Värt att kastrera tiken??!!

Sarisen

Trådstartare
Hej hej! Jag har en super go blandras tik hemma.
(50% husky,25% rottweiler,25% amstaff)
Hon har precis fyllt ett år och är verkligen super go..
Ja. Problemet är nu då att hon löpte förstalöpet för ca 1 1/5 månad
Innan hon löpte så funkade hon jätte bra med alla hundar bara
Lek lek lek.. Lite " hårdhänt" har hon alltid varit och kunnat
Springa på utan att se sej för så att både hon och hunden hon
Springer på flyger. Men nu efter löpet så känns det som att det
Är en hårfin gräns mellan bus och allvar.. Jag ser ju att hon
Vill leka men hon liksom tacklas och morrar och beter sej allmänt
Bitchigt.. Även mot hundar som hon lekt med så många gånger ..
Hon säger ifrån utan anledning och ger sej liksom knappt
Ens när den andra hunden visar sej underlägsen.. Hon har inte bitit nån .. Bara
Markerar i luften.. Och hon letar typ efter saker att vakta på..
vad som helst en liten plast bit ett löv.... Vad som helst .. Men hon
vill gärna att dom jagar henne när hon har sitt ny upphittade
föremål i munnen.. Men tappar hon det då blir hon vansinnig..



Tror ni att detta beetendet kommer försvinna?
Min veterinär sa idag att det lät som att det hade med hormoner
Att göra efter som att hon inte va så innan löpet..
Hon sa också att det bästa vore att göra det så fort som möjligt
Annars kunde tydligen beteendet sätta sej även ifall dom är hormon styrda..

Skulle vilja veta lite om era erfarenheter med tikar i denna åldern.. Kastrerade eller inte.. :) Sara
 
Sv: Värt att kastrera tiken??!!

Har en kompis som har en tik som har jättejobbiga löp som följer av skendräktighet. Under skendräktigeheten blir hon elak mot andra hundar och blir allmänt skitjobbig att ha och göra med. River lägenheten, går inte lämna ensam osv osv. Hon har blivit värre och värre. Är hur timid som helst annars. Men de kommer att kastrera för att få bort hennes beteende efter löpet.

Tänkte att det kanske kan vara något liknande för din eftersom det kommer efter löp?
 
Sv: Värt att kastrera tiken??!!

Låter som lite skendräktighet? Min tik kan också bli lite bitchig en tid efter löpet, jag skulle inte kastrera om det inte är så att hunden har jobbigt med löpen eller så.
 
Sv: Värt att kastrera tiken??!!

Snarast verkar det som om kastrerade tikar är mer benägna att uppvisa aggressivitet än intakta tikar.

Se t.ex. s. 7 i http://stud.epsilon.slu.se/2516/1/Boëthius_H_110419.pdf:

Det påstås att kastration kan påverka tikens beteende, t.ex. ge en slöare individ eller att tiken blir mindre aggressiv mot andra hundar.

En beteendestudie gjordes på 14 schäfertikar där man jämförde reaktiviteten hos kastrerade och intakta tikar (Kim et al., 2006). Resultatet var att den kastrerade gruppen visade ökad reaktivitet inom kategorierna ansiktsuttryck (såsom uppdragna läppar, öronen framåt, vidöppna, stirrande ögon) och rörelser (såsom framåtlutad kroppshållning, framrusningar) när en främmande person med hund närmade sig. Medelvärdet för den ökade reaktiviteten hos den kastrerade gruppen var betydligt högre än för kontrollgruppen (P<0.05). Därför anser författarna att veterinärer bör meddela hundägaren innan kastrationen att tiken kan bli mer reaktiv. De föreslår att det förändrade beteendet kan bero på att tikarna förlorar den lugnande inverkan som progesteronet ger eller för att den ökade produktionen av gonadotropiner stimulerar frisättning av androgener, t.ex. testosteron från binjurebarken.

Enligt O'Farrell & Peachey (1990) finns det inga bevis för att kastrering är ett bra sätt att bli av med oönskade beteenden (om de oönskade beteendena inte är direkt kopplade till löpet så som t ex skendräktighet eller depression). De påstår snarare att om man kastrerar en valp under ett år som redan visar vissa tendenser till aggressivitet mot familjemedlemmar så är det 50 % risk att det beteendet ökar. De hittar dock inget som tyder på att ingreppet skulle öka aggressiviteten hos äldre hundar utan tidigare historia av aggressivt beteende.

Guy et al. (2001) jämförde bl a kastrerade tikar med intakta tikar och såg en ökad risk för aggression hos de förstnämnda. Dock anser de att då deras studie utgick från tvärsnittsdata, material som består av uppgifter inhämtade vid en viss tidpunkt, och då det frågeformulär, som hela studien bygger på, inte innehöll frågan om varför hunden kastrerades, går det inte att dra några slutsatser om sambandet mellan kastrering och ökad aggression.

Salmeri et al. (1991) såg ökad generell aktivitet hos de kastrerade hundarna jämfört med de intakta under en studieperiod på 15 månader. Tikarna delades in i tre grupper, grupp 1 kastrerades vi 7 v, grupp 2 vid 7 månader och grupp 3 förblev intakta. De beteende karakteristika som observerades och mättes var bl a lättretlighet, generell aktivitet, skall, lekfullhet, aggression mot andra hundar och tillgivenhet mot människor. Här såg de att de kastrerade tikarna visade mer generell aktivitet än de intakta. Därför anser de att de som påstår att kastration ger en slöare individ har fel.
 
Sv: Värt att kastrera tiken??!!

Hur länge sedan var det hon löpte?

Framförallt efter första löpet verkar skendräktigheterna kunna bli lite konstiga, då kan de bli griniga och bete sig lite märkligt. På vissa hundar fungerar det att få skendräktigheten lättare genom att motionera mer och ge lite mindre mat. På andra får man bara vänta tills det går över.

Det jag har hört om kastrering, är att tikens hormoner fortsätter vara så som de var när man kastrerade även efter att kastreringen är gjord och att man pga detta ska försöka kastrera mitt mellan löpen eller när tiken iaf är "sig själv" för att det ska bli lättast och bäst efteråt. Vet inte hur väl det stämmer, men jag skulle i alla fall akta mig noga för att kastrera på en gång utan att verkligen ha läst på om kastreringar osv bara för att en veterinär har sagt att det kan vara bra.

Sedan finns det ju alltid risker med kastrering, något som man bör väga in innan man väljer att kastrera sin hund. En enkel googlesökning kan ge väldigt mycket läsvärt. Kolla upp så mycket som möjligt innan du bestämmer hur du gör med din tik.
 
Sv: Värt att kastrera tiken??!!

Detta har absolut mer med åldern att göra och det är långt ifrån säkert att kastrering löser några som helst av dessa "problem" - det kan bli värre om du har otur. Din hund utvecklas just nu mycket både fysiskt och psykiskt och det är en jobbig period.

Träning (mer mental) och låta bli att ha hunden lös ihop med andra om den eggar upp sig så pass.

Kan även nämna att en valpköpare till mig lät kastrera sin unga tik ganska kort efter första löpet (jag visste dom skulle göra det) och hon är en ganska bitchig tik i alla fall (5 år idag)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
644
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 362
Senast: ako
·
Hundhälsa Hej Vi har en drygt 1 år gammal pomeranian(75%)/yorkie(25%)-blandrashane som nyligen genomgått 2 operationer för patellaluxation. I...
Svar
6
· Visningar
885
Senast: Blueberry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp