Bukefalos 28 år!

Ekologiskt hö?

Mia_R

Trådstartare
Är det något nytt försäljningsargument för att man inte gödslat och inte orkar skicka in en analys på fodret? Giftfritt odlat? Eh, sedan när har man brukat spruta sina vallar innan man tar hö/hösilage? Bra hästhö, enligt vem? Sedan när är det lättare att höja proteinet än energin om man ger kraftfoder pga låga värden på grovfodret? Dåliga värden pga torkan, har inte det mer med hur sent man skördar? Försommaren var ju fin så den skörden borde ju ha bra värden, att det sedan inte blev någon andra påverkar ju knappast värdena på den första? :cautious:

Min ordinarie leverantör kan inte sälja till mig i vinter så jag letar nytt, men en del argument är enligt mig helt upp åt väggarna märkliga!

"Transport kan ordnas." Pris? Ja, 250 kr för ett ton, 500 kr för två, 750 kr för tre ... så transporten blir dyrare om jag köper ett släp med foder än om jag köper en bal? Mina tidigare leveranser har alltid varit till fast pris per leverans, oavsett om jag köpt 8 eller 5 ton.

Tänker jag helt fel och vad har ni andra sett/hört för tokigheter? :D
 
Sv: Ekologiskt hö?

Ekologist odlat hö bredvid E18 i stockholm, Absolut giftfritt Ehh går folk verkligen på sånt?
 
Sv: Ekologiskt hö?

Jag har överskott av hösilage, men vill knappt sälja. Produktionskostnaden ungefär vad folk vill betala, så jag söker hellre fler inackorderingar.

Sen verkar heller inte folk fatta att större, torra balar innehåller fler kg foder.
"nä, jag vill betala max 250 kr/balen."
 
Sv: Ekologiskt hö?

Fast då var det med analys förmodar jag? Det jag tänker på säljs som giftfritt och utan analys från fält som inte gödslats alls de senaste åren, dvs ingen naturgödsling heller.

Jag köper gärna i storbal, fast då vill jag ha med analys så jag vet vad jag fodrar med, inte med "bra hästhö" som enda information. :p
 
Sv: Ekologiskt hö?

Gödning i sig påverkar inte näringsinnehållet. Bara hur stor skörd man får.
 
Sv: Ekologiskt hö?

Ekologiskt odlat är väl bra, jag är mer skeptisk till det som är fritt från "ogräs" och samtidigt rikt på "örter". Bästa annonsen jag sett är dock fortfarande den korta och kraftfulla:
"Hösilage säljes på grund av hästs död"
Jag undrar om någon nappade?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 555
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Vi har en vall (bästa vallen) på 1 ha kvar som vi inte hunnit få in pg.av strulande hårdpress som sinkade oss.........,dom andra 2 ha är...
Svar
15
· Visningar
2 328
Senast: YorkWann
·
T
Foder & Strö Undrar lite hur prisbilden ser ut i år? Jag köper ensilage på ca 65-70 ts ( vill ha det så) och beställer större balar, de som är 130...
Svar
6
· Visningar
5 493
Senast: Angelique
·
Ekonomi & Juridik Efter alla klagomål på höpriset som jag ledsnat på så har jag roat mig med att ta fram en rimlighetskalkyl. Förutsättning i detta...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 714
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp