Bukefalos 28 år!

Vätskeersättning?

jerseyko

Trådstartare
Det har vart över 30 grader varmt idag, och Rasmus vill inte ha vatten och inte heller babysaft.
Han är glad hela dagen men blir kinkig och seg på kvällen.

Läste att apotekets vätskeersättning är från 2 mån och uppåt. Är det något man kan blanda i vällingen till kvällen eller försöka få i honom till det lilla vatten han dricker till lunch?
 
Sv: Vätskeersättning?

Äter han välling så får han ju i sig vätska... :idea:
Kanske kan du ge MER välling? Ett mål till eller två?

Sen har jag ju ingen koll på ditt barns ålder, om du ammar etc.
Men fundera på hur mycket vätska totalt han fått i sig under dagen.
Jag kan inte se nån anledning att ge vätskeersättning om han äter välling, utan den är mer till för när de börjar bli uttorkade och urlakade på salter mm, t.ex vis magsjuka.
 
Sv: Vätskeersättning?

Han är 7 månader, jag ammar inte.

Han äter 2 port gröt till frukost (Alltså runt 9-10 tiden :angel: )
Sen äter han 1 port lagat mat till lunch och till de får jag i honom yttepytte lite vatten.
Till mellis äter han fruktpuré med turkiskyoughurt (blir typ som 2 grötportioner) så då får han även i sig lite kall "mat".
Till middag äter han 2 port gröt eller 1 port lagad mat, beror på hur mycket han åt till lunch.
Ibland äter han 250-300 ml välling på kvällen.
Somnar vid 19:30-20:00 och sover till kl 09:00.

Imorgon ska vi åka mkt bil så då blir det mer välling än vanlig mat, jag tycker de verkar så äckligt bara att dricka varmt när de är så varmt ute.

Kräks gör han alltid, men mindre nu.
 
Sv: Vätskeersättning?

Saga gillar vatten som tur var.
När började du byta ut så många mål välling?
Vi har precis gått från ersättning till välling. Saga äter bara gröt 1 gång om dagen och fortfarande smakportioner till "vanlig" mat.. Helt plötsligt känner jag mig väldigt långsam och överdrivet fjantig..

Visserligen är Saga inte så förtjust i gröten längre.. Men ändå...
 
Sv: Vätskeersättning?

Började med gröt vid 3½ månad och smakisar till lunch vid 4 månader som ökades på till hela portioner.
När han var 5 månader var vi hos läkaren som tyckte vi skulle ge honom mer mat om han är med på det och vi börja med specialvälling.
När han var 6 månader så börja vi ge honom vanlig välling (mest för specialen som är från 4 månader är så j*vla dryg och segar ihop sig i napphålet), och det är lite olika vad han äter på kvällen, är han jätte pigg och glad och åt lite lunch får han lagad middag, åt han lite mellis och verkar hungruig tidigt får han gröt. Är han hungrig men inte vårlhungrig får han välling.

Är han hungrig mellan frukost-lunchmålet får han välling. Men det är bara om vi måste gå upp innan kl 9 då brukar han äta välling vid 11, sova sen till 13 och äta lunch.

Nu håller han igång från kl 9, sover 30 min efter lunch, sover 30-1½ timme vid 15 tiden och somnar för natten vid 19:30-20:00
 
Sv: Vätskeersättning?

Vad sägs om att hålla honom ifrån den 30-gradiga värmen som du hänvisar till? I alla fall några timmar ibland?
 
Sv: Vätskeersättning?

Saga gillar vatten som tur var.
När började du byta ut så många mål välling?
Vi har precis gått från ersättning till välling. Saga äter bara gröt 1 gång om dagen och fortfarande smakportioner till "vanlig" mat.. Helt plötsligt känner jag mig väldigt långsam och överdrivet fjantig..

Visserligen är Saga inte så förtjust i gröten längre.. Men ändå...

Äsch, tycker jag inte du ska göra. :) Li får välling eller ersättning mer än hälften av målen på en dag, även om hon med glädje äter fast mat i alla former så har det blivit så.

Li får:

6-7 Ersättning
9-10 Gröt
13-14 Välling eller frukt beror på vart vi är och hur pigg hon är. - hon brukar slockna vid den här tiden och blir hungrig och trött samtidigt.
16-17 Stor burk barnmat eller hemlagat, beroende på vart vi är.
19-20 Nattmat, blir välling.

Li är så tacksam med maten för hon äter och smakar på precis allt, men det har blivit lättast att ha en flaska välling redo i reserv eftersom vi är ute och far såpass mycket, och som nu, när hon är förkyld och hostig, blir det bara välling och kanske lite frukt om hon orkar.
 
Sv: Vätskeersättning?

Vad sägs om att hålla honom ifrån den 30-gradiga värmen som du hänvisar till? I alla fall några timmar ibland?

Hade jag gärna gjort men den enda plats jag kan komma på som inte är så varm under dagen är i vårt kylskåp och jag tycker inte det är så juste att lägga honom där i.




Idag har det vart ännu varmare *phust* men han har vart glad hela dagen fast jag vart jobbig på honom (i och ur bilen och hit och dit) jag har försökt ge honom välling men det har han inte velat ha. Han åt lunch kl 11:30 och sen åt han inget och sov max 30 min fram till kl 17 då åt han fruktpuré med youghurt och somna en 20 min för att sen äta 2 port gröt och somna för kvällen.
 
Senast ändrad:
Sv: Vätskeersättning?

Hade jag gärna gjort men den enda plats jag kan komma på som inte är så varm under dagen är i vårt kylskåp och jag tycker inte det är så juste att lägga honom där i.

:rofl::bow::rofl:

Nog tror jag han får i sej tillräckligt, fortsätt erbjuda honom vatten lite titt som tätt, som du säger så är han ju glad o nöjd hela dagen.

Adam å andra sidan äter väldigt dåligt i värmen men vatten hinkar han i sej i mängd. Han är liten i maten annars oxå (men han äter ganska ofta istället) o äter nästintill aldrig en hel portion gröt men nu får han i sej halva ungefär med lite trugande och inte utan några klunkar vatten mellan varje tugga. Idag har han ratat lagad mat helt. Idag har han ätit:

05:30- välling ca 125ml (som vanligt)

07:30- ½ portion gröt med lite hallon i (vanligtvis knappt 1port med ½ mosad banan i eller riven frukt)

10:00- ½ smörgås med leverpastej (vanligtvis 1 banan eller turkyoughurt med bär +½ smörgås)

13:00- 2 smörgåsrån med mjukost (vanligtvis lagad lunch, ca 6-8 iskuber av min hemlagade)

15:30- knappt ½ port gröt (vanligtvis knappt 1 port med frukt)

18:00- ½ smörgås med leverpastej (vanligtvis lagad middag av samma storlek som lunch)

18:30-19:00- välling 200ml (lite mer än vanligt)
 
Sv: Vätskeersättning?

18:30-19:00- välling 200ml (lite mer än vanligt)

bara för att jämföra, hur gammal är din?
Li är 7 månader och slurkar i sig 300ml med lätthet, äter som en häst vad gäller annan mat också.... alla andra brukar tycka att det är mycket. :o
 
Sv: Vätskeersättning?

:
05:30- välling ca 125ml (som vanligt)

07:30- ½ portion gröt med lite hallon i (vanligtvis knappt 1port med ½ mosad banan i eller riven frukt)

10:00- ½ smörgås med leverpastej (vanligtvis 1 banan eller turkyoughurt med bär +½ smörgås)

13:00- 2 smörgåsrån med mjukost (vanligtvis lagad lunch, ca 6-8 iskuber av min hemlagade)

15:30- knappt ½ port gröt (vanligtvis knappt 1 port med frukt)

18:00- ½ smörgås med leverpastej (vanligtvis lagad middag av samma storlek som lunch)

18:30-19:00- välling 200ml (lite mer än vanligt)

Oj vad ambitiöst, och oj vad mat :o:D

Värsta tiderna, och vilken koll på hur mycket av allt. Ta det inte fel, jag är jätteimpad över folk som är så duktiga :)

Här kör vi frukost - lunch och middag, men ingenting vid någon speciellt fast tid, frullen mellan sju och nio, lunch mellan tolv och två och middag mellan fem och sex. Däremellen frukt, eller ibland glass.

Mina barn (knappt ett och drygt två år) äter väldigt varierat. Till frukosten får de youghurt, ägg, smörgås och gröt, samma som jag själv äter fast i barnvänlig version. De äter lite av allt.

Lunchen är lite lättare, rester, pannkakor, omelett, korv eller pasta, äh, det är så olika.

Middagen är det vi äter, minstingen kan då få gröt och lite plockgrönsaker om han inte kan äta det vi äter. Och så får han välling på kvällen, men han börjar rata den mer och mer nu, jag tror det beror på att han börjar kunna äta sig mer mätt på riktig mat.

PMM: Glömde visst vad ursprungsfrågan var :o Tror att så länge Rasmus erbjuds vatten och inte verkar må dåligt därutöver så behöver du inte oroa dig. Jag tror absolut inte du behöver ge någon vätskeersättning. Dessutom, skulle du vilja ge det kan du lätt koka egen på vatten, socker och salt, så slipper du köpa. Bara att googla fram hur du gör. Vi har gjort den själv när barnen drabbats av magsjuka, då är den ersättningen det enda de lever på i ett par dagar.
 
Sv: Vätskeersättning?

Saga gillar vatten som tur var.
När började du byta ut så många mål välling?
Vi har precis gått från ersättning till välling. Saga äter bara gröt 1 gång om dagen och fortfarande smakportioner till "vanlig" mat.. Helt plötsligt känner jag mig väldigt långsam och överdrivet fjantig..

...

Idun i princip helammar fortfarande, snart 8 mån gammal...
Hon smakar gärna på allt, så länge det inte är mjölkersättning, gröt eller välling, för då spyr hon rakt ut... Mat, helst det vi äter, vill hon gärna ha. Fast bara när hon får ta själv, och bara några tuggor. Sedan vill hon ha bröstmjölk att äta sig mätt på. Det enda hon vill ha mycket av är pannkakor! Så det är bara att gilla läget, och amma vidare. Jag har ju inget emot att amma, men det hade varit skönt att veta att någon annan KAN få henne mätt, ett mål. Nåja, förr eller senare känner hon sig väl redo för att äta lite mer av annan mat. Igår tittade iallafall den första tanden fram.:love:
 
Sv: Vätskeersättning?

Adam är snart 10 månader, det är många som tycker han äter små portioner..

Bananabambi:
Ja :D men det är Adam själv som mer eller mindre satt tiderna, han är hungrig ofta men äter inte så mkt/ gång. Bvc tyckte absolut att han skulle ha lagad mat 2 ggr/dag för att han ska få i sej det han behöver så vi försöker med det men middagen blir det ibland si o så med, han är inte alltid intresserad av mat då o vill hellre ha smörgås. Och tiderna är bra för mej oxå, så kommer jag ihåg att äta mellanmål o behöver inte vräka i mej mat för jag blivit vrålhungrig, så det är nog lika mkt för min skull som för Adams :angel: Och matsedeln varierar såklart, adam får smaka på det mesta.
 
Sv: Vätskeersättning?

Du kan prova att ge gurka, vattenmelon och andra frukter och grönsaker med mycket vatten. Sen tror jag att du absolut märker om barnet får i sig för lite.
 
Sv: Vätskeersättning?

Du kan ju om du vill tillsätta lite extra vätska i maten. Tex om ni äter gryta eller så så kan du ju späda ut Rasmus portion lite extra. Likadant med gröten :)

Idun vägrar dricka vatten ur nappflaska, hon dricker bara vatten ur pipmugg *knasiga lilla barn*
Dom har sina idéer dom små liven :love:

Vattenmelon som "lilltrolle" sa är nått Idun älskar.

Men så länge dom är pigga och glada och växer som dom "ska" så är det nog ingen fara
 
Senast ändrad:
Sv: Vätskeersättning?

Idag har han druckit jätte bra, erbjudit honom vatten typ hela tiden och han har t.om tagit 3 klunkar på raken *stolt*

Frukt älskar han och vattenmelon har jag helt glömt bort :o Vi (jag och sambon) älskar ju melon och det är så gott att skiva upp och låta stå riktigt kallt och ta några bitar under dagen :d

Flyttfogel & Yggdrasil Jag gillar inte att laga mat men ibland har jag fått ryck och gjort egen barnmat, vi har en massa burkar nu som jag måste fylla, det är ju en stor skillnad att köpa mat för typ 9kr burken mot knappt 1 kr om man gör det själv.

Om vi gör t.ex. spagetti & köttfärssås, är det ok att han får av pastan kokt i salt vatten och köttfärssen som är stekt? Alla säger så olika och jag hittar inte på min barnmatsbok bland alla flyttkartonger.

Hur är det annars med stekt kött? Eller tar ni bara en liten kastrull vid sidan av för barnets köttbit?

Grönsakerhar jag oxå funderat på, är det ok att ta av sin egen sallad och mixa eller finns det grönsaker som de inte ska/bör äta innan de är 1 år? Tomtat är han lite känslig mot, kan bli lite röd i rumpan om han ätit något med mkt tomat i.
 
Sv: Vätskeersättning?

Spenat tror jag inte de ska äta.

Arvid har fått stekt mat, inte så ofta men det har hänt. Saltat spagettivatten har han också fått, men bara en gång. Vi försöker salta efter vi tagit hans del, men ibland är man glömsk
 
Sv: Vätskeersättning?

Jason har ätit stekt mat ett bra tag nu. Har säkert hänt ett flertal ggr att han fått potatis eller pasta som kokat i salt vatten.
Man försöker väl vara "duktig förälder" men det är lätt att glömma av sig ibland.
Nu är ju Jason lite äldre än Rasmus och kanske är det inte lika känsligt för honom. Men även när han vara i Rasmus ålder så "syndades" det ibland med stekt mat och saltad potatis/pasta.
Och jag tycker väl att han är hyfsat normal ändå:D;)
 
Sv: Vätskeersättning?

Varför ska man igentligen ha salt i vattnet när man kokar? Vet t.ex. risoni som är så underbart gott med basilika guckelimuck, körsbärstomater, fetaost och röd lök. Det ska man ha "jätte mkt" salt i.

Rasmus "syndade" igår, mjukglass och vaniljsmet från en munk ;)

Jag får googla lite och se vad jag hittar, han är ju ändå 7 månader nu.
 
Sv: Vätskeersättning?

Gillar han glass? I så fall går yogurt att frysa in och barnyoghurt blir inte så hård att barnet kan sätta klumpar i halsen. Små Safari-yogurt är jättebra att frysa och ibland ingår det glasspinnar sommartid som man kan köra genom locket innan man stoppar burken i fryset ifall man vill göra glass.
Osötad barnjuice går ju att halvfrysa till nån spännande "slush-puppy" (heter det så när det är halvfruset geggamojs???) och man kan göra milkshake och smoothie.

:idea:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 239
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 435
Senast: cf234k
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 491
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 440
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp