Värt med analys på detta?

Magnum

Trådstartare
Jag köper två sorters hö from iår.

Det ena-småbalshöet ger jag endast nattetid och uppgår till ca 5 kg på ena hästen och max 4 till den andra. Detta hö tas det in ca 70 ton av och från flera olika åkrar (6-7st) som är skördade samtidigt. Jag skulle kunna gå upp på den höskullen och göra ett samlingsprov men det känns som resultatet kan bli rätt missvisande..


Hö nr två- är plastat hö på storbal ca 300kilosklossar. Dessa ställer jag ut i hagen som fri tillgång. Nu har jag tre hästar, vilket snart kommer minska till två. Förra vintern gick det åt en bal i veckan (då 250-kilos) såklart med svinn på det.
Jag köper två bal i taget och här kan jag inte ta analys annat än från de balar jag får hem/har hemma.
Annan leverantör men alla balar är skördade samtidigt och på 'bara' tre olika gärden.


Hur gör man? Är det värt att analysera fastän värdena nog inte blir så himla rättvisa och ju kan skifta enormt från en bal till en annan?
 
Jag tycker det är en usel lösning från början, för jag är snål och tycker om att ha koll på vad jag ger.

Som du valt nu, är det ju ingen mening att ta analys, du vet ju aldrig vad du får. Känns långt ifrån optimalt, jag hade velat ha den större mängden (fri tillgång) under kontroll. Är det väldig obalans där kommer det ju inte att bli roligt längre fram.
 
Lägger till att de 3 hästarna som passerat mitt stall hittills äter 10-15 kg vintertid/dag så de där nattkilona utgör ju en ganska stor del av just deras intag.

250 kg/7 dagar/3 hästar (om jag fattade rätt?) ger 12 kg/häst o dag. Svinn på det och ditt natthö är uppemot halva givan.
 
Riktigt uppemot halva givan blir det inte men mot en tredjedel är det ju iaf :)
Annars skulle ca 18 kg per dag vara svinn och det är ungefär vad som försvinner på hela perioden.

Detta är ju inte en optimal lösning detta såklart det förstår jag absolut. Jag ska klura vidare på hur vi ska lösa det till nästa säsong eller förhoppningsvis redan för denna..
Hmm..
 

Liknande trådar

Foder & Strö I år har vi två olika analyser från två företag på samma vallar (hösilage). På ena analysen diffar ju värdena litegrann men ändå inom...
Svar
19
· Visningar
1 152
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har alltid stått i stall som tagit analys på sitt hösilage tidigare, och räknat foderstat på det. Dit jag flyttat nu finns det ingen...
Svar
4
· Visningar
665
Senast: Glimris
·
Foder & Strö Är det något nytt försäljningsargument för att man inte gödslat och inte orkar skicka in en analys på fodret? Giftfritt odlat? Eh, sedan...
Svar
7
· Visningar
2 477
Foder & Strö Bonden har valt att ta fram torrare hösilagebalar nu när det är kallt för att den andra skörden börjar ta slut så han vill "spara" lite...
Svar
11
· Visningar
1 308
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp