Värt att jobba ihop timmar för att få vara ledig?

Monkie

Trådstartare
Jag jobbar heltid, med möjlighet till flex. Verkar inte som att jag kommer få börja på schemat tidigare än 07.30, men får komma tidigare för att jobba in flex, och har möjlighet till att sluta tidigare vissa dagar. Har en halvtimmes lunch som jag måste ta varje dag.

Ni som jobbar heltid dagtid vad har ni för tider/schema och vad är det för för- och nackdelar? Lediga nån dag i månaden med längre dagar? Alla dagar lika?
 
Jobbar 08-1630 vardagar. Ledig helger/röda dagar
Kan flexa mellan 07.00 - 09.00 samt 16.00 - 18.00
Normal är jag på jobb mellan 07 - 07.30 och går strax efter 16, Har väldigt fritt och kan styra lediga dagar/ semester fritt förutsatt att min backup och jag är överens. samt att arbetet inte blir lidande
Riktigt skönt att ha det så.

Jag skulle inte kunna tänka mig att jobba annat än dagtid / kontorstider. Har tidigare jobbar skift med både kvällar och helger. Det var ett evigt pusslande för att kunna få ihop träning, familjeaktiviteter, osv osv.
 
"Standardtid" är på min arbetsplats 8-1630 vardagar. Går att flexa in mellan 7-9 och ut 15-1830. Lunch måste tas ut minst 30 min max 90 någon gång mellan 11-1330.

Fördelar: går att till exempel gå på kvällskurser. Alla helger och röda dagar ledigt såvida ej övertid beordras (händer sällan). Går att planera saker långt i framväg, t ex resor eller besök.

Nackdelar: arbetsveckorna är (nästan) alltid fem dagar i sträck, kan kännas mastigt. Under vinterhalvåret är det bara på helgerna en kan utnyttja dagsljus - stor nackdel när jag haft ridhästar som behöver hållas igång, är skittråkigt att vara i mörkret jämt. Kan vara svårt att hinna med hushållet tycker jag, åtminstone när jag haft häst, måste alltid ägna helgerna åt att städa, tvätta, laga mat. Trist. Svårt att hinna med ärenden t ex banken, tandläkare, optiker osv om det ej går att få till det med arbetsgivaren. Får oftast ta semesterdag för vaccination av katterna, hovslagarbesök osv, har aldrig lediga vardagar för sådana praktiska grejer.
 
Jobbar 08-1630 vardagar. Ledig helger/röda dagar
Kan flexa mellan 07.00 - 09.00 samt 16.00 - 18.00
Normal är jag på jobb mellan 07 - 07.30 och går strax efter 16, Har väldigt fritt och kan styra lediga dagar/ semester fritt förutsatt att min backup och jag är överens. samt att arbetet inte blir lidande
Riktigt skönt att ha det så.

Jag skulle inte kunna tänka mig att jobba annat än dagtid / kontorstider. Har tidigare jobbar skift med både kvällar och helger. Det var ett evigt pusslande för att kunna få ihop träning, familjeaktiviteter, osv osv.

Låter bra! Hade du jobbat längre dagar för någon ledig fredag? (Var tredje, eller vad det nu kan bli??
 
"Standardtid" är på min arbetsplats 8-1630 vardagar. Går att flexa in mellan 7-9 och ut 15-1830. Lunch måste tas ut minst 30 min max 90 någon gång mellan 11-1330.

Fördelar: går att till exempel gå på kvällskurser. Alla helger och röda dagar ledigt såvida ej övertid beordras (händer sällan). Går att planera saker långt i framväg, t ex resor eller besök.

Nackdelar: arbetsveckorna är (nästan) alltid fem dagar i sträck, kan kännas mastigt. Under vinterhalvåret är det bara på helgerna en kan utnyttja dagsljus - stor nackdel när jag haft ridhästar som behöver hållas igång, är skittråkigt att vara i mörkret jämt. Kan vara svårt att hinna med hushållet tycker jag, åtminstone när jag haft häst, måste alltid ägna helgerna åt att städa, tvätta, laga mat. Trist. Svårt att hinna med ärenden t ex banken, tandläkare, optiker osv om det ej går att få till det med arbetsgivaren. Får oftast ta semesterdag för vaccination av katterna, hovslagarbesök osv, har aldrig lediga vardagar för sådana praktiska grejer.

Jag tycker också arbetsveckorna är för långa. Eftersom jag är så trött på fredagar så känns det knappast som att jag hinner återhämta mig. Har man dessutom något man "måste" gå på på lördagen, någon fotbollscup eller släktmiddag tex är nästan hela ledigheten förstörd tycker jag.
 
Låter bra! Hade du jobbat längre dagar för någon ledig fredag? (Var tredje, eller vad det nu kan bli??
Nej, men jag kan nyttja mina injobbade flextimmar till att jobba halva fredagen t.ex.
Skulle jag någon dag behöva gå till läkaren, veterinär eller andra ärenden, så kan jag antigen flexa eller så kan jag jobba hemifrån för att spara på frånvarotiden
 
Jag jobbar 08.00-17.00 med förtroendetid. Dvs ledningen litar på att vi jobbar in om vi behöver gå tidigt någon dag. Det är också OK att börja lite tidigare för att kunna gå aningen före.

Möte 08.00-08.15 varje morgon. Eleverna kommer 08.30 och går hem 16.00. Så i princip är det timmen före 8 och timmen efter 16 som man kan "flexa".
 
Vi har flextid mellan 6-22, men jag jobbar oftast 8-16:30 för att jag alltid lämnar sonen på dagis innan jobbet. Om jag inte hade haft hand om dagislämningen, så skulle jag välja att jobba 6-14:30.
 
Jag har arbetstid 07:00-16:00 mån-fre som heltid. Vi har möjlighet att flexa en halvtimme + - på ordinarie arbetstid (får ha max 10 h plus och 5 h minus i flexsaldo).

Är det så att man behöver gå ifrån jobbet under dagen, för t.ex. läkarbesök eller annat, har vi möjlighet att antingen ta det från flextiden eller ATK (vi har ca 27 h/år i arbetstidsförkortning, som vi antingen kan ta ut i ledighet eller få utbetalt vid årets slut).

Jag trivs bra med mina arbetstider nu (även om jag inte hade haft något emot ännu lite friare tider). Har jobbat helt utan flex tidigare och det var ju döden; så fruktansvärt låst man var. Jag är förvisso rent sjukligt morgontrött, men det är ändå skönt att kunna komma ifrån jobbet vid en halv fyra-tiden sådär, så att man kan få ut något mer av dagen. Jag hade dock inte haft något emot att jobba lite längre vissa dagar, för att kunna jobba in ledighet.
 
Jobbar 7 -16 mån-fredag inga röda dagar, och kortare aftnar.

Kan flexa hur jag vill. Komma in tidigare/sluta senare vara ledig mitt på dagen. Frihet under ansvar på denna arbetsplats. Då jag är relativt ny så håller jag tiderna rejält. Kommer få vara med på lite mässor och kundbesök vilket gör att tiderna kommer se lite annorlunda ut.

Bästa jobbet ever!

Förra arbetet var helger/kvällar alltid obetald övertid och aldrig möjlighet att plocka ut några komptimmar.
 
Jag jobbar 8-17 alla dagar, måste ha en timmes lunch då vi har lunchstängt och kan inte jobba in tid för att gå tidigare. Måste vara på plats hela arbetsdagen och kan inte smita ifrån för ärenden. Det är tråkigt att vara så låst men jag trivs för övrigt hur bra som helst! Har dock arbetstidsförkortning jag kan ta ut, men då måste någon kollega täcka upp för mig den tiden, men vi brukar vara snälla och ställa upp för varann :)
 
Jobbar 7 -16 mån-fredag inga röda dagar, och kortare aftnar.

Kan flexa hur jag vill. Komma in tidigare/sluta senare vara ledig mitt på dagen. Frihet under ansvar på denna arbetsplats. Då jag är relativt ny så håller jag tiderna rejält. Kommer få vara med på lite mässor och kundbesök vilket gör att tiderna kommer se lite annorlunda ut.

Bästa jobbet ever!

Förra arbetet var helger/kvällar alltid obetald övertid och aldrig möjlighet att plocka ut några komptimmar.
Låter jättebra! Vilket yrke?
 
Ska kanske tillägga att jag funderar på att byta jobb på grund av att jag de flesta dagar jobbar till 16.30 med ensamt telefonansvar och jag känner att det är tufft att hinna med att ha en fritid och känner mig låst av att inte (som nu) kunna gå hem fast jag har plus på flexkontot och är färdigjobbad. Trivs för övrigt väldigt! bra med arbete och kollegor.
 
Jag har normalarbetstid 8-16:30 med flextid. "Ska" väl vara på plats mellan 9-15 minst men behöver jag ta långlunch, gå och klippa mig eller vad som är det inga problem att flexa ut och vara ledig när som. Komma in sent eller gå efter lunch. Flextiden är mellan 05-24 såväl vardagar som helger. Vi får ha hur mycket flextid som helst förutom i januari då det ska vara max 40 timmar plus eller 20 timmar minus.

Jag jobbar gärna in tid när jag har mycket att göra, för att kunna gå tidigare på fredagar eller om det är någon särskild anledning eller fint väder på sommaren. Kan ta ut hela dagar i flexledighet såvida jag själv inte planerat in möte eller liknande, väldigt flexibelt. Kan även ta ut flera dagar i sträck i flex så jag försöker jobba ihop många timmar och sen ta långweekend/extradagar i anslutning till semester så det blir längre. Nu i höst när det är mycket att göra blir det många extratimmar vilket jag tänkte "finansiera" lediga mellandagar i jul med utan att nalla på semesterdagar.
 
Jobbar jag förmiddag är jag där ca 7;30-14, eftermiddag är 14-21 och helger så är det 9:40-17. Är väldigt fritt, men måste bara se till att vara där och öppna och stänga. Eftersom det är så fritt så kan man luncha när man har tid över och regelrätta raster behövs knappast. Det går dock inte att flexa särskilt mycket på tiderna, det måste vara öppet de tider det är öppet men sen kan man alltid hänga kvar längre om man promt vill. ;)

Perfekt jobb om man t.ex. har studier.
 
Jobbar med normaltid mån-fre 08-16.30, 30 min lunch, med flex. Om jag vill flexa mellan 09.00 och 15.00 stämmer jag av med mina närmsta kollegor (4 st) så de vet om det. Det är i princip endast om jag vill ta flexledigt hela dagar som jag behöver OK av chefen. Alltså är det väldigt fritt. Jobbar dom flesta dagar mer än 8 timmar för att ha ett plussaldo i flexen att ta av om jag vill gå tidigt någon dag eller behöver åka till t.ex. veterinären, klippa mig etc.
Funkar jättebra och är skönt att kunna anpassa sin arbetstid själv.
 
Normala arbetstider inom min branch är 8.00-17.00 med en timmas lunch måndag-fredag. Det flesta kommer dock 7.30 och det är få som kommer iväg före 17.15. Så behöver man sticka någon timma tidigare någon dag så är det inga problem - förutsatt att man inte har patient just då dvs.
 
Jag jobbar må-to 06.30-15.30 och fr 06.30-13.00. Brukar alltid vara lite tidigare på morgonen och ofta lite sen hem också, så jag har för det mesta nånstans mellan 25-35 timmar på flexen. Jag jobbar på en skolexpedition så det är gott att kunna plocka ut lite ledig tid när eleverna har lov.
 
Projektledare - jobbar när och var jag vill, eller när det behövs. Har 40h arbetsvecka och flexfönster -20/+40.
De flesta jag jobbar med arbetar kontorstider, alltså 8-17, men emellanåt arbetar jag med verksamheter som har andra tider.

Fördelar - stor frihet under ansvar och kan använda ledigheten till att förlänga jul- och sommarledigheten eller gå till frisören kl 13 en tisdag.

Nackdelar - När det hettar till är det jag som måste jobba, som i julas då jag egentligen skulle vara ledig då jag istället satt i telefonkonferenser och fick sitta med datorn mellan julstöket dagarna före jul. Eller den gången min grupp skulle leverera en omfattande slutrapport och metodbeskrivning och vi närmade oss deadline, och jag satt uppe halva nätterna i två veckor för att korrekturläsa så resten av teamet kunde fortsätta jobba under sin ordinarie arbetstid (kontorstid).
 
Jobbar 07,30-16 Måndag-Fredag 30 minuters rast. Jag börjar oftast vid 07 så jag får lite flex varje dag. Försöker gå tidigare när det ginns möjlighet. Flextiden tror jag är mellan 06-18 inte riktigt säker. Jag åker t stallet på morgonen ibland och jobbar mina 8 timmar och det är inget problem. Har stora möjlighet att flexa för långlunch frissa osv. Krävs bara lite planering några dagar innan.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 347
Senast: Migo
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
312
Senast: seahawk
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
24 322
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp