praktiken komma komma både innan 7 och gå efter 17 och samla på sig plustid. Vi kan ha som mest 70 timmar plus och 10 timmar minus. Och ta ut som mest 40 timmar åt gången, det är inga problem att ta en hel halv dag heller, men då måste man säga till chefen innan.
Sedan har vi jusjälvklart en årsarbetstid att hålla oss till på det stora hela, men den har mest med tidredovisningen att göra för alla olika projekt och konton.
Jag tycker det är generösa tider och gillar det skarpt. Försöker ha 20-30 timmar plus, så man kan ta ut tid om man behöver gå tidigare någon dag som inte är planerat. Om någon undrar så innebär 758 som start på dagen att vi får en del inarbetade klämdagar under året som är lediga ändå.
 
Senast ändrad:
Jag har oreglerad arbetstid 10 mån om året vilket i praktiken betyder att jag jobbar långt mer än "normal" heltid, å andra sidan är det värt det för jag kan styra tiden som det behövs vilket är mer värt för mig. Två månader sitter jag på kontoret och är på plats 8-16.30 och är det bara så kort tid funkar det, men jag blir galen av att jobba så året runt. Flex funkar inte direkt då eftersom jag har hand om telefonen.
 
Jag älskar att jobba mycket i perioder och sen vara ledig och/eller jobba kortare dagar när livet är tungt eller det är mycket utanför. Dock har de arbetsplatser där det har funnits flex varit i princip omöjligt att ta ut flexen vilket innebär att det bara blir övertid. Mitt ena nuvarande är toppen dock, jag ska jobba 20h/v fördelat på 3 dagar, hur jag fördelar är upp till mig, bara jag gör det jag ska och det som ska finnas finns. Mitt andra jobb har man en starttid (3 olika som man kan välja/byta mellan kollegorna, fast i princip kan man välja fritt bara det funkar och man hinner) och jobbar tills det är klart. Det kan innebära 12 timmars jobb eller 6... Det tråkiga är att man inte kan planera, för man vet aldrig när det blir en kort dag, dock väljer vi själva hur många dagar i v vi vill jobba och vilka. Egentligen ett under att det funkar. Jag har jobbat fasta tider oxå mån-fre 8-16.30. Jag har aldrig känt mig så låst, trots att jag hade en chef som alltid gav mig ledigt om jag behövde komma senare eller tidigare.
 
Långa dagar! Å andra sidan spar man restiden och kanske känns det som att veckorna är kortare och man känner att man har mer fritid. ? Jag hade faktiskt kunnat tänka mig att prova att jobba så ett tag!
Jag har förvisso ca 20 min enkel resa till jobbet, ca 3 mil. Det är överkomligt. Jag gillar att ha den där lediga dagen i veckan, speciellt vintertid. Då är det inte mörkt när jag ska ut med hästen. :)
Lite långa dagar kanske det är, men det märks inte av då det är fullt upp hela tiden. Jag trivs, mycket bättre än när jag jobbade 9-timmarschema och var ledig en dag varannan vecka istället.

Jag tror det beror på vad för slags jobb man har om det passar med så långa dagar eller ej.
 
Standardarbetstiden är 8-16:30 med en halvtimmes lunch. Får flexa i princip fritt, det är (rätt generöst) reglerat men det är ingen som kontrollerar så länge man sköter sina arbetsuppgifter. Begränsat antal timmar såklart. Vi får inte ta ut heldagar som flex utan måste vara på jobbet mellan satta tider varje dag annars får man ta en semesterdag. Jag brukar jobba över när det effektiviserar dagens arbetsuppgift att inte avbryta mitt i eller om jag råkar ha flyt helt enkelt. Guld värt de dagar man behöver en sovmorgon, har en tid att passa eller har en riktigt dålig dag och ändå inte gör något vettigt på jobbet. Jag brukar ha som regel att inte spara på mig flex för sakens skull. Antingen sparar jag timmar till något särskilt tillfälle eller så försöker jag ta ut tiden inom två veckor. Det är ju meningen att jag ska orka jobba i snitt 40 timmar i veckan och hinna mina arbetsuppgifter på den tiden.
 
Har bara jobbat dag med fasta tider på dagen (förutom en kort tid när jag sålde hamburgare) där jag kan välja om jag vill ha ut övertid i pengar eller ledighet, när jag var yngre valde jag pengar nu väljer jag ledigt.

Har nu sökt ett nytt jobb som jag hoppas innerligt jag får och då blir det kväll med 36h som heltid och timmarna delas på 4 kvällar i veckan så ledigt fre, lör och sön.
Har en känsla av att det passar mig utmärkt.
 
Jag jobbar heltid, med möjlighet till flex. Verkar inte som att jag kommer få börja på schemat tidigare än 07.30, men får komma tidigare för att jobba in flex, och har möjlighet till att sluta tidigare vissa dagar. Har en halvtimmes lunch som jag måste ta varje dag.

Ni som jobbar heltid dagtid vad har ni för tider/schema och vad är det för för- och nackdelar? Lediga nån dag i månaden med längre dagar? Alla dagar lika?
Vi har ett generöst flexavtal. Normalarbetstiden är 8-17 med en timmes lunch. Den så kallade fasta tiden är kl 9-11.30 och 13.30-15.00. Vi får jobba in flex från kl 06 på morgonen till 21 på kvällen, även helger.
I praktiken så innebär det att man måste göra sina 40 timmar och vara närvarande de fasta tiderna. Om man sen börjar kl 9 på morgonen, slutar kl 15 och/eller jobbar på helgen så är det okej utan chefens godkännande.
Dock brukar mina medarbetare informera om de ska gå före 16 eller komma senare än 8.30. och hos oss är det aldrig några problem att flexa även en halvdag efter lunch eller tex komma kl 11.00 en förmiddag. Normalt sett.

Själv brukar jag börja mellan 07.15 och sluta omkring 16.10. sen har jag deltids föräldraledigt och slutar 14 en-två dagar per vecka också.
 
Jag jobbar heltid, med möjlighet till flex. Verkar inte som att jag kommer få börja på schemat tidigare än 07.30, men får komma tidigare för att jobba in flex, och har möjlighet till att sluta tidigare vissa dagar. Har en halvtimmes lunch som jag måste ta varje dag.

Ni som jobbar heltid dagtid vad har ni för tider/schema och vad är det för för- och nackdelar? Lediga nån dag i månaden med längre dagar? Alla dagar lika?

Jag jobbar dagtid med flex, tiderna är 06:45-15:15 med en halvtimme automatiskt avdrag för lunch (flexen är mellan 06:00 och 18:00). Det funkar fint tycker jag, har väldigt fritt jobb så jag kan styra mycket tider själv.
Nackdelen är ju att jag i princip aldrig kan jobba in komp, då måste jag vara kvar efter klockan 18 på kvällen (vilket ibland händer men inte ofta), eller jättetidigt på morgonen.
Jag får dock ha 20 timmar plus eller 20 timmar minus på flexen, så om jag har 20 timmar plus på flexen så får jag in komptimmar istället för flextid. Har jag mer än 20 timmar minus får jag löneavdrag - jag har inte legat på plus-flex en enda jäkla gång sen jag började jobba dagtid för 3 år sen :laugh: men å andra sidan så har jag inte fått nå avdrag heller ;) Är man lite flitig och har 20 timmar plus och sen tar ut allt det OCH tar 20 timmar minus så har man en hel vecka ledigt, så det är ju bra! Blir som en extra vecka med komptimmar typ :up:

Innan jag gick dagtid har jag gått 3-skift, 4-skift utan storhelgsuppehåll och med ledig vecka och 5-skift utan storhelgsuppehåll. Om nån är intresserad så kan jag ta fram scheman över dom skiftformerna + några till som vi använder oss av på min arbetsplats :)
 
[QUOTE Är man lite flitig och har 20 timmar plus och sen tar ut allt det OCH tar 20 timmar minus så har man en hel vecka ledigt, så det är ju bra! Blir som en extra vecka med komptimmar typ :up:
[/QUOTE]
Vilken bra idé! Vi får ha max 10 timmar minus och 30 plus, så egentligen har jag ju också möjlighet att ta en ledig extravecka.

Gillar dina arbetstider också, hade jag gärna haft!
 
Jag jobbar heltid, med möjlighet till flex. Verkar inte som att jag kommer få börja på schemat tidigare än 07.30, men får komma tidigare för att jobba in flex, och har möjlighet till att sluta tidigare vissa dagar. Har en halvtimmes lunch som jag måste ta varje dag.

Ni som jobbar heltid dagtid vad har ni för tider/schema och vad är det för för- och nackdelar? Lediga nån dag i månaden med längre dagar? Alla dagar lika?

Jag har årsarbetatid vilket innebär att jag får flexa när jag vill med som mest 40h minus och 80 h plus. Jobbar vanligtvis någonstans mellan 7-17. Flexen använder jag "när jag känner för det".
 
Jag jobbar heltid, med möjlighet till flex. Verkar inte som att jag kommer få börja på schemat tidigare än 07.30, men får komma tidigare för att jobba in flex, och har möjlighet till att sluta tidigare vissa dagar. Har en halvtimmes lunch som jag måste ta varje dag.

Ni som jobbar heltid dagtid vad har ni för tider/schema och vad är det för för- och nackdelar? Lediga nån dag i månaden med längre dagar? Alla dagar lika?
På pappret jobbar jag mån-fre 8-16.30 med 30 min lunch. Jag utnyttjar dock min flextid rätt så frikostigt vilket är helt ok för arbetsgivaren så länge jag sköter arbetsuppgifterna.
Kommer gärna tidigare för att jobba in flex (om jag orkar, händer även att jag tar spontan sovmorgon om jag knte orkar upp ur sängen) likaså jobbar jag ofta lite senare ibland. I vissa perioder jobbar jag massor, andra tar jag ut mycket flextimmar här och där av olika skäl.
Får även ta hela dagar planerat och det har jag gjort vid tex semester ibland.
 
Följdfråga: Jag har fått uppfattningen här att de flesta som svarat verkar trivas på sina jobb. Hade ni bytt jobb för att få enligt er bättre tider?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 344
Senast: Migo
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
312
Senast: seahawk
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
24 322
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stallstövlar, vilka håller?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp